۰
بانک مرکزی ترکیه در حال انتقال ذخایر طلای خود از فدرال رزرو آمریکا است و رییس جمهور ترکیه پیشنهاد وام بر پایه طلا به جای دلار را داده است.
به گزارش راشاتودی، رسانه های محلی ترکیه به نقل از منابع دولتی اعلام کردند که بانک مرکزی ترکیه تصمیم به بازگرداندن تمام ذخایر طلای خود از فدرال رزرو آمریکا به آنکارا است. همچنین در سال های اخیر ترکیه ۲۲۰ تن از ذخایر طلای خود را از خارج به داخل خاک خود بازگردانده است و هفته گذشته هم ۲۸.۷ تن از ذخایر طلای خود از آمریکا را وارد ترکیه کرد. 

در همین حال روزنامه «ینی سافاک» ترکیه نوشت: ذخایر طلای ترکیه ۵۶۴ تن و به ارزش تقریبا ۲۰ میلیارد دلار برآورد می شود و با این رقم، ترکیه به عنوان یازدهمین دارنده بزرگ ذخایر طلای جهان شناخته می شود و جلوتر از هند و پشت سر هلند قرار دارد.

این گزارش زمانی منتشر می شود که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در مقابل دلار آمریکا موضع سفت و سختی را اتخاذ کرده است. در همین هفته وی وام های دلاری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وام های بین المللی باید به جای دلار به طلا ارائه شوند.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا همه وام ها را به دلار می دهیم؟ بیاید از یک ارز دیگر استفاده کنیم، پیشنهاد می کنم که وام ها بر پایه طلا باشند.
 
اردوغان در ادامه گفت: با دلار، جهان همیشه تحت فشار نرخ ارز است. باید دولت ها و کشورها را از فشار نرخ ارز نجات دهیم. طلا در طول تاریخ هیچ گاه ابزاری برای سرکوب کردن نبوده است.

بر همین اساس، در یازدهم ماه جاری میلادی ارزش پول ترکیه در مقابل دلار به کمترین سطح خود رسید. ترکیه در میان چند کشور جهان است که در حال انتقال ذخایر طلای خود از آمریکا به داخل خاک خود است. این موج از سال ۲۰۱۲ میلادی زمانی که ونزوئلا اعلام کرد که ۱۶۰ تن از طلای خود را به ارزش ۹ میلیارد دلار از آمریکا بازگردانده است، کلید خورد. همچنین بوندس بانک آلمان هم بعداز ونزوئلا ۳۰۰ تن از طلای خود را از آمریکا برگرداند و به دنبال آن هلند ۱۲۲.۵ تن از ذخایر طلای خود را به داخل خاک هلند انتقال داد.

بر پایه این گزارش، جهان در حال فاصله گرفتن از متمرکز شدن است و اگر این رویه ادامه پیدا کند، گام بعدی به دلیل شکاف های ژئوپولتیکی و تمرکز زدایی قدرت  ها، رفتن به سمت واحدهای کوچکتر نسبت به یک واحد است.
https://akhbarbank.com/vdcfj1dt.w6d11agiiw.html
تازه ترین اخبار