۰
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۴

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه به کمک اخبار حمایتی منتشر شده از سوی سازمان بورس و بانک مرکزی، شرایط بهتری داشت. البته نه اینکه چرخش 180 درجه‌ای معاملات را داشته باشیم اما به هر جهت نشانه‌ها و تلاش‌هایی برای خاتمه یافتن بحران رویت شد.
وقتی صحبت از بحران می‌کنیم، باید بدانیم که بازار با 3 نوع بحران دسته و پنجه نرم می‌کند. "بحرانی کوتاه‌مدتی" که ناشی از تحولات و اتفاقات رخ داده ‌از ابتدای سال است. "بحران میان‌مدتی" که مربوط به تصمیمات دولت و رفتار سازمان بورس و بانک مرکزی در یکسال اخیر است. و "بحران بلندمدتی" که در واقع بحرانی است که بازار در 4 سال اخیر درگیر آن بوده و منجر به خروج جریان قوی نقدینگی شده است. بنابراین فعلا تمرکز روی خروج از بحران نوع اول است و کار زیادی برای رسیدن و پشت‌سر گذاشتن بحران نوع دوم و سوم داریم ... !

بازار چهارشنبه با افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز و منفی همراه با صف فروش در برخی از نمادهای متوسط و کوچکتر آغاز کرد و تقریبا با همین فرمان و کم‌حجمی تا انتها پیش رفت و به نظر نمی‌رسید که پول خاصی به بازار تزریق شده باشد. در واقع این خوش‌بینی بود که بازار را به این مرز رساند و این نشان می‌دهد مشکل بزرگ بازار اعتماد است و گرنه پول هست، خوب هم هست ! در نتیجه معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل با رشد 7 هزار واحدی به کانال از دست‌رفته دو میلیونی نزدیک شد و البته میزان رشد شاخص هم‌وزن به مراتب کمتر بود. ارزش معاملات تقریبا شبیه به روزهای قبل و (حوالی 1.6 همت) بود و طبیعی بود که با این دامنه نوسان و نگرانی نسبت به تحولات سیاسی پایان هفته، اشتیاق و رغبتی برای ورود پول قوی نباشد. البته همین که نوار خروج پول از بازار متوقف شد هم اتفاق بدی نیست. در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته تراز حقیقی‌ها اندکی (190 میلیارد تومان) مثبت بود.

در واقع عامل اصلی بهبود نسبی بازار چهارشنبه، موج خبری سه‌شنبه شب بود که البته از دید ما چندان هم قوی نبود اما به هر جهت این موضوع روشن شد که مشکل اصلی بازار نبود نقدینگی نیست. بازار نیاز به انگیزه، شفافیت، اصلاح قوانین و فرامین و برگشت از تصمیمات غلط گذشته دارد. شک نکنید با اصلاح این موارد، بخشی خوبی از اعتماد سلب شده، مجددا جلب شده و به شکل اتومات پول قوی و هوشمند وارد بازار خواهد شد.

اما بحث امروز را با سه موضوع پیش می‌بریم. موضوع اول مربوط به بسته نجات بازار نظیر تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای عالی بورس، بیمه سهام، جلسه با حقوقی‌ها و هلدینگ‌ها، دامنه نوسان و اظهارنظر افراد موثر در روند معاملات است. و موضوع دوم مربوط به کابینه دولت چهاردهم است و موضوع سوم مربوط به تحولات سیاسی است. از تحولات درون بازاری آغاز می‌کنیم. همانطور که مستحضر هستید، هفته گذشته جلسات خوبی در سازمان بورس باحضور معاونین بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و ... با محوریت کمک به بازار برای خروج از بحران (بحرانی که خود این افراد طراح آن بودند) برگزار شد و بخشی از خروجی این جلسات سه‌شنبه شب و برخی دیگر در روزهای پایانی هفته به بازار مخابره شد.

در گزارش صبح چهارشنبه درخصوص ابهامات این تصمیم‌گیری‌ها بصورت مفصل بحث شد. ابهاماتی نظیر نحوه تزریق‌پول توسط بانکها که البته رقم چندان دندان‌گیری هم نیست، نحوه و زمان فروش و خروج این پول توسط بانکها، نامشخص بودن میزان اعتبار تخصیص‌یافته به صندوق‌های توسعه و تثبیت، ابهام در میزان خط اعتباری کارگزاران و نرخ بهره این اعتبار، مشخص نبودن درصد تغییر احتمالی در ضریب اعتباری سهام و از همه مهمتر نحوه استفاده از پول جدید در بازار ! ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که در بحث تزریق پول، ابتدا قرار بود حداقل 10 همت از سوی بانکها و بانک مرکزی و صندوق توسعه به بازار واریز شود و باقی منابع لاین اعتباری باشد اما همین ابتدای کار این عدد به ۵ همت کاهش یافت.
https://akhbarbank.com/vdcai0no.49nmy15kk4.html
تازه ترین اخبار