ابتکار جالب برخی از بانک ها برای فرار از پرداخت سپرده قانونی

27 فروردين 1397 ساعت 10:41

برخی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری برای فرار از پرداخت سپرده قانونی بانک مرکزی دست به ابتکارات جالبی می‌زنند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار بانک، بر اساس قوانین موجود در شبکه بانکی بانک ها و موسسات اعتباری برای مانده سپرده های قرض الحسنه پس انداز و قرض الحسنه جاری باید سپرده قانونی نزد بانک مرکزی تودیع کنند.

 نرخ سپرده قانونی برای حساب های قرض الحسنه پس انداز بیش از دیگر حساب ها بوده و به همین جهت بانک ها سعی می‌کنند به هر طریق ممکن از زیر بار پرداخت این نوع سپرده نزد بانک مرکزی شانه خالی کرده و یا کمتر از پرداخت کنند.

اما جالب است بدانید که برخی بانک ها و موسسات اعتباری برای تودیع کمتر سپرده قانونی نزد بانک مرکزی دست به ابتکارات جالبی می‌زنند.

 از جمله راه‌هایی که بانک‌ها و موسسات اعتباری برای پرداخت کمتر سپرده قانونی نزد بانک مرکزی استفاده می کنند این است که طی بخشنامه‌ای به شعبه خود افتتاح حساب کوتاه مدت یک درصدی را ارجح تر افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز می دانند.

 سپرده کوتاه مدت یک درصدی برای اموری نظیر مسدود کردن قسمتی از مبلغ تسهیلات و نیز محاسبه میانگین حساب دستگاه کارت خوان به منظور دریافت تسهیلات در آتی است.

 به عنوان مثال اگر بانکی بخواهد ۲۰ درصد مبلغ تسهیلات را مسدود نمایند به این ۲۰ درصد سودی معادل یک درصد پرداخت می کنند تا مشمول سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نشود.

 افزایش سرفصل سپرده های قرض الحسنه پس انداز موجب می شود که بانک مرکزی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بخواهد که علاوه بر تودیع سپرده قانونی پرداخت تسهیلات ازدواج را نیز در دستور کار خود قرار دهند.


کد مطلب: 59848

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/59848/ابتکار-جالب-برخی-بانک-فرار-پرداخت-سپرده-قانونی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com