۰
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰

کاهش حجم معاملات بازار سهام

بورس تهران در حالی وارد آخرین هفته معاملاتی فروردین ماه ۱۳۹۷ می شود که حجم معاملات نسبت به ماه‌های گذشته با کاهش مواجه شده است، ریسک‌های سیاسی و اقتصادی موجود می‌تواند از عوامل کم اقبالی سرمایه‌گذاران به بازار سهام باشد.
به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، بورس تهران مدتی است که در رکود به سر می‌برد و روند کاهش قیمت سهم ها تداوم دارد. کاهش نقدینگی در بازار سرمایه یکی از دلایل مهم این رکود است. بخشی از این کاهش نقدینگی می‌تواند به سیاست های پولی و مالی در سطح کلان اقتصاد ربط داشته باشد.

بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند که شرایط بازارهای رقیب، سبب رکود نسبی در بازار سرمایه شده است. از طرفی بازار ارز در شرایط غیرشفافی به سر می برد و سود دهی یا ضرردهی بسیاری از شرکت‌های بورسی به نوسانات در این بازار وابسته است. از طرفی وجود ریسک‌های بازار سهام سبب شده سرمایه گذاران به راحتی سرمایه خود را به سمت بورس نیاورند.

فعالان بازار سهام این روزها منتظر هستند تا بدانند وضعیت بازار ارز به کدام سمت و سو می رود و از طرفی سود سپرده‌های بانکی نیز می‌تواند بازیگر مهمی برای تصمیمات سرمایه‌گذاران باشد تصمیماتی که تا به امروز در این حوزه‌ها گرفته شده حجم بازار سهام را با کاهش مواجه کرده است

در حالی که در ماه‌های گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران بارها حول کانال ۹۶ هزار واحدی نوسان می‌کرد، امروز این شاخص ۲۹۹ واحد افت کرد و با شکستن خط مقاومت ۹۶ هزار تایی به رقم ۹۵ هزار و ۹۸۷ رسید و شاخص کل هم وزن نیز پس از ۸۵ واحد کاهش به رقم ۱۶ هزار و ۶۷۷ رسید.

در عین حال شاخص آزاد شناور نیز ۳۹۴ واحد افت کرد و تا رقم ۱۰۱ هزار و ۹۲۸ پایین رفت. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب ۲۲۴ و ۵۷۳ واحد کاهش پیدا کردند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی جم به ترتیب ۵۹، ۳۰، ۲۳ و پتروشیمی مبین، فولاد خوزستان و شرکت ارتباطات سیار ایران هر یک به ترتیب ۲۱، ۱۳ و ۱۲ واحد در رشد دماسنج بازار سرمایه موثر بودند.

امروز در گروه خودرو و ساخت قطعات بیش از نیمی از سهم‌ها کاهش قیمت را تجربه کردند و تعدادی نیز کمتر از ۲.۵ درصد رشد قیمت داشتند. در این گروه ۱۲۹ میلیون سهم به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

فلزات اساسی نیز امروز باز هم با کاهش قیمت همراه شدند و سهام شرکت‌ها در این گروه با افت نسبتا قابل توجهی همراه بود. در این گروه که یکی از معامله‌ترین گروه‌های بورسی است ۳۷ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

در گروه محصولات شیمیایی نیز شاهد افت قیمت سهم‌ها بودیم و در گروه فرآورده‌های نفتی نیز جز سه نماد مابقی افت قیمت را تجربه کردیم.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۹۴ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۵۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. تردیدها در سرمایه‌گذاری‌های بورسی حجم و ارزش معاملات را نسبت به هفته‌ها و ماه‌های گذشته با کاهش روبه‌رو کرده است.

آیفکس نیز ۱.۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۶۵.۹ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به ۱۹۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۲۰۶ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.
 
https://akhbarbank.com/vdcaianm.49noe15kk4.html
تازه ترین اخبار