۰
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۸

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دوشنبه متعادل و با تقاضای مطلوب‌تری آغاز کرد.
رسیدن برخی اخبار مثبت از گروه خودرو و رشد خزنده دلار نیمایی در کنار حجم قابل قبول معاملات روزهای اخیر موجب شد تا فروشنده‌ها در دقایق نخست بازار از مواضع خود عقب نشسته و میدان در اختیار خریداران باشد. اما با گذر از نیمه ابتدایی بازار، باری دیگر ضعف دست خریدار آشکار شد و لذا هر چه به پایان ساعت معاملات نزدیک‌تر شدیم، میزان عرضه‌ها بیشتر شد. در نتیجه این رویداد، هردو شاخص بازار (کل و هم‌وزن) رشد خفیف حدود 2 هزار واحدی را ثبت کردند و البته بطور کل فضای معاملات در هم‌وزنی‌ها بهتر بود. ارزش معاملات شبیه به بازار یکشنبه (حوالی 3 همت بود) و رقمی بالغ بر 140 میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به‌ سبد حقوقی‌ها منتقل شد.

تنها 2 روز کاری دیگر تا انتهای شهریور باقی مانده و بازار در تلاش است تا الگوی رفتاری خود را تغییر دهد اما به دلیل نبود نقدینگی قوی خیلی موفق نبوده و آن رشد و تحرکی هم که در روزهای اخیر اتفاق افتاده بود، بواسطه تحرکات بر و بچه‌های پای ثابت بازار بوده است. بسیاری بر این عقیده‌اند این طول موج‌های کوتاه به دلیل عدم اعتماد جریان پول به روند آتی است و تا مادامی که نرخ بهره کاهش نیابد و یا نیما رشد جدی‌تری نداشته باشد، پول‌های بزرگ و قوی راهی بازار نخواهند شد. البته ناامید نیستیم اما به هر جهت تا زمانی که سیگنال‌های قوی اقتصادی نرسد، بازار نمی‌تواند رشد دامنه‌دار و مطلوبی را در پیش بگیرد. البته یکی از دلایل فشار فروش روزهای اخیر، بحث ابطال یونیت‌های متعلق به برخی از کارگزاران توسط صندوق توسعه و همچنین تسویه اعتبار برخی از حقوقی‌ها در روزهای پایانی سال مالی بوده است. به نظر فشار از این ناحیه نهایتا امروز و فردا از سر بازار برداشته خواهد شد.

البته بحث فروش سهام توسط صندوق توسعه رد شد. رامین ابوالفضلی درباره مصوبه آزاد شدن منابع کارگزاری‌ها در صندوق توسعه گفت: سازمان بورس ۱۷ شهریور ابلاغیه‌ای را منتشر کرد، مبنی بر این‌که شرکت‌های کارگزاری می‌توانند به‌شرط تایید هیات مدیره صندوق توسعه، صدورهایی را که تا قبل از تاریخ ۱۳ تیر ۱۴۰۰ زده شده، ابطال کنند. در این جلسه مصوب شد تا با توجه به شرایط بازار و حمایت همه جانبه این صندوق از بازار با ابطال گسترده ماقبل تاریخ ۱۳ تیر ۱۴۰۰ مخالفت شود. با توجه به شرایط فعلی بازار، هیات مدیره صرفا با ابطال ۱۲ روز از تیر ۱۴۰۰ موافقت کرده که عدد قابل توجهی نیست.

درخصوص همین موضوع هم حرف و حدیث بسیار است. صندوق توسعه اگرچه این روزها حامی سفت و سخت بازار است اما مجاب کردن کارگزاران به پرداخت بخشی از کارمزد معاملات به حساب صندوق توسعه جهت خرید حمایتی این صندوق، یکی از بدترین تصمیمات سال 99 بود و انتظار می‌رود رئیس جدید سازمان بورس تکلیف این موضوع را هم روشن کند. فراموش نکنیم که بزرگ شدن صندوق توسعه می‌تواند در روندهای صعودی بازار نقش دست‌انداز را داشته و مانعی برای جبران افت سنگین اخیر قیمت‌ها باشد. 
 
https://akhbarbank.com/vdcft1d1.w6dtcagiiw.html
تازه ترین اخبار