۰
۴
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۱

چرا از بيمه فرار مي كنيم؟

علي طالب زاده
در زلزله استان آذربايجان شرقي و يا فرو رفتن چندين خودرو درون گودال كه به خاطر نشت آب در طي هفته هاي اخير رخ داد مي توان گفت ۹۰ درصد صاحبان منازل و يا خودروها فاقد بيمه حوادث و يا بدنه بوده اند.
براي همين اين افراد تنها بايد چشم به كمك هاي مردمي و دولت باشند و دارندگان خودرو نيز بايد از جيب هزينه كنند.اين حوادث و اتفاقات مشابه نشان از اهميت صنعت بيمه دارد.بيمه در دنياي كنوني يكي از اركان مهم زندگي و اقتصاد كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه است.اكثر افراد ساكن در كشورهاي پيشرفته را در حال توسعه داراي چندين نوع بيمه هستند.بيمه خودرو،منزل،عمر و سرمايه گذاري از جمله بيمه هايي است كه اين افراد از آن بهره مي گيرند.
براي اينكه اهميت بيمه بيشتر قابل درك باشد مثالي در اين باره مطرح مي كنيم.به گفته مسوولان وزارت بهداشت حدود ۶۵ درصد هزينه هاي بيمه درمان بر دوش بيمه شدگان است و در شرايط فعلي بيماري يك فرد از خانواده و ماندن در بيمارستان براي سرپرست خانواده بسيار هزينه زا خواهد بود.اما مي توان به راحتي با بيمه درمان و يا تكميلي اين مشكلات را به حداقل رساند.
بيمه هايي چون عمر و سرمايه گذاري در تمام دنيا يكي از بيمه هاي نوين و پرتقاضا ست.براساس اين بيمه فرد مي تواند با پس انداز مبلغي بطور ماهانه يا سالانه پس از پنج يا ۲۰ سال اصل سرمايه و سود آن را دريافت و در كنار آن از مزيت بيمه درمان و غيره بهره مند شود.
متاسفانه صنعت بيمه كشور تنها در خودرو خلاصه شده و براي همين اكثر افراد و اقشار جامعه از مزاياي ساير بيمه ها بي خبرند.بخش مهم اين موضوع به اطلاع رساني ضعيف صنعت بيمه مربوط مي شود.از سوي ديگر عدم تعريف درست مزاياي هر نوع بيمه، عدم فرهنگ سازي،رقابت ناسالم شركتهاي بيمه و تمركز بيش از حد شركتها در برخي بيمه هاي پرسود تر موجب شده كه مردم تنها از روي اجبار در برخي بيمه ها سرمايه گذاري كنند و به نوعي از بيمه هایی چون بیمه مسکن وسایر بیمه های تکمیلی فراري شوند.
در ادامه بيشتر بيمه را مي شناسيم. بيمه چيست؟ بیمه صندوقی برای تامین خسارت های جانی و مالی می باشد. بیمه در زمان حال برای پیش بینی و مقابله با حوادثی که در آینده احتمال رخ دادن آن می باشد در نظر گرفته شده است و به نحوی آینده نگری اقتصادی است.
بیمه دارای مزایای متفاوتی است که بیمه شده یا بیمه گذار بنا به شرایط، از پوششهای گوناگونی استفاده می کنند. بیمه بر گرفته از کلمه بیم و بیم به معنی ترس است. سوابق موجود در صنعت بیمه کشور نشان از آن دارد که دارندگان وسایل نقلیه موتوری در ایران در آغاز که استفاده از بیمه های شخص ثالث هم مانند بیمه بدنه اتومبیل اختیاری بود، به بیمه کردن بدنه وسیله نقلیه خود بیشتر از بیمه کردن مسئولیت خود در مقابل شخص ثالث اهمیت می دادند.
در دهه هفتاد تقریبا درصد بالایی از مردم بخاطر نبود آگاهی و اطلاع رسانی صحیح از کنار بیمه های اتومبیل به راحتی گذشتند و بعد از بروز تصادف متحمل پرداخت خسارت و در خیلی از موارد محکوم به پرداخت دیه شدند كه اغلب اين افراد قادر به پرداخت این خسارت ها نبودند.
تقریبا از اواسط دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد اطلاع رسانی و خدمات بهتر، توسط شرکت های بیمه و با نحوه اجباری شدن بیمه ثالث خودرو و لحاظ کردن جریمه در صورت نداشتن بیمه نامه توسط راهنمایی و رانندگی، کمک زیادی به اقتصاد جامعه وصنعت بیمه کشور کرد. تا حدی که در سال ۹۰ بر اساس آمار، ۱۴ میلیون خودرو در کشور در حال حرکت است که حدود ۹۰ درصد آنها دارای بیمه شخص ثالث هستند و ۱۰ درصد برای دریافت بیمه نامه اقدام نکرده اند.
همچنين از ۱۰ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور فقط ۲ میلیون موتورسیکلت دارای بیمه نامه قانونی شخص ثالث هستند و ۸ میلیون موتورسیکلت بیمه نامه مسئولیت در برابر شخص ثالث ندارند. بايد توجه داشت كه رشد ۴۵ درصدی حق بیمه در صنعت بیمه در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ حکایت از پیشرفت در صنعت بیمه است.
نگاه مثبت مردم نسبت به بیمه های دیگر تغیراتی داشته، البته هنوز تردیدهای زیادی نسبت به بیمه حس می شود که منشا این تردیدها بی اعتمادی مردم نسبت به شرکتهای بیمه و یا به گونه ای کم کاری شرکت های بیمه در اطلاع رسانی صحیح و مناسب با شرایط افراد است، که در بعضی اوقات عمل نکردن به تعهدات را در پیش دارد که این امر ضربه محکم به اقتصاد کشور وارد می کند.
امروزه شرکت های بیمه با طرح های جدید و نوآوری سهم بزرگی در رشد اقتصاد خانواده را تشکیل می دهند که از مهمترین آنها می توان به بیمه های عمر و سرمایه گذاری که نقش مهمی را در آینده نه چندان دور ایفا می کند، اشاره کرد. بیمه های عمر و سرمایه گذاری پدیده ای بی همتا در صنعت بیمه است.
بیمه های عمر و سرمایه گذاری پوشش های متنوعي از عمر که به فوت طبیعی و فوت بر اثر حادثه منجر شود، امراض خاص که شامل سکته های قلبی، پیوند مغز و استخوان، سرطان، از کار افتادگی را دارد. بيمه سرمایه گذاری که نسبت با تورم جامعه پیش می رود و متناسب برای تمامی اقشار جامعه و تقریبا تمامی سنین، از بدو تولد تا هفتاد سالگی می باشد نيز در جامعه در حال رشد است. این بیمه شامل آپشن های دیگری اعم از گرفتن وام و برداشت ۹۰ درصد از اندوخته، از سال دوم به بعد، انعطاف پذیری، معافیت از پرداخت مالیات را دارا می باشد. همچنین تبدیل به بیمه بازنشستگی و گرفتن مستمری بعد از اتمام قرارداد و ...، از دیگر مزایاهای این بیمه نامه است. بنابراين با دید بهتر نسبت به تمامی بیمه ها، کمک زیادی می توان به رشد اقتصادی در صنعت بیمه کرد.

https://akhbarbank.com/vdci.qawct1awzbc2t.html
مشاهده نظر مخاطبان
ای کاش بیمه مرکزی اجازه بد نام کردن بیمه را با صدور مجوز شرکتهای غیر معتبر نمیداد
مثل قارچ داره بیمه سبز میشه فقط هم بلدن ادعا کنن، موقع پول دادن هم که میشه آلزایمر میگیرن، کاشکی همون بیمه های قدیمی فقط بودن آدم تکلیف خودش رو میدونست
لاله
دوست عزیز با بالا رفتن سطح سواد جامعه اینکه شرکتهای مختلف با طرحها و پوششهای مختلف پا به عرصه ی بازار گذاشتن چیز بدی نیست من یک نماینده بیمه کارآفرین هستم یک طرفه به قاضی نروید لطفا.ما روزانه بیمه گذارانی داریم که برای پرداخت حداقل حق بیمه ها برای تهیه ی کامل یک بیمه نامه چانه میزنن و نهایتا از خرید امتنا میکنن .اما بعد ها که چوب تعهد کم خریدن خودشونو میخورن شانه خالی کرده و میگن شرکتهای بیمه خسارت نمیدن
بیمه های خصوصی حق بیمه هاشون کمتره مهندس
تازه ترین اخبار