۰
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۶

نرخ تورم فروردین ۸.۱ درصد شد

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم فروردین ماه ۹۷ به ٨,١ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨.٢ درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش نشان می دهد.
در فروردین ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه خانوارهای کشور به طور میانگین ٧.٠ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٧.٢ درصد) ٠.٢ واحد درصد کاهش یافته است.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٢,٣ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه در فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١١.٢ و ٦.٩ درصد است.

خانوارهای شهری کشور
شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٧.٣ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨.٠ درصد است.

خانوارهای روستایی کشور
شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥.٤ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨.٣ درصد است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت ها نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوجه فرنگی، مرغ ماشینی و انواع برنج خارجی است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» اقلام طلای ١٨ عیار و لوازم و تجهیزات کامپیوتر بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.
در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین کاهش قیمت ها نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام تخم مرغ ماشینی و پیاز می باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» کاهش قیمت محسوسی وجود نداشته است.

 دهک های هزینه ای کل کشور
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای به طور نزولی از ٨,٥ درصد برای دهک اول به ٧.٧ درصد برای دهک دهم کاهش یافته است.
 
https://akhbarbank.com/vdcbagb0.rhbg5piuur.html
تازه ترین اخبار