۰
چهارشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴

پول افغانستان سومین ارز با ثبات شد!

واحد پول افغانستان طی سال جاری میلادی با ۱۴ درصد رشد پس از کشور‌های کلمبیا و سریلانکا در رتبه سوم فهرست رشد و ثبات نرخ قرار گرفت.
پول افغانستان سومین ارز با ثبات شد!
طبق گزارش بلومبرگ، واحد پول افغانستان در سال جاری میلادی، ۱۴ درصد رشد داشت که پس از ارز کشور‌های کلمبیا و سریلانکا در رتبه سوم فهرست رشد و ثبات نرخ ارز قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، همسایگان ایران در زمینه‌های مختلف از ایجاد کریدور تا توسعه بانکی و راه‌ها و از زیرساخت‌های صنعتی تا اقتصادی در تلاش برای رشد و انعقاد قرارداد‌های تازه هستند اما ایران بطور کامل از قافله جا مانده است.

در آمار سایت FXSSI ، ریال ایران به عنوان کم ارزش‌ترین ارز جهان ثبت شده است. حدود ۲۷ درصد منابع طبیعی جهان از جمله گاز و نفت در اختیار ایران است اما برخلاف ۴ کشوری که به عنوان همسایگان در صدر قرار داشتند، ایران شانس چندانی برای بهبود وضعیت ارزی با سیاست گذاری‌های فعلی در عرصه اقتصاد و سیاست خارجی ندارد.

عدم مذاکره با جهان، عدم پیوستن به FATF، بی توجهی به مناسبات اقتصادی جهانی و قطع ارتباط بانکی ایران با جهان از جمله مشکلات گریبان گیر واحد پول ایران است که کل اقتصاد را نیز تحت تاثیر قرار داد.

ارز‌های دیگر در فهرست کم ارزش‌ترین واحد‌های پولی جهان به ترتیب شامل دانگ ویتنام به عنوان دومین ارز کم‌ارزش جهان، لئون سیرالئون، روپیه اندونزی، سوم ازبکستان، فرانک گینه، گوارانی پاراگوئه، ریل کامبوج و پزو کلمبیا هستند.
 
https://akhbarbank.com/vdcdjj0n.yt0ko6a22y.html
تازه ترین اخبار