پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

7 مهر 1403 ساعت 8:36

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه خوب آغاز کرد و در دقایق ابتدایی با گرفتن پشت بازو می‌رفت که رفتار روزهای قبل را تکرار کند، غافل از اینکه آخر هفته بود و کمی هم انرژی خود را بواسطه رشد روزهای قبل و ایستادگی در برابر فروشنده‌ها از دست داده بود.


از این رو با گذر از یک ساعت ابتدایی بازار، رفته‌رفته میل به عرضه بیشتر شد و بسیاری از نمادها سرخ‌پوش شده و یا در سطوحی پائین‌تر از قیمت‌های پایانی قرار گرفتند. البته طرف تقاضا هم چندان بیکار نبود و در بسیاری از نمادها شاهد حضور گسترده خریداران در محدوده صفر تابلو و یا در دامنه منفی بودیم. در نتیجه معاملات روز چهارشنبه شاخص کل 4 هزار واحد از رشد 6 هزار واحدی دقایق ابتدایی را از دست داد و در ارتفاع دو میلیون و 155 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. ارزش معاملات دقیقا شبیه به بازار سه‌شنبه و حوالی 5.3 همت بود و رقمی بالغ بر 380 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

بازار چهارشنبه بر خلاف سه‌شنبه نمادهای مثبت کمتر و عرضه‌های بیشتری داشت. این عرضه‌ها با توجه به ذهنیت بازار نسبت تحولات و اتفاقات گذشته کاملا طبیعی است و ایرادی هم ندارد؛ مهم حجم گرفتن بازار و درگیر شدن جریان پول است. به نظر این بار کمی جریان بازار متفاوت‌تر از گذشته باشد؛ البته اگر تحولات سیاسی چنین اجازه‌ای بدهد ! نکته مهم دیگر اینکه با آغاز فصل پرداخت سود به سهامداران بخشی از این پول می‌تواند دوباره راهی بازار شود. به‌خصوص که حقوقی‌ها می‌توانند در این مسیر ‌نقش‌آفرین باشند. و البته بسیار مهم است که رئیس جدید سازمان بورس، حقوقی‌ها را در مسیر تزریق منابع به بازار ترغیب کند. اما ادامه گزارش امروز را با موضوعاتی نظیر "فضای تکنیکی بازار" ، "گزارش‌های ماهانه و تحولات کدال" ، "بازارهای جهانی" و "دامنه نوسان و حجم مبنا" پیش می‌بریم.

از فضای تکنیکی بازار آغاز می‌کنیم. هنوز چند روز از رشد قیمت‌ها نگذشته که برخی از چارتیست‌ها دست به کار شده و در حال ترسیم کردن سطوح مقاومتی و ایجاد ایست بازرسی و هشدار نسبت به اصلاح بازارند !! (انصافا در هیچ بازاری اینقدر چارتیست دشمن نداریم !) جالب است بدانید که از 23 مرداد ماه به این طرف یعنی زمانی که بازار روند بهتری گرفت و کمی رشد کرد، سکه طلا نیز بازدهی بیش از 10 درصدی را رقم زد و حتی از شاخص بورس نیز جلوتر بوده است. این موضوع تنها یک معنا دارد و آن هم این است که بازار درجا زده و در برابر سایر بازارها عملکرد ویژه‌ای نداشته است. بازار هنوز ترور هنیه را هم پس نگرفته، به روزهای قبل از انتخابات برنگشته و به سهامداران همچنان بدهکار است. بنابراین بهتر است از سطوح مقاومتی کوه نسازیم. به هر جهت قرار نیست مقاومت‌ها تا ابد نقش ترمزگیر بازار را داشته باشند؛ این سطوح با بهانه‌های ریز و درشت، دیر و زود شکسته خواهند شد. بازهم تاکید می‌کنیم عرضه و فضای زد و خورد در روزهای پیش رو طبیعی است و بخشی از فرآیند بازار است.

موضوع دوم مربوط به گزارش‌های ماهانه است. گزارش عملکرد شرکتها در شهریور ماه در حال انتشار است و در روزهای پایانی هفته بخش خوبی از این گزارش‌ها راهی کدال شد. کم نیستند شرکت‌هایی که شهریور خوبی داشتند. بالاخره بعد از قطعی‌های مکرر برق در تیر و مرداد و رکود سنگین در تولید و فروش، شهریور کمی حجم فعالیت در فضای اقتصادی افزایش پیدا کرد و در مجموع درآمد شرکت‌ها در شهریور نسبت به تیر و مرداد بالاتر بود. و البته رشد دلار نیما هم در تقویت درآمد شرکتها بی‌تاثیر نبود.
 


کد مطلب: 96081

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/96081/پیش-بینی-وضعیت-امروز-بورس

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com