۰
۱
بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای تمام بانک‌ها را موظف به نصب دستگاه «آنتی اسکیمر» روی دستگاه‌های خودپرداز کرد اما بانک‌ها اطلاع‌رسانی مناسب را انجام نداده‌اند.
بانک مرکزی به بانک‌ها هشدار داد: با اسکیمینگ شوخی نکنید!
دستگاه «اسکیمر» توسط مجرمان روی دستگاه‌های خودپرداز نصب شده تا با فیلمبرداری مخفیانه «پین کد» رمز ۴ رقمی کارت‌ها را به دست ‌آورند
در خودپردازهایی که به جای تراشه برای کارت بانکی از نوار مغناطیسی استفاده می‌شود، امکان برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وجود دارد
ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی: در صورت بی‌توجهی بانک‌ها به نصب حفاظ امنیتی «آنتی اسکیمر» مسئولیت پرداخت خسارت به مشتریان زیان‌دیده برعهده بانک سهل‌انگار است.

همزمان با ارتقای فناوری، سارقان و بزهکاران نیز روش‌های جدیدی برای سرقت پیدا می‌کنند. در گذشته سارقان با کمین بر سر راه کسانی که پول نقد همراه داشتند، اقدام به سرقت می‌کردند ولی با ضریب نفوذ بالای بانکداری الکترونیک که امروزه همه از پیر و جوان را با خود همراه کرده است، کمتر چنین فرصتی برای سارقان به‌وجود می‌آید. بر همین اساس آنها نیز با جریان شتابان فناوری و بانکداری الکترونیک همراه شده‌اند و به روش‌های قرن بیست و یکمی اموال من و شما را به تاراج می‌برند.

پس از آنکه چندماه پیش بخـــشی از اطلاعات ۳ میلیون فقره از کارت‌های بانکی در فضای دیجیتال منتشر شد هشدار دیگری به مسئولان بانک‌ها و همچنین مشتریان آنها داده شده است. این بار مجرمان با نصب یک دستگاه روی خودپردازهای بانکی (ATM)، بدون ‌آنکه کسی متوجه شود، اطلاعات کارت افراد را روی کارت دیگری کپی و موجودی آن را تخلیه می‌کنند.

هر چند مدتی است که بانک مرکزی بخشنامه‌ای به تمام بانک‌های کشور ابلاغ کرده است که براساس آن سیستم بانکی موظف است روی دستگاه‌های خودپرداز (ATM) دستگاه «آنتی اسکیمر» با هدف جلوگیری از کپی کارت‌های بانکی نصب کند ولی متأسفانه اطلاع‌رسانی مناسبی از سوی بانک‌ها برای هوشیاری بیشتر مردم انجام نشده است.

Skimming در اصطلاح به معنای کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر است.

دستگاه‌هایی برای خواندن کارت‌های بانکی وجود دارند که توسط عده‌ای از مجرمان از پیش در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها نصب شده و داده‌های نوار مغناطیسی کارت را کپی می‌کنند.بر این اساس معمولاً کد PIN توسط دوربینی مخفی فیلمبرداری شده یا روی صفحه کلیدی بدلی به نام پین‌لاگر ضبط و این داده ربوده شده روی یک کارت خالی کپی می‌شود.

با توجه به این‌که در کشورهایی غیر از کشورهای اروپایی از تراشه یا چیپ برای کارت بانکی استفاده نمی‌شود، کپی نوار مغناطیسی روی یک کارت خالی امکان برداشت از حساب بانکی را فراهم می‌کند.

یکی از مکان‌هایی که همواره برای مردم جایگاهی امن جهت نگهداری نقدینگی به حساب می‌آید، بانک‌ها هستند. لذا بانک‌ها نیز موظفند کمال امانتداری نسبت به اموال مردم را به‌جا بیاورند تا حسن اعتماد عمومی نسبت به آنها از بین نرود ولی متأسفانه چند وقتی است این اعتماد در برخی بانک‌ها در حال از بین رفتن است.یکی از دارندگان کارت یکی از بانک‌های کشور در همین زمینه اظهار داشت: هفته گذشته در حالی که در بانکی در لواسانات مشغول عملیات بانکی بودم، دقایقی بعد متوجه شدم، شخص دیگری با یک کپی از عابر بانک بنده در خیابان جمهوری از یکی از دستگاهای کارتخوان حدود ۴۰ میلیون ریال خرید کرده و ساعتی بعد نیز از یک عابر بانک در همان حوالی دو میلیون ریال برداشت کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود مراجعه به بانک مذکور، هیچ گونه همکاری با بنده صورت نگرفت.

این در حالی است که پلیس فتا چندی پیش اعلام کرده بود باندی در کشور وجود دارد که با گذاشتن اسکیمر روی دستگاه‌های عابر بانک‌ها به راحتی به رمز ۲۴ رقمی کارت‌ها دسترسی پیدا کرده و به وسیله کارت‌های خام (البته معلوم نیست از کجا تهیه کرده‌اند) می توانند از کارت‌های عابر بانک مشتریان بانک‌ها سوء استفاده کرده و حساب‌هایشان را خالی کنند.

پلیس فتا اعلام کرده بود: مدت‌ها است به بانک‌ها هشدار داده‌ایم از عابر بانک‌های خویش به خوبی مراقبت کنند تا از نصب اسکیمر توسط افراد سودجو، جلوگیری شود.

در همین ارتباط مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به لزوم نصب حفاظ امنیتی کارت (آنتی اسکیمر) در عابربانک‌ها گفت: با بی‌توجهی به این دستورالعمل، مسئولیت پرداخت خسارت به مشتریان زیان دیده برعهده بانک‌ سهل‌انگار است.ناصر حکیمی تأکید کرد: هر بانکی که نسبت به نصب آنتی‌ اسکیمر روی دستگاه‌های عابربانک (ATM) خویش کوتاهی کرده و به این دلیل سوء استفاده‌ای از همان بانک صورت گرفته باشد به‌طور قطع آنها موظف به پرداخت خسارت به مشتری هستند.

انجام ۵۰۰ میلیون تراکنش در هر ماه

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام انجام ۵۰۰ میلیون تراکنش ماهانه در شبکه بانکداری الکترونیک، گفت: عدم استفاده درست از کارت بانکی می‌تواند منجر به برداشت غیرمجاز از حساب‌ها شود.

حکیمی درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای بهبود وضعیت بانکداری الکترونیک و افزایش گرایش مردم به استفاده از خدمات این نوع از بانکداری، افزود: در این راستا تلاش‌های فراوانی صورت می‌گیرد و هر سال که می‌گذرد میزان تراکنش‌ها و استفاده از خدمات الکترونیک بانکی دو برابر می‌شود.وی اظهار داشت: پیشنهاد بانک مرکزی به استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک خلوت تر کردن شبکه و کمک به انتظام بخشی و مدیریت ترافیک است.

حکیمی خاطر نشان کرد: پس از ایجاد شبکه شاپرک در سال جاری، برخی برنامه‌ها و طرح‌های دیگری را نیز در سال آینده در دستور کار داریم که به دنبال مدیریت بر ترافیک شبکه الکترونیک بانک‌ها است.این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: می توان ترافیک استفاده از شبکه‌های الکترونیک بانکی را به نحوی مدیریت کرد که شرایط مناسب آن حفظ شود.

وی در ارتباط با وضعیت امنیت استفاده از شبکه الکترونیک بانکی بویژه در شبکه‌هایی مانند شاپرک، گفت: این سیستم هم اکنون با حجم ۵۰۰ میلیون تراکنش در ماه کار می‌کند و ما هیچگونه خدشه امنیتی در سیستم نداشته‌ایم.مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، تصریح کرد: چیزی که در بخش نگاه استفاده کنندگان و جو روانی کار وجود دارد ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی کاربری نرم‌افزار بوده است.به گفته حکیمی، چالش اطلاع‌رسانی و آموزش دارندگان کارت‌های شاپرک موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد ولی به لحاظ فنی هیچ مشکلی وجود ندارد و بحران سیستمی اتفاق نیفتاده است و امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، اتفاقی هم در استفاده از شبکه‌های الکترونیک بانکی نیفتد.

وی تأکید کرد: با این حال برخی مشکلات در نحوه کاربری کارت‌های الکترونیک وجود دارد و برخی برداشت‌ها که از حساب افراد انجام می‌شود برمی‌گردد به این‌که استفاده مناسب از کارت به درستی آموزش داده نشده است و ما این موضوع را نیز در دستور کار داریم.
منبع: روزنامه ایران
https://akhbarbank.com/vdce.n8objh8vz9bij.html
مشاهده نظر مخاطبان
علی فزخی
Iran, Islamic Republic of
بهتر است همه بانکها مثل بانکهای پارسیان و انصار و کارآفرین آنتی اسکمینگ نصب کنند
متاسفانه بقیه بانکها آنتی فاراد نصب می کنند که ابدا مشکل را حل نمی کند و از کارت مردم سوء استفاده می شود
تازه ترین اخبار