۰
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۱

رقم استقراض بانک‌ها به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان رسید

با کاهش اندک سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، بانک مرکزی رقم تزریق پول در این بازار را نیز کاهش داد. این رقم اما همچنان در سطوح بالایی قرار دارد.
رقم استقراض بانک‌ها به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان رسید
در ادامه روند هفتگی انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی از سوی بانک مرکزی، پنجمین شماره این گزارش در سال 1403 نیز منتشر شد و در آن، عملکرد بانک‌‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در بازار باز و بازار بین‌بانکی مورد بررسی قرار گرفت.

با استناد به گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی در هفته منتهی به 17 اردیبهشت 1403 رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها برای استقراض از بانک مرکزی بار دیگر با کاهش اندک همراه شد و این بار، بانک مرکزی نیز میزان تزریق پول خود در این بازار را کاهش داد.
 
همچنین بررسی‌ها از ثبات شرایط معامله در بازار باز این هفته حکایت دارند، زیرا حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، در سطح 23 درصد باقی ماند و مدت توافق بازخرید نیز بدون تغییر نسبت به هفته‌های گذشته، هفت‌روزه بود.

کاهش سفارش‌های ارسالی در بازار باز
در هفته منتهی به 17 اردیبهشت ماه، 22 بانک و موسسه اعتباری شرکت کرده‌اند تا بتوانند بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را تامین کنند. رقم سفارش‌های ارسالی این بانک‌ها در بازار باز این هفته معادل 203 هزار و 150 میلیارد تومان ثبت شد که این میزان، دو هزار میلیارد تومان کمتر از هفته قبل بود.
 
به این ترتیب، رقم درخواستی بانک‌ها از بانک مرکزی در بازار باز، پس از طی کردن یک روند صعودی طولانی، حالا برای دومین هفته متوالی افتی اندک پیدا کرد.
 
افت اندک تزریق پول بانک مرکزی
بانک مرکزی در واکنش به سفارش‌های ارسال‌شده از سمت بانک‌ها، همسو با کاهش مبلغ سفارش‌ها، رقم تزریق منابع خود در این بازار را نیز کاهش داد. طوری که بانک مرکزی با وام‌دهی 203 هزار و 150 میلیارد تومانی به بانک‌ها در این هفته، برای دومین هفته متوالی همه مبلغ مورد نیاز آنها را تامین کرد.
نکته جالب توجه این است که اگرچه حجم تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز نسبت به هفته گذشته کاهشی شده است، این رقم همچنان در سطوح بسیار بالایی قرار دارد. به طوری که در طول تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی، تنها در دو هفته پول بیشتری در بازار باز تزریق شده است.

بازار باز چگونه عمل می‌کند؟
بازار باز یکی از سازوکارهای حائز اهمیت در نظام بانکی محسوب می‌شود که بانک‌‌ها می‌توانند با استفاده از آن کسری‌ وجوه نقد خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند . از سویی دیگر بانک مرکزی نیز می‌تواند با مشخص کردن میزان وام‌دهی در این بازار، سیاست‌های مد نظر خود را به اجرا بگذارد.
بانک‌هایی که دچار کسری وجوه نقد هستند می‌توانند سفارش‌های خود برای دریافت این وجوه را در بازار باز ارسال کنند و بانک مرکزی نیز بر اساس سیاست‌های خود، همه یا بخشی از این سفارش‌ها را می‌پذیرد و مبلغ مورد نیاز آنها را فراهم می‌کند.
این معامله بین بانک مرکزی و بانک‌ها به شکل خرید و فروش اوراق بهادار انجام می‌شود. طوری که بانک‌ها اوراق در اختیار خود را با نرخی مشخص به بانک مرکزی می‌فروشند و وظیفه دارند در زمان سررسید، آن اوراق را با نرخ سودی مشخص که همان نرخ ریپو است، بازخرید کنند./تجارت نیوز
https://akhbarbank.com/vdcipya3.t1a5q2bcct.html
تازه ترین اخبار