۰
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم بازار دیروز از همان دقایق ابتدایی بر مدار عرضه چرخید و هر چه از دقایق ابتدایی بیشتر فاصله گرفت، فشار فروش در بازار بیشتر شد تا جایی که این بار هم‌وزنی‌ها بودند که با تحرکات منفی، کلیت بازار و نمادهای بزرگ را به زیر کشیدند.
در نتیجه این رویداد شاخص کل با یک افت دیگر (معادل 10 هزار واحد) تا ارتفاع دو میلیون و 65 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات با مقداری افت به 3 همت رسید و رقمی بالغ بر 270 میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

بارها به این موضوع اشاره شده که بازار برای حرکت قوی‌تر نیاز به ترکیبی از جریان نقدینگی و شوک‌های خبری دارد. در واقع رسیدن خبرهای متعدد مثبت می‌تواند پولهایی را که این مدت نظاره‌گر و تماشاچی بوده استراحت و سرمایه‌گذاری در اوراق با سود 34 - 35 درصدی را ترجیح می‌دادند را راهی بازار کند. جالب است بدانید که در جریان معاملات هفته گذشته، رقمی بالغ بر 5,700 میلیارد تومان وجه نقد از طریق معامله‌گران حقیقی برای خرید سهام به حساب کارگزاران واریز شده و لذا برداشت ما این است که این جریان بواسطه چشم‌انداز مثبت میان‌مدتی بازار چنین رویکردی را در پیش گرفته‌ که اگر تداوم یابد، به مرور بازار سر و شکل بهتری خواهد گرفت اما هنوز بسیاری از بزرگان و افرادی که دارنده نقدینگی قوی هستند، تن به تغییر سیاست نداده و پول آنها در صندوق‌های درآمد ثابت پارک مانده است.

بازار طی یک ماه گذشته با وعده و وعید و البته بواسطه جبران آخرین گام کاهشی اخیر حرکت کرده اما برای ادامه راه نیاز به اجرایی شدن شعار وزرا و قرار گرفتن در مسیر عقلانیت دارد. همتی از روزی که در راس امور اقتصادی قرار گرفته، بارها و بارها در مورد لزوم کاهش نرخ بهره و اثرات زیانبار آن و همچنین کاهش اختلاف نرخ نیما با دلار آزاد اظهارنظر کرده اما در عمل اتفاق خاص و تاثیرگذاری رخ نداده و در روی همان پاشنه چرخیده است. البته معتقدیم بالاخره این چرخش رخ خواهد داد و چشم‌انداز مثبتی پیش روی بازار است اما طولانی شدن این موضوع، مانعی برای ورود جریان قوی نقدینگی و حرکت بازار است.

اما این روزها برخی روی موضوع دامنه نوسان تاکید دارند و معتقدند محدودیت ایجاد شده، مانعی برای حرکت بازار است. واقعیت این است که دامنه 3 درصدی چندان هم بد نیست و حتی دی‌تریدرها هم می‌تواند اندک فعالیتی در بازار داشته باشند. به نظر مخالفین اصلی این موضوع همان‌هایی هستند که نان‌شان از محل گردش نوسانگیران و کارمزد معامله‌گران پرگردش تخته شده ! بدون تعارف، معتقدیم همین دامنه نوسان 2 - 3 درصد و تشکیل صف خرید بود که بازار را کمی تکان داد و اگر همین امروز دامنه به محدود 6 - 7 درصد برسد، بسیاری ریسک حرکت رو به جلو و صف‌نشینی را نخواهند پذیرفت. بنابراین باری دیگر روی این موضوع تاکید می‌کنیم که محدودیت اتفاق خوبی نیست اما برای برگشت به عقب و رشد بیشتر دامنه نوسان، نیاز به کاهش نرخ بهره و از بین رفتن شکاف بین دلار آزاد و نیما و ایجاد شوک‌های قوی اقتصادی داریم. به نظر در مقطع فعلی ایجاد تغییراتی مشخص در حجم مبنا، بهترین استراتژی باشد؛ چراکه حجم مبنای بالا، مانعی برای حرکت بسیاری از نمادها در بازار شده است. از گوشه و کنار شنیده می‌شود که این موضوع در دستور کار سازمان قرار گرفته و احتمالا طی روزهای آتی اطلاعات دقیق‌تری به بازار مخابره خواهد شد.

اما در حوزه سیاسی می‌بینیم که نه‌تنها ریسک درگیری نظامی کاهش یافته که حتی تحولات مثبتی نظیر احتمال آتش‌بس در غزه و برخی رفت‌وآمدها در جریان است. به نظر افت دلار هم ناشی از همین جریان است. موضوع بعد که بازار چشم به آن دوخته، سفر نیویورک است. از دید ما یکی از مهمترین اخبار دو هفته پیش رو، سفر نیویورک و تحولات این حوزه است. بنابراین سهامداران و معامله‌گران باید این نکته را در تصمیمات خود لحاظ کنند. فراموش نکنیم که بازار سرمایه از ابتدای سال انواع و اقسام ریسک‌های سیاسی ار تجربه کرده و لذا پائین آمدن فیتیله جنگ و توقف درگیری در خاورمیانه می‌تواند عاملی برای تقویت P/E بازار و جبران بخشی از افت قیمت‌ها باشد.
و اما موضوع آخر مربوط به بازارهای جهانی و افت قیمت نفت است. هر چند که نفت در روزهای پایانی هفته گذشته بخشی از افت خود را جبران کرد.
 
https://akhbarbank.com/vdcjyheh.uqeiazsffu.html
تازه ترین اخبار