۰
پنجشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۸

بازار ارز در سال ۹۷ به چه سمتی حرکت می‌کند؟

قیمت دلار در ماه های آخر سال ۹۶ رشد شتابانی گرفت که درباره آن گمانه زنی های مختلفی شکل گرفت و این سوال را در افکار عمومی ایجاد کرد که نرخ دلار در سال جدید چند خواهد شد.
بازار ارز در سال ۹۷ به چه سمتی حرکت می‌کند؟
به گزارش اخبار بانك به نقل از تسنيم، کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی طبق مصوبه ای قیمت ارز را در سال 97 در دامنه 4 هزار تا 4100 تومان تعیین کرده است. از سویی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با توجه به شاخص های کلان اقتصادی پیش بینی می کند نرخ ارز در انتهای سال 97 در محدوده 4300 تا 4450 تومان خواهد بود.

این گزارش با توجه به درنظر گرفتن شرایط اقتصاد در سال 96 و ویژگی های بودجه سال 97 رشد اقتصادی قابل حصول در این سال را 3 درصد پیش بینی می کند و در صورتی که شوک های ناشی از عوامل خارج ایجاد نشود، بازار ارز را در ثبات نسبی تصور می کند.

بازار ارز در سال 96 فضای متفاوتی را نسبت به سال های قبل ا خود تجربه کرد. از سویی با وجود حرکت نزولی قیمت دلار در فصل نخست این سال، در تابستان با افزایش ملایمی در قیمت ها، 2 درصد رشد کرد. سپس در پاییز بازار ملتهب شد و با افزایش 8 درصدی قیمت دلار، در آستانه زمستان قیمت ها به 4220 تومان رسید و در طول فصل زمستان هم این رشد اقتصادی ادامه پیدا کرد.

کمیل طیبی، استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان می گوید که بی اعتمادی مردم نسبت به سیستم بانکی سبب شد تقاضا برای ارز در انتهای سال 96 بیشتر شود و قیمت دلار به مرز 5 هزار تومان رسید. در نهایت هم با دخالت بانک مرکزی بازار به حالت آرامش بازگشت.

وی معتقد است که اقدامات دستوری و مقطعی بانک مرکزی در ایجاد ثبات در بازار ارز نمی تواند در بلند مدت پاسخگو باشد. هر چند تا واقعی شدن نرخ ارز، افزایش نرخ انواع ارزها و به خصوص دلار را در پیش داریم.

این استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه نرخ ارز مبادله ای در کانال 3700 تومان است و اگر نرخ در محدوده کانال 4500 ایجاد شود،
نرخ تعادلی دلار قریب به 4400 تا 4700 تومان در نوسان خواهد بود.

از سوی دیگر محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به دلایل روند صعودی نرخ ارز در سال 96 می گوید که در این افزایش نرخ ارز مولفه های خاصی دخیل بوده است که بعضی در اختیار دولت بوده است. در مقابل هم برخی خارج از کنترل دولت قرار داشته است. موثرترین عامل هم افزایش تقاضا توام با عرضه اندک بود که به افزایش قیمت منجر شد.

حسینی معتقد است علی رغم اظهارات نوبخت، سخنگوی دولت که قیمت دلار را زیر 4 هزار تومان ارزیابی می کرد. این طور می گوید که مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 قیمت دلار را بالای 4 هزار تومان تعیین کرد. این موضوع در آن مقطع سبب شد قیمت ارز در ماه های پایانی سال 96 افزایش پیدا کند. با این حال بعید است که قیمت به کمتر از 4000 تومان برسد.
https://akhbarbank.com/vdcdso0k.yt0ns6a22y.html
تازه ترین اخبار