۰
بیمه مرکزی اخیرا، طی نامه هایی ذخیره برخی از شرکت ها را آزاد کرده و اجازه داد تا این شرکت ها وضعیت خود را بهبود ببخشند. این رویه به عقیده برخی از کارشناسان تزریق امید به صنعت بیمه تلقی می شود.
به گزارش اخبار بانک، شورای عالی بیمه که پیش از این مجوز آزاد سازی ذخار فنی تکمیلی و خطرات طبیعی برخی شرکت های بیمه را صادر کرده بود، هفته گذشته نیز برای بار دیگر برای یکی از شرکت های مشکل دار صنعت بیمه این اجازه نامه را منتشر کرد  و در خواست کرد که  ذخایری که سهامداران در گذشته پرداخت کرده اند را به  نفع سهام داران فعلی آزاد کند. 
 
این وضعیت برای همه شرکت ها اعمال نمی شود ، بلکه برای آنهای این مجوز صادر می شود که صورتهای مالی آنها چنگی به دل نمی زند و در صورت عدم آزاد سازی ذخیره ممکن است که در شرایط بدی قرارگیرند . 
 
در این زمینه  مجید صفدری معتقد است که کم گرفتن در انواع ذخایر فنی  برای نشان دادن سود است. این کارشناس ارشد صنعت بیمه در ادامه افزود:«کاهش ذخایر فنی باعث عدم کارآیی شرکت های بیمه در تعهدات است و نمی توانند تعهداتی که پذیرفته اند را پرداخت نمایند بخصوص در رشته‌های ثالث خودرو و بیمه های عمر و مسولیت است که دارای تعهدات بلند مدتانه می باشند و خسارات آنان مربوط به آینده است.»  مدیر عامل سابق شرکت بیمه در پایان گفت : «کاهش و افزایش ریسک بر حق بیمه‌ها موثر است. »
 
بر اساس آیین نامه شماره 28 سازمان حسابرسی : 
 
«براساس آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه درصدی از حق بیمه‌های هرسال پس از کسر حق بیمه اتکایی واگذاری به‌عنوان ذخیره فنی تکمیلی و ذخیره فنی خطرات حوادث طبیعی محاسبه و شناسایی می‌شود. طرف حساب این ذخایر هزینه دوره شرکتهای بیمه است. به‌موجب مفاهیم نظری گزارشگری مالی، ذخایر بخشی از بدهیهاست و لذا تنها اقلامی را می‌توان به‌عنوان ذخیره شناسایی کرد که شرایط شناخت بدهی را احراز کرده باشد. یکی از این شرایط وجود تعهد فعلی برای انتقال منافع اقتصادی است. اقلامی که تعهد کنونی شرکت بیمه نیست نباید به‌عنوان ذخیره در صورتهای مالی شناسایی شود.»
 
هدف از این ذخیره گیری در  آیین نامه شماره  58 بیمه مرکزی این گونه تشریح شده‌است:
 
- شفافیت ترازنامه و حساب سود و زیان در صورت‌های مالی مؤسسات بیمه‌ای به منظور افشای وضعیت مالی واقعی سهامداران و ذی‌نفعان. 
 
- حفظ حقوق بیمه‌گزاران و بیمه‌شدگان با ایجاد پشتوانه مناسب برای توانمند سازی مؤسسات بیمه در مواجهه با حوادث طبیعی و خسارت‌های بزرگ غیرمترقبه.
https://akhbarbank.com/vdcd9o09.yt0zj6a22y.html
تازه ترین اخبار