قیمت سکه آتی به زیر ۲ میلیون تومان رسید

22 فروردين 1397 ساعت 13:41

در حالی که در بیستم فروردین‌ماه معاملات آتی و اختیار معامله سکه طلا به دلیل وجود ابهام قیمتی در بازار این دارایی متوقف شد، در پایان معاملات سکه آتی در روز گذشته قیمت هر سکه تحویل در دی‌ماه بیش از دو میلیون و ۲۶ هزار تومان ثبت شد و در حال حاضر قیمت آن حدود یک میلیون و ۹۷۶ هزار تومان است.


به گزارش ایسنا، در روز بیستم فروردین‌ماه سال جاری معاملات آتی سکه طلا به علت آنچه که ابهام شدید در قیمت سکه در بازار آزاد بیان شد متوقف شد، اما با صحبت‌های معاون اول رئیس جمهوری در شب بیستم فروردین‌ماه مبنی بر این‌که قیمت دلار از آن تاریخ تک نرخی است و هیچ‌ کس حق ندارد با قیمتی غیر از ۴۲۰۰ تومان دلار دادوستد کند، معاملات آتی سکه نیز از بیست‌ویکم دوباره آغاز شد.

قیمت تسویه روزانه سکه تمام در پایان معاملات آتی سکه در روز گذشته در سررسید دی‌ماه ۱۳۹۷ به بیش از دو میلیون و ۲۶ هزار تومان رسید، اما امروز و تا لحظه انتشار این خبر قیمت تقاضا برای سکه طلا تحویل دی‌ماه سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۹۷۵ هزار تومان و قیمت عرضه آن یک میلیون و ۹۷۶ هزار تومان است.

همچنین قیمت تسویه روزانه قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ در روز گذشته به حدود یک میلیون و ۸۵۷ هزار تومان رسید. در حال حاضر و در لحظه انتشار این خبر قیمت تقاضا برای سکه تحویل اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۷۹۲ هزار تومان و قیمت عرضه یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

دو روز پیش علیرضا ناصرپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توقف معاملات آتی و اختیار معامله سکه در بورس کالا گفته بود که مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت سکه و در نتیجه وجود ابهام قیمت جدید در بازار این دارایی و تصمیم سرمایه‌گذاران مشتقه اثر گذاشته و مخاطرات بازار قراردادهای مشتقه را به شدت افزایش داده است.

وی توضیح داد: با توجه به نوسانات شدید در بازار سکه و عدم شفافیت اطلاعاتی درباره بازار نقدی آن، کمیته آتی در روز ۱۹ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ با توجه به احراز شرایط اضطراری مطابق ماده ۲۲ دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی و نیز ماده ۲۹ دستورالعمل اجرایی معاملات اختیار معامله تصمیم و توقف معاملات مشتقه طلا در روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ را گرفت.

گفتنی است ماده ۲۲ دستورالعمل اجرایی معاملات قرارداد آتی می‌گوید در صورت وجود اطلاعات یا وقوع شرایط اضطراری که تاثیر با اهمیت بر قیمت قرارداد آتی یا تصمیم سیاست‌گذاران دارد کمیته آتی می‌تواند معاملات را حداکثر به مدت یک جلسه معاملاتی متوقف کرده و موضوع را بابت رفع موارد توقف پیگیری کند.

همچنین در ماده ۲۹ دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی آمده اگر ظن دستکاری قیمت در معاملات وجود داشته باشد یا تغییرات غیرعادی در قیمت قرارداد اختیار معامله مشاهده شود، سازمان یا مدیرعامل بورس می‌تواند دستور توقف نماد قرارداد اختیار معامله را صادر کند.
 


کد مطلب: 59765

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/59765/قیمت-سکه-آتی-زیر-۲-میلیون-تومان-رسید

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com