۰
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۱

نرخ فروش دلار در بازار تهران

روز گذشته، فاصله قیمتی بازارهای مرزی با بازار داخلی تقریبا حالت عادی داشت. به گفته فعالان، در اولین روز اردیبهشت، ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و سلیمانیه عراق به ترتیب 5450 و 5470 تومان بود. بر اساس شنیده‌ها، دلار در تهران نیز بین دلالان با قیمت 5500 تومان معامله شد. به این ترتیب، فاصله بازار تهران با دو کشور همسایه بین 30 تا 50 تومان بود و حتی در مقاطعی فواصل کمتری نیز بین این نرخ‌ها به وجود آمد.
دنیای‌اقتصاد نوشت: این اتفاق در حالی رخ داد که در دوران نوسانی ۱۹ تا ۲۲ فروردین، بعضا فاصله قیمتی بازار تهران با این شهرها به بیش از ۳۰۰ تومان رسیده بود. یکی دیگر از نکات جالب بازار اولین روز اردیبهشت، هم‌خوانی قیمت دلار با نرخ حواله درهم بود. روز گذشته نرخ حواله درهم به عدد هزار و ۴۹۳ تومان رسید که باتوجه به نرخ برابری درهم به دلار(۳.۶۷)، ارزش شاخص ارزی در بازار داخلی براساس درهم را به حدود ۵ هزار و ۴۸۰ تومان می‌رساند. هم‌خوانی بازارها با یکدیگر در شرایطی رخ داد که برخی از اظهارات معامله‌گران نشان دهنده آن بود که در ساعات ابتدایی روز، بازارهای مرزی و حواله درهم با سرعت نسبتا زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفتند ولی پس از ساعت ۱۲ بعدارظهر به‌تدریج فضای عادی به بازارها بازگشت.

روز گذشته همچنان در بازار داخلی به‌دلیل ممنوعیت معاملات، خرید و فروش‌ها با احتیاط بسیار و در حجم محدود صورت می‌گرفت. صرافی‌ها هم در بیشتر مواقع تمایلی به عرضه ارز نداشتند. همچنین روز گذشته، بانک مرکزی نرخ دلار را همان ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد؛ این قیمت درتاریخ ۲۱ فروردین در مرکز مبادلات ارزی اعلام شد و پس از آن هیچ تغییری را به ثبت نرساند. این در حالی است که سایر ارزهای مهم مانند یورو و پوند در این مرکز با توجه به نوسانات بازارهای جهانی با تغییر مواجه بودند. به‌عنوان مثال، روز گذشته، پوند انگلیس حدود ۸۱ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۵ هزار و ۸۸۱ تومان رسید. یورو نیز با ثبت افت ۳۸ تومانی روی قیمت ۵ هزار و ۱۶۱ تومان رسید.

روز گذشته در بازار سکه نیز بیشتر فروشندگان تمایل چندانی به خرید و فروش نداشتند. در این میان، براساس اظهارات فعالان، سکه درمعاملات سبزه‌میدان به قیمت یک میلیون و ۸۳۴ هزار تومان رسید که ۸ هزار تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. رشد فلز گرانبهای داخلی در شرایطی به ثبت رسید که بهای اونس در بازارهای جهانی با افت قیمت به محدوده هزار و ۳۳۰ دلار عقبگرد کرده بود. عده‌ای رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی نسبت به روز پنج‌شنبه را عامل رشد قیمت سکه دانستند. به گفته آنها، روز پنج‌شنبه شاخص ارزی در معاملات دلالان تا قیمت ۵هزار و ۴۱۰ تومان پایین رفته بود؛ ولی در مقاطعی از روز شنبه تحت تاثیر جوسازی بازیگران به بالای ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رفت. در مجموع می‌توان گفت، بازار ارز و سکه در روزهای اخیر با کاهش حجم معاملات مواجه بودند و بیشتر معاملات در فضای احتیاطی صورت می‌گرفت. برخی فعالان، فضای امنیتی حاکم بر بازار را عامل این موضوع دانستند.

به گفته بازیگران، در بازار مصنوعات طلا نیز تعداد معاملات چندان زیاد نبود. با این حال، در همین جو نیز قیمت هر طلای ۱۸ عیار با افزایش مواجه شد. روز گذشته، هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۱۷۰ هزار و ۷۲۵ تومان رسید که ۸۳۱ تومان از روز پنج‌شنبه بیشتر بود. برخی اعتقاد داشتند رشد قیمت دلار در بازار طلا نیز اثر گذاشته بود. رشدی که به‌نظر می‌رسد محصول افزایش حجم معاملات نبود. روز گذشته، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز عنوان کرد خرید و فروش‌ها در بازار مصنوعات طلا بالا نیست. وی گفت: باوجود آنکه قیمت طلا در بازار در سطح بالایی قرار دارد، اما خرید و فروش در سطح پایینی انجام می‌شود و مصنوعات طلا دچار رکود است. به گزارش «ایرنا» آیت محمدولی عنوان کرد: بالا بودن قیمت تمام شده مصنوعات طلا قدرت تصمیم‌گیری از مردم را سلب کرده و به همین دلیل ترجیح می‌دهند برای حفظ اندوخته‌های خود بیشتر سکه بخرند.

وی افزود: در گذشته مردم با خرید زیورآلات طلا بخشی از دارایی‌های خود را پس‌انداز می‌کردند، اما اکنون در کنار قیمت بالای طلای خام و هزینه اجرت، باید ۹ درصد نیز مالیات ارزش افزوده بپردازند که قیمت تمام شده را بالا می‌برد.وی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نظر دولت کاهش نرخ مالیاتی بخش طلا از ۹ درصد فعلی به سه درصد است، اما فعالان این صنعت بر این باورند که چون طلا سرمایه محسوب می‌شود، باید مالیات ارزش افزوده این بخش از اجرت کار که ارزش افزوده ایجاد می‌کند، اخذ شود.محمدولی تاکید کرد: اگر به جای اخذ مالیات ارزش افزوده از طلا، از اجرت آن مالیات اخذ شود، نیازی به کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در این بخش نیستیم و می‌توان همان نرخ ۹ درصدی را همانند دیگر بخش‌های اقتصادی اعمال کرد.
https://akhbarbank.com/vdcizuaq.t1aur2bcct.html
تازه ترین اخبار