۰
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۷

مینی های بازار ایران را بشناسید

مینی های بازار ایران را بشناسید
هفته نامه خودرو امروز: بازگشت یک برند خاطره انگیز؛ بعضی خودروها می آیند و می روند، بدون آن که نام و خاطره ای از خود به جای بگذارند. بعضی دیگر در خاطره ها می ماند اما در این میان کم هستند خودروهایی که نماد یک دوران و پیشرو راه سایرین باشند و در این میان «مینی» قطعا یکی از آنهاست. این خودرو حدود نیم قرن پیش در انگلستان متولد شد و در آن زمان به عنوان یک خودرو کوچک و اقتصادی با هندلینگ عالی توانست موفقیت های بسیاری را به دست آورد تا جایی که تا سال ها از طرح اولیه تولید می شد و البته بسیاری دیگر از شرکت ها تلاش کردند خودروهای مشابه آن را عرضه کنند.
مینی های بازار ایران را بشناسید
این روند البته از سال 2000 و با مالکیت ب ام و بر مینی تغییر کرد. از آن پس مینی یک نام پریمیوم بود. این خودرو خاطره انگیز که در کشورمان نیز طرفداران زیادی دارد اینک پس از غیبتی طولانی بار دیگر به طور رسمی به ایران بازگشته است و این بار پرشیا خودرو، نماینده فروش و خدمات پس از فروش ب ام و، عرضه آن را در اختیار دارد. هفته گذشته و طی مراسمی، خانواده مینی برای نخستین بار در کشور برای اهالی مطبوعات حوزه خودرو رونمایی شد تا آغازی باشد بر ورود دوباره این برند خاطره انگیز به بازار کشور. 4 مدل مینی کوپر، مینی کوپر S، کلاب من و کانتری من معرفی شدند تا آغازی باشد بر ورود محصولات مینی به بازار محصولاتی که اینک در کنار اصالت انگلیسی، فناوری آلمانی را را نیز در اختیار دارند و شباهت های فنی زیادی میان آنها و محصولات ب ام و دیده می شود.
مینی کوپر
مینی کوپر به عنوان مدل پایه خودروهای مینی در ایران معرفی شده است و هر چند در بازارهای جهانی نمونه های 3 در و کانورتیبل آن وجود دارد و بر اساس گفته های مدیران پرشیا خودرو مدل های کانورتیبل هم در برنامه واردات در آینده قرار دارند اما در گام اول نمونه های هاچ بک 5 در آن روانه بازار شده است. این خودرو هر چند عنوان «پایه» را یدک می کشد، اما از نظر امکانات در رده بالایی قرار دارد و شاید اصلی ترین تفاوت آن با نمونه های مینی کوپر S، موتور آن باشد.
مینی های بازار ایران را بشناسید
این خودرو از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 136 اسب بخار بهره می گیرد که توان کافی را برای رساندن این هاچ بک جذاب به سرعت 207 کیلومتر در ساعت دارد. ضمن آن که شتاب صفر تا 100 این خودرو 8.1 ثانیه است که آن را در دسته هاچ بک های اسپرت بازار خودرو کشور قرار می دهد. روی این خودرو گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نصب شده است. این خودرو همچون سایر مینی ها و شاید بیش از همه آنها، خصوصیات جذاب برند مینی را یدک می کشد و به این ترتیب با طرح چراغ های جلوی گرد و چراغ های عقب عمودی کاملا یک مینی است؛ هر چند از نظر ابعاد و به لطف بهره گیری از شاسی محصولات ب ام و، خودروی جاداری در کلاس خود به حساب می آید.
با طول حدود 4 متر هر چند نباید آن را با خودروهای سدان مقایسه کرد اما در کلاس هاچ بک ها فضای قابل قبولی دارد و صندلی های آن برای یک سفر شهری حتی برای بزرگسالان کاملا کاربردی است. این خودرو بسته به تیپ بندی با امکاناتی نظیر سیستم صوتی هارمن کاردون، آیینه های بیرونی حساس به نور، سقف پانوراما و سانروف، سیستم تهویه هوای دوگانه، سنسورهای پارک، دوربین عقب و صندلی های اسپرت جلو مجهز به گرمکن عرضه می شود. قیمت این خودرو بنا بر اعلام پرشیا خودرو 275 میلیون تومان خواهد بود.
مینی کوپر S
مینی کوپر به لطف مرکز ثقل پایین خود، خودرو کاملا پایداری است و از این نظر یک خودرو اسپرت به حساب می آید اما برای آنهایی که خودرو اسپرت تری می خواهند، مینی خودرو کوپر S را پیشنهاد می کند؛ خودرویی که به لطف توان بالای موتور و وزن پایین خود، می تواند در خیابان های شهری بسیاری از خودروهای گران قیمت تر از خود را از پای در آورد. برای این منظور مینی یک موتور 2 لیتری مجهز به توربوشارژر را روی این خودرو نصب کرده است که می تواند 192 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
مینی های بازار ایران را بشناسید
چنین قدرتی حتی برای یک خودرو سدان متوسط هم عدد بزرگی است اما وقتی این موتور روی هاچ بک کوچکی همچون مینی کوپر نصب می شود، می تواند خیابان را به آتش بکشد. با چنین موتوری کوپر S می تواند طی تنها 6.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت تا 230 کیلومتر در ساعت سرعت خواهد گرفت. همه اینها در حالی است که این خودرو به طور متوسط مصرف سوختی معادل 5.4 لیتر در 100 کیلومتر دارد تا در کنار سریع بودن، عنوان کم مصرف بودن را نیز یدک بکشد.
مینی های بازار ایران را بشناسید
این خودرو با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به بازار عرضه می شود. از نظر ابعاد این خودرو مشابه مینی کوپر است و امکانات مینی کوپر را هم عرضه می کند؛ هر چند در مدل های فول امکانات بیشتری را عرضه خواهد کرد. این خودرو با قیمت 400 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.
مینی کلاب من
در میان محصولات مینی معرفی شده در ایران شاید خاص ترین خودرو مینی کلاب من باشد. این خودرو را می توان نمونه استیشن محصولات مینی دانست. هر چند در مقایسه با خودروهای استیشن، ظاهر بسیار جذاب تری دارد و بسیاری از خصوصیات دوست داشتنی محصولات مینی را می توان در آن دید ضمن آن که قطعا قدیمی ترها نمونه های استیشن مینی را به خاطر دارند. این خودرو موفق شده است جایزه طراحی iF را در سال 2016 و همزمان با معرفی به بازار از آن خود کند که این مسئله نشان از نوآوری بالای مینی در زمینه طراحی آن دارد.
مینی های بازار ایران را بشناسید
این خودرو در بخش جلویی و بخش های جانبی کاملا یک مینی کوپر است اما وقتی به بخش انتهایی می رسیم، تفاوت های خود را آشکار می کند. در این بخش و به اقتضای طراحی یک خودرو استیشن، شاهد کشیدگی بیشتری نسبت به مینی کوپر هستیم. جالب ترین بخش طراحی این خودرو که آن را از دنیای کسل کننده استیشن ها جدا می کند، قطعا طراحی خاص درب عقب آن است چرا که در این بخش شاهد درب دو تکه هستیم که دو بخش آن به صورت عرضی جدا شده و باز می شوند.
مینی های بازار ایران را بشناسید
باز کردن این درها بسیار آسان است چرا که به محض کشیدن اهرم، درها خود به خود باز می شوند تا نیاز به اعمال نیرویی از سوی راننده نباشد. موتور این خودرو مشابه مدل های مینی کوپر S است و به این ترتیب با وجود آن که در زمینه طراحی، یک استیشن کوچک به شمار می آید اما خودرو سریعی است، ضمن آن که با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، علاوه بر تعویض دنده های نرم، خودرو چالاکی است و مصرف سوخت پایینی هم دارد. قیمت این خودرو بنا بر اعلام پرشیا خودرو معادل 440 میلیون تومان خواهد بود.
مینی های بازار ایران را بشناسید
مینی کانتری من
این خودرو را می توان بالاترین رده محصولات مینی دانست؛ چرا که از یک سو گران ترین مینی عرضه شده در ایران است و از سوی دیگر با توانایی های ویژه ای عرضه می شود که آن را از دیگر مینی های بازار جدا می کند و با افزایش ارتفاع کف آن از زمین، می توان برای عبور از مسیرهای خارج جاده روی توانایی هایش حساب کرد.
مینی های بازار ایران را بشناسید
این همه داستان کانتری من نیست، چرا که این خودرو به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده است که از سوی مینی با نام ALL4 شناخته می شود و به این ترتیب توانایی های عبور از مسیرهای ناهموار و به ویژه عبور از گل و لای و برف را دارد. این سیستم به طور خودکار و بدون دخالت راننده، میزان چسبندگی هر یک از چرخ ها را بررسی می کند و بر حسب نیاز نیرو را بین محورها تقسیم خواهد کرد.
مینی های بازار ایران را بشناسید
در زیر پوسته این خودرو شاسی آشنای ب ام و سری 1 قرار دارد و این مسئله تایید دیگری بر کراس اوور بودن آن است. این خودرو متناسب با جایگاه خود بالاترین سطح امکانات رفاهی را در طیف محصولات مینی دارد تا جایی که غیر از امکانات استاندارد مینی های دیگر همچون کلاب من با صندلی برقی حافظه دار، صندلی های اسپرت JCW، صندلی های ردیف عقب با قابلیت جابجایی، امکان تنظیم حالت رانندگی و ... عرضه می شود. موتور و گیربکس این خودرو مشابه کلاب من است و با قیمت 475 میلیون تومان عرضه خواهد شد.
مینی های بازار ایران را بشناسید
https://akhbarbank.com/vdcb59bs.rhb9zpiuur.html
تازه ترین اخبار