عشقی:با نرخ بهره 30 درصد سرمایه گذرای توجیه ندارد

صیدی:اتفاقات عجیب اردیبهشت سال گذشته نباید تکرار شود

27 شهريور 1403 ساعت 10:06

مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز شد.


به گزارش خبرنگار اخباربانک، آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حال برگزاری است.

مجید عشقی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار:

✅در سال‌های گذشته قول‌هایی داده شد که طی چند روز یا چند ماه مشکلات بورس را حل می‌کنند، اما انجام نشد.

✅اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی رخ داد، باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌ها (کاهش ۵۰درصدی) شد.

✅در سال ۱۳۹۹، حضور مستقیم مردم در بازار آفت‌هایی جدی داشت و رفتارهای هیجانی به‌واسطه حضور مردم به دلیل عدم آگاهی بود. به همین جهت بحث سهامدار غیرمستقیم در دستور کار قرار گرفت.

✅هم اکنون با ایجاد ابزارها و صندوق‌ها، این امکان فراهم شد و در حال حاضر بیش از ۶۰درصد معاملات بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

✅توسعه نهادهای مالی را در دستور کار قرار دادیم و طی این مدت به ۳۲۰ نهاد مالی مجوز داده شد و از ۷۱۷ به ۱۰۴۰ نهاد مالی رسید.

✅ارائه خدمات به سهامداران مشکلی جدی بود؛ از جمله پرداخت سود که هم اکنون سود سهام در مهلت مقرر در سامانه سجام به حساب سهامداران واریز می‌شود.

✅صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های تضمین اصل سرمایه و... پاسخگوی سلایق مختلف مردم در بورس است.

✅در سال گذشته ۳۰درصد منابع پرداختی بابت تشکیل سرمایه و سرمایه جدید از محل بازار سرمایه انجام شد.

✅در سفرهای استانی سعی کردیم بنگاه‌های کوچک و متوسط را با فضای بازار سرمایه آشنا کنیم و بعد از هر سفر چندین پرونده برای پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس ایجاد می‌شد.

✅یکی از موضوعاتی که زمان شورای عالی بورس را به خود اختصاص داد، سهام عدالت بود. در حال حاضر موضوع تقسیم دارایی متوفیان سیستمی شده است. متأسفانه ساختار سهام عدالت یک کلاف سردرگم است.

✅ یکی از چالش‌ها، کاهش حاشیه سود شرکت‌ها بود که در نتیجه افزایش هزینه‌های انرژی رخ داد. هزینه نرخ گاز بیش از ۱۰ برابر، نرخ برق بیش از ۲۰ برابر و نرخ آب نیز بیش از ۲۰ برابر شد. این عوامل موجب شد حاشیه سود شرکت‌ها از ۲۸درصد به ۱۲درصد برسد.

✅موضوع بعدی، نرخ بهره بود که هم اکنون بانک‌ها بیش از ۳۰درصد سود پرداخت می‌کنند. با نرخ ۳۰درصد، هیچ سرمایه‌گذاری توجیه ندارد و یکی از چالش‌های جدی بازار سرمایه است.

✅یکی دیگر از موضوعات، بحث تصمیم‌گیری‌ها در دولت بود. در سه سال گذشته، تصمیماتی در بخش‌های مختلف اقتصادی داشتیم؛ مثلاً بانک مرکزی یا وزارت صمت یا وزارت نفت هر کدام جداگانه تصمیم‌هایی می‌گرفتند که اثرات بسیار جدی بر بازار سرمایه می‌گذاشت.

✅ موضوع بعدی، بحث فاصله نرخ نیما و بازار آزاد بود. در واقع این فاصله سوبسیدی بود که برای کنترل نرخ ارز پرداخت می‌شد، اما از جیب سهامدار پرداخت می‌شد.

✅جنگ غزه و ناآرامی‌های منطقه و حادثه‌ای که برای رئیس جمهور اتفاق افتاد، همگی ریسک‌هایی بودند که بازار را تحت تأثیر قرار دادند و تمام اقداماتی که در سازمان بورس و در نهادهای مالی انجام شده بود را کم‌اثر کرد.

حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

✅من در ابتدا از پیشنهاد وزیر محترم اقتصاد بسیار متعجب و حیرت‌زده شدم، اما به دو دلیل تصمیم گرفتم دستور دکتر همتی را غنیمت بدانم.

✅ظرفیت‌های بازار سرمایه، ظرفیت‌های بسیار عظیمی است و به این ظرفیت‌ها ایمان دارم و فکر می‌کنم که جای جهش بسیار بزرگی در بازار سرمایه وجود داشته و در آستانه این جهش قرار دارد.

✅با وجود ثروت عظیم کشور، توانمندی بنگاه‌ها، نیروهای توانمند در بازار سرمایه، تحلیلگران، مدیران و سرمایه‌گذاران دلیلی وجود ندارد که بازار سرمایه ما بزرگ نشود.

✅بورس باید بزرگ شود و به حداقل ۳۰۰-۴۰۰ میلیارد دلار برسد.

✅سه وظیفه اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و کمک به تشکیل سرمایه است.

✅ اطلاعات قابل اتکا باید به موقع در اختیار تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

✅تهیه گزارش‌های مالی و اعتباردهی به آن‌ها که وظیفه حسابرس بوده، از برنامه‌های دیگر است.

✅برنامه داریم روی بحث گزارشگری مالی با کمک سازمان حسابرسی کار کنیم تا ما هم بتوانیم در بهبود استانداردهای گزارشگری مالی نقش ایفا کنیم.

✅موضوع بعدی که باید در دستور کار قرار گیرد، موضوع حاکمیت شرکتی است.

✅یکی از ابزارهای کاهش ریسک، روش برخورد با تصمیم‌های خلق‌الساعه و عدم قطعیت‌هاست. این عدم قطعیت و عدم ثبات در تصمیم‌گیری در ابتدا به اقتصاد در ادامه بازار سرمایه ضربه می‌زند.

✅نباید نظیر اتفاقات عجیبی که در اردیبهشت سال گذشته رخ داد، دوباره تکرار شود. اگر هم رخ داد، باید با آن برخورد شود. باید تعیین شود با چنین تصمیماتی چگونه برخورد خواهد شد.

✅قرار بر این شد با تعامل بیشتر با وزیر اقتصاد، این تصمیمات را در ریلی درست قرار دهیم تا بازار بتواند تصمیم و پیش‌بینی‌های درستی داشته باشد.

✅متأسفانه طی سال‌های اخیر، نرخ تشکیل سرمایه منفی بوده است؛ بنابراین تلاش می‌کنیم که تشکیل سرمایه با روند خوبی شکل گیرد و محقق شود که نیازمند توسعه بازار سرمایه است. باید ابزارها و بورس‌ها را توسعه دهیم. ارزش بازار بورس اوراق بهادار مطابق با استانداردهای دنیا نیست. بورس کالا و بورس انرژی هم بسیار کوچک هستند. در حالی که این دو بورس بسیار می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند و می‌توانند برخی ناترازی‌ها را اصلاح کنند؛ از جمله نرخ برق.

✅اگر در بورس انرژی و بورس کالا به صورت جدی کار کنیم، وضعیت اقتصاد سامان بیشتری خواهد یافت.
 


کد مطلب: 95986

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/95986/صیدی-اتفاقات-عجیب-اردیبهشت-سال-گذشته-نباید-تکرار-شود

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com