۰
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۲

کیهان: برجام را آتش می‌زدیم، دلار ۷۲۰۰ تومان نبود!

روزنامه کیهان نوشت: براساس مشاهدات میدانی در روز گذشته علی‌رغم اینکه قیمت دلار بر روی تابلوی صرافی‌های خیابان فردوسی ۴۲۰۰ قیمت گذاری شده است اما به قیمت 7200 تومان به فروش می‌رسد. این افزایش ناگهانی قیمت دلار در حالی است که در روزهای گذشته در بازار آزاد تهران هر دلار حدود ۶200 تومان به فروش می‌رسید.

اکنون از شبی که عده‌ای با اسکناس یک دلاری آمریکا و هزار تومانی و پانصد تومانی ایران در خیابان‌های تهران می‌رقصیدند رسیده‌ایم به معامله یک دلار آمریکا در برابر 7200 تومان! این در حالی است که در روز اجرای برجام-دی ماه ۹۴- قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود.

التهاب بازار ارز و دلار 7200 تومانی یکی از نتایج برجام برای مردم کشورمان است. واقعیت آن است که برجام در ادراک و تصور غرب، از دولت روحانی اعتبارزدایی کرده است. آمریکا و اروپا به اعتبار برجام زدگی حادّ آقای روحانی، تهدیدها و هشدار‌های تیم او به تلافی را معتبر نمی‌دانند.

برای نمونه عراقچی پس از نقض فاحش برجام توسط آمریکا با توجیه این گستاخی مدعی می‌شود که برجام نقض شده است اما ما هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم! این رویکرد بزرگ‌ترین خسارت برجام است. در واقع، برجام ضمانت ندارد و قریب به 3 سال است که زیر پا مانده، چون غرب این‌گونه می‌فهمد که هر معامله‌ای با برجام بکند، روحانی و دولتش باز هم پای آن می‌مانند.

متاسفانه دولت روحانی چنان برجام را بزرگ و مقدس ساختند که آن را از یک رفتار تاکتیکی در حوزه دیپلماسی، به یک راهبرد مقدس ارتقا دادند. مذاکره و توافق، برای هر کشوری طریقیت دارد؛ یک ابزار مشروط و طرفینی است.

اما روحانی و تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف، به خود توافق، اصالت و موضوعیت بخشیدند. بنابراین مشتاقانه سراغش رفتند و به نحوی رفتار کردند که گویا حاضر به توافق به هر قیمت و ماندن و اجرای -یکطرفه آن- به هر قیمت هستند!

گران شدن لحظه به لحظه دلار و کاهش ارزش پول ملی این روزها کام بسیاری از مردم را تلخ و عموم فعالان اقتصادی را سردرگم کرده است.
این در حالی است که «رقیب هراسی» و دادن «وعده‌های بلندپروازانه» محور مشترک تبلیغات حامیان روحانی در انتخابات سال گذشته بود. افکار عمومی هنوز اسم رمز پرتکرار «ونزوئلاهراسی» در آن ایام را فراموش نکرده است.

اکنون در شرایطی که از اعلام این مواضع کمتر از یکسال می‌گذرد، نرخ دلار سر به فلک گذاشته و اوضاع اقتصادی کشور نیز به مرحله‌ای رسیده که روزانه شاهد اعلام برائت حامیان دولت از انتخاب سال گذشته‌شان هستیم.

آمریکا از اولین روز اجرای توافق هسته‌ای دی ماه 94 در دولت اوباما- برجام را به صورت فاحش نقض کرد و این عهدشکنی تا به امروز نیز ادامه داشته است. به اذعان کارشناسان - منتقد و حامی- دولت و حتی به اعتراف مقامات ارشد دولت، برجام هیچ دستاورد اقتصادی برای مردم کشورمان نداشته است.

برجام اکنون تبدیل به شمشیر داموکلس تهدید و القای بی‌ثباتی نسبت به محیط اقتصادی پر سود و جذاب ایران شده است. دولت باید یکبار برای همیشه، شجاعانه پا در میدان گذاشته و برجامی که آمریکا آن را پاره کرده است را آتش بزند. اگر برجام را آتش می‌زدیم، دلار 7200 تومان نمی‌شد.

وکیل ترامپ برجام را پاره کرد و بر روی آن آب دهان انداخت
­وکيل دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا ضمن تأکيد بر تلاش ترامپ و دولت وي براي براندازي جمهوري اسلامي ايران به صورت نمادين توافقنامه هسته اي ايران يا همان برجام را پاره کرد و بر روي آن آب دهان انداخت.
 
https://akhbarbank.com/vdcfxmdv.w6dxeagiiw.html
تازه ترین اخبار