۰
وزیر اقتصاد با اشاره به چهار اولویت و دستور کار ناترازی بودجه و بانک‌ها، وعده داد ۱۴ چالش مهم اقتصادی با همراهی مجلس رفع خواهد شد.
اولویت همتی، دستور کار ناترازی بودجه و بانک‌ها
به گزارش اخباربانک، عبدالناصر همتی در مراسم معارفه که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اعلام کرد: قبول مسئولیت در این شرایط سخت اقتصادی، ناترازی‌ های بودجه‌ای و بانکی به دلیل ارادت ویژه‌ به پزشکیان و کمک است. با توجه به یافته‌های علمی و تجربه حداقل سه دهه در مدیریت اقتصادی لازم بود تا در این شرایط سخت و برای کمک به مشکلات مردم، این تجارب عرضه شود.

تلاش دستگاه‌های اقتصادی باید بر چهار محور ثبات اقتصادی و کاهش تورم، رشد اقتصادی بالا، کاهش نرخ بیکاری، توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر متمرکز باشد. شرایط اقتصادی به وضعیت سخت رسیده و دشواری معیشت مردم از حد معمول خارج شده که باید برای آن چاره‌ اندیشی شود.


تحریم و شیوه حکمرانی دو مانع اصلی برای بهبود شرایط اقتصادی هستند. با فرض وجود تحریم‌ها باید شیوه حکمرانی اصلاح شود. بسیاری از مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست‌های ارزی، بازار پول، بازار سرمایه، تجارت خارجی و مشکلات فضای کسب و کار به حکمرانی اقتصادی باز می‌گردد و ربطی به تحریم‌ها ندارد. موضوعاتی همچون قیمت گذاری دستوری و مداخله دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی به این مشکلات دامن می‌زند.

انتقاد از حکمرانی غلط اقتصاد
کسری ۱۷ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی قطعاً ناشی از حکمرانی غلط است. تحویل دولت با ۳۵ درصد تورم نیز از همین جا ناشی می‌شود. رشد هزینه مصرف بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۶ درصد اما هزینه‌های دولت ۱۲ درصد بوده که نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی به سمت توزیع بدتر می‌رود.
مهمترین دستور کار، مسئله ناترازی بودجه است که سال جاری اقدامات جدی باید برای آن انجام شود. ناترازی بانک‌ها غیرقابل تصور است و باید به صورت جدی برای آن چاره‌اندیشی شود. شرایط اقتصادی سخت است اما اراده اصلاح وجود دارد و به مردم برای کاهش سختی‌های اقتصادی اطمینان داده می شود.

۱۴ چالش مهم اقتصادی
۱۴ چالش مهم اقتصادی که در برنامه‌ها احصاء کرده و برای رأی اعتماد به مجلس ارائه شد به تدریج با هماهنگی در ستاد اقتصادی دولت و همراهی مجلس رفع می شود.

 
https://akhbarbank.com/vdcaiano.49nme15kk4.html
تازه ترین اخبار