۰
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۱

شرط افزایش سقف وام خانه اولی‌ها

عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: شرط افزایش سقف وام صندوق پس انداز مسکن یکم تعریف سرفصل جدید برای تزریق منابع به بانک است.
شرط افزایش سقف وام خانه اولی‌ها
به گزارش اخبار بانک، محمدعلی دهقان دهنوی در نشست خبری با خبرنگاران درباره احتمال افزایش سقف تسهیلات صندوق یکم اظهار داشت: امکان افزایش سقف تسهیلات در مدل فعلی وجود ندارد و این اقدام تنها با تعریف سرفصل جدید برای تزریق منابع به بانک امکان پذیر خواهد شد که یکی از راه‌ها سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن است.

وی درباره منابع و مصارف صندوق یکم نیز گفت: مدل فعلی صندوق یکم هیچ مشکلی ندارد اما این صندوق برای دوره‌ای خاص طراحی شده بود که به دلیل جذابیت آن توافق شد که این روند ادامه پیدا کند، با توجه به اینکه برای توازن منابع و مصارف استمهال وام مسکن مهر تا سال ۱۴۰۱ دیده شده بود، برای اینکه این صندوق پس از آن ادامه فعالیت داشته باشد باید مدل جدیدی تعریف شود.

وی درباره کاهش نسبت سهم ارزش وام به قیمت مسکن با توجه به افزایش قیمت چند ماه گذشته در بازار مسکن تصریح کرد: افزایش قیمت ناهمگن و نقطه ای آنهم فقط در شهر تهران صورت گرفته که گزارش قابل اتکایی نیست اما اگر در آینده تغییرات محسوسی در بازار صورت گیرد با کسب مجوز از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برنامه‌های جدیدی اجرا خواهد شد.

دهقان درباره اخباری مبنی درخواست ضامن علاوه بر در رهن قرار گرفتن سند برای ارائه تسهیلات در برخی شعب بانک مسکن گفت: برای ارائه تسهیلاتی که در قبالش سند در رهن قرار می‌گیرد نیاز به ضامن نیست اما در برخی موارد اگر بانک از توانایی پرداخت اقساط اطمینان حاصل نکند یک ضامن ابرازی درخواست می‌کند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن در بخش دیگری از سخنانش گفت: از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۵۹۱۲ فقره تسهیلات مشارکت مدنی به مبلغ ۲۰۹۶ میلیارد ریال توسط بانک مسکن پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸۲ درصد از نظر تعداد و ۱۶۷ درصد در مبلغ رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ۸۶۰۷ فقره وام جعاله به ارزش ۱۱۰۳ میلیارد ریال در مدت مشابه اعطا شده که از نظر تعدادی ۸۶ درصد و از نظر مبلغ ۱۴۳ درصد رشد داشته است، افزود: همچنین در بخش فروش اقساطی ۱۳ هزار و ۶۶ مورد با مبلغ ۶۱۹۷ میلیارد ریال پرداخت شده که ۹۸ درصد در تعداد و ۳۶ درصد در مبلغ رشد داشت. دهقان تصریح کرد: در مجموع برای ۲۷ هزار و ۵۸۶ واحد مسکونی ۹۴۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در این مدت پرداخت شده که ۶۳ درصد از نظر تعداد و مبلغ رشد داشته است.

عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده و تامین مسکن خانه اولی‌ها در اولویت اهداف دولت و تاکید رئیس جمهور بوده و به این منظور بانک نیز طی چند ماه گذشته اقداماتی انجام داده است، گفت: بر این اساس مدت بازپرداخت اوراق ممتاز در بافت فرسوده از ۱۲ به ۱۵ سال افزایش یافته و همچنین نرخ سود تسهیلات صندوق یکم برای خانه اولی‌ها از ۹.۵ به ۸ درصد و در بافت فرسوده از ۸ به ۶ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تعداد سپرده‌گذاری تا ۲۰ اردیبهشت ماه از ۴۱۹ هزار و ۳۵۰ فقره گذر کرده و تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار نفر تسهیلات دریافت کردند. همچنین تعداد تسهیلات گیرندگان به بیش از ۶۰۰ نفر در هفته رسیده است.

دهقان خاطرنشان کرد: برای اینکه اقساط تسهیلات در استطاعت وام‌گیرندگان باشد تغییری در روش بازپرداخت پلکانی صورت گرفته و ضریب جدید ۹ درصد به آن اضافه شده که باعث می‌شود سود پرداختی در ماه‌های ابتدایی کاهش یابد.
 
https://akhbarbank.com/vdcaimni.49nwy15kk4.html
برچسب ها: وام مسکن
تازه ترین اخبار