پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

16 تير 1403 ساعت 11:32

ابتدا گریزی به بازار چهارشنبه بزنیم که رشد دیگری را ثبت کرد اما فشار عرضه هم کم نبود و به وضوح نگرانی در رفتار و چهره معامله‌گران قابل مشاهده بود؛ اما به هر جهت عده‌ای ریسک خرید و حضور را پذیرفتند. حال یا امروز مزد این ریسک را دریافت می‌کنند که بر اساس گزارش‌های غیر از رسمی از نتایج انتخابات، به نظر پاداش خواهند گرفت و یا با چهره‌ای بر افروخته و پشیمان، در مسیر فروش قرار می‌گیرند.


در بازار چهارشنبه شاخص کل با افزایش 10 هزار واحدی که نیمی از این رشد روی دوش 3 نماد فولاد، فملی و حکشتی بود تا ارتفاع 2.1 میلیون واحدی پیشروی کرد. ارزش معاملات با اندکی رشد تحت تاثیر زد و خورد معامله‌گران و ترس نسبت به تحولات هفته پیش رو به 2.9 همت رسید و رقمی بالغ بر 160 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد. جالب است بدانید که از ابتدای سال جاری، در تمامی ماه‌ها تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بوده و بیش از 14 همت پول از بازار خارج شده است !

در بازار ارز، دلار نیمایی رشد بااهمیتی نداشت و تنها 154 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. در بازار آزاد هم اتفاق خاصی رخ نداد و شاهد حرکت رفت و برگشتی و بازی نوسانی دلار بودیم؛ هر چند که قیمت‌ها کمی افزایشی بود. در بازار پول، نرخ سود اخزا یک کاهش کوچک دیگر را ثبت کرد و به ابتدای کانال 29 درصدی رسید اما گویا فشارها توسط بانک مرکزی به بانکها بیشتر شده و لذا بانکها نرخ‌های پائین‌تری را به سپرده‌گذاران خود پیشنهاد می‌کنند.

در کدال، انتشار گزارش‌های ماهانه را داشتیم. انصافا بسیاری از شرکتها دست پُر بودند اما از آنجا که تمرکز بازار به روی مباحث سیاسی و انتخابات است، خیلی توجهی به تحولات کدال نیست. در گزارش اخیر هم اشاره شد که با توجه به مواردی نظیر «رشد دلار نیما در هفته‌ها و ماه‌های اخیر» ، «رشد قیمت جهانی برخی کالاها نظیر اوره و متانول» ، «افت قیمت گاز خوراک و سوخت به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی» و «فضای خوب تولید و فروش» احتمالا حاشیه سود بهار شرکتها بهتر از زمستان 1402 باشد. در مجموع به نظر با انتشار گزارش‌های فصل بهار و همچنین تقسیم سودها، P/E گذشته‌نگر بازار یک افت دیگر را تجربه کند.

انصافا اگر آن فرود سخت اتفاق نیفتاده بود و رئیس‌جمهور شهید نشده بود، با ترکیبی از دلار نیمای 43 هزار تومانی، کاهش نرخ بهره با دخالت‌های مستقیم بانک مرکزی و اعلام و اعمال سیاست‌های انبساطی، گزارش‌های خوب ماهانه، شفاف‌سازی پالایشی‌ها، عدم تغییر تابلوی خودرویی‌ها و منطقی‌تر شدن نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی‌، احتمالا قیمت‌ها (در صورت عدم بروز ریسک‌ سیاسی جدید) در سطوح بالاتری قرار می‌گرفت. بنابراین بستر تحولات بنیادی فراهم است و از امروز بصورت "غیررسمی" تحویل رئیس‌جمهور جدید خواهد شد.


کد مطلب: 95370

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/95370/پیش-بینی-وضعیت-امروز-بورس

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com