۰
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۶

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به‌ مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه متعادل آغاز کرد. او همچون روز معاملاتی قبل بین زمین و هوا مانده بود و نمی‌دانست باید به عقبگرد خود ادامه دهد یا کمی در رفتار خود تجدیدنظر کرده و بواسطه قرار گرفتن قیمت‌ها و شاخص‌ها در نزدیکی سطوح حمایتی، دست‌کم برای چند روز با نوسان مثبت و تغییر مسیر همراه شود.
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
آنچه این روزها بیش از هر چیز دیگری آزاردهنده است، حس یاس و ناامیدی و البته بی‌خیالی سیاست‌گذار و حاکمیت نسبت به شرایط نامطلوب و غیرعادی بورس است. اما به‌‌هر جهت بازار چهارشنبه بواسطه برخی اخبار نظیر کاهش نرخ اعتبارات و اصلاح برخی رویه‌های بازارگردانی، کمی ظاهرسازی کرد و به نوعی ریسک اتفاقات احتمالی در تعطیلات 3 روزه پایان هفته را پذیرفت هر چند که شاخص کل تحول خاصی نداشت و در نهایت با افت اندک 4 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 265 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات همچنان کاهشی است و به رقم 3.2 همت رسیده و تحول خاصی را در حوزه تراز نقدینگی (خروج 250 میلیارد تومان توسط حقیقی‌های ناامید شده) مشاهده نمی‌شود.

بازار چهارشنبه را در حالی پیش بردیم که سهامداران همچنان احتیاط را در دستور کار دارند و خیلی حاضر به پذیرش ریسک اتفاقات و تحولات پیش رو نیستند. هر چند که ریسک‌های سیاسی و جنگی تا حدودی از سر بازار برداشته شده اما ریسک حضور قدرتمند جیب‌بری به نام سیاستگذار و فردی به نام فرزین که این روزها به شکلی بی‌سابقه با بازار سرمایه زاویه گرفته‌ را نمی‌توان نادیده گرفت. بازار سرمایه اسیر تصمیمات و اظهارات جنجالی دانشمندانی شده که در ظاهر به فکر مردم و جامعه هستند اما در عمل دست آنها به فساد و دلالی آلوده است و هر هفته یک چالش جدید روی سر بازار آوار می‌کنند. بنابراین به برخی حق می‌دهیم که کمی مایوس باشند. اما به‌نظر ناامیدی بزرگترین اشتباه در مقطع فعلی است. هر چند که می‌دانیم تا زمانی که سیاستگذار تصمیم به اصلاح برخی از تصمیمات اشتباه خود نگیرد، خبری از رشد دامنه‌دار و پایدار بازار و محقق شدن شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیست اما به هر جهت این موضوع را هم باید گوشه ذهن داشت که قیمت‌ها و P/Eها و بسیاری از شاخص‌های مهم بازار در سطوح حداقلی است.

در حوزه ارزی کماکان زمزمه‌هایی از اصلاح دلار نیمایی به گوش می‌رسد. می‌دانیم در دل خود می‌گوئید هر روز همین وعده و امید را می‌دهید و اتفاقی رخ نداده اما به هر جهت شنیده‌هایی که به گوشمان می‌رسد را مطرح می‌کنیم و امیدواریم سیاستگذار هر چه سریعتر قسمت آکبند بالاخانه را باز کرده تا با رسیدن اکسیژن بتواند تصمیم درست و منطقی بگیرد و دست از شوخی با اقتصاد و معیشت مردم بردارد. از آنجا که واردات کالاهایی که مشمول تخصیص ارز 4.200 تومانی می‌شدند، محدود شده، به نظر فاصله زیادی تا زمان اصلاح نرخ حواله نداشته باشیم. البته کماکان برای نیما دو سناریو وجود دارد. سناریوی اول، اصلاح ناگهانی نرخ همچون تصمیم سال گذشته است و سناریوی دوم رشد تدریجی نیما. کماکان معتقدیم دولت بواسطه نزدیک شدن به دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری جسارت کمتری برای اتخاذ تصمیمات ناگهانی دارد، مگر اینکه باری دیگر دلار آزاد گارد افزایشی گرفته و به کانال 70 هزار تومانی نزدیک شود.

اما درخصوص دلار باید گفت که بعد اصلاح سریع به سمت ابتدای کانال 60 هزار تومانی و برخورد به این محدوده، شاهد برگشت هستیم. این برگشت نمی‌تواند قوی باشد. فعلا عرضه و تقاضا تغییر خاصی نداشته و با برطرف شدن تنش نظامی نباید انتظار نوسان‌های هیجانی و عجیب داشت. از طرف دیگر تقاضای خروج سرمایه و سپر تورمی هم به اندازه‌ای است که هر اصلاحی را فرصت خرید می‌داند.
 
https://akhbarbank.com/vdceef8o.jh8ezi9bbj.html
تازه ترین اخبار