گام‌ بلند بانك پاسارگاد برای رفع چالش‌های مالی در واحدهای نفت، گاز و انرژی‌های نو

21 اسفند 1396 ساعت 17:22

پروژه‌های متعددی که با حمایت بانک پاسارگاد از طریق "شرکت گسترش انرژی پاسارگاد" در نقاط مختلف کشور اجرا شده و یا در حال اجراست، ضمن انطباق کامل با اهداف اقتصاد مقاومتی برای کاستن از وابستگی ایران، بستر اشتغال سالم و مولد را در محروم‌ترین نقاط کشور به ویژه استان‌های مرزی فراهم ساخته است.


به گزارش اخبار بانک به نقل از روابط‌عمومی بانک پاسارگاد، صنایع نفت، گاز و انرژی‌های نوین از بخش‌های مورد تأکید در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی هستند که نقش بسزایی در بالابردن تولید ناخالص داخلی و رشد اشتغال مولد دارند. زیرا دامنه بخش‌های پایین‌دستی این سه حوزه به قدری وسیع است که هرگونه سرمایه‌گذاری در آنها منجر به توسعه چند برابری در زنجیره تولید مصنوعات پایین دست خواهد شد. با این حال نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین برای توسعه این حوزه‌ها سبب شده تا بخش خصوصی کمتر در طرح‌های عمرانی این بخش‌ها مشارکت کند.

بانک پاسارگاد با هدف کمک به توسعه صنایع نفت و گاز و افزایش کاربری انرژی‌های پاک در ایران، در سال‌های اخیر گام‌های بزرگی برای حمایت از سرمایه‌گذاری انجام شده برداشته‌است که مشارکت بخش خصوصی در فعالیت اقتصادی این حوزه را توجیه‌پذیر می‌کند.

پروژه‌های متعددی که با حمایت بانک پاسارگاد از طریق "شرکت گسترش انرژی پاسارگاد" در نقاط مختلف کشور اجرا شده و یا در حال اجراست، ضمن انطباق کامل با اهداف اقتصاد مقاومتی برای کاستن از وابستگی ایران، بستر اشتغال سالم و مولد را در محروم‌ترین نقاط کشور به ویژه استان‌های مرزی فراهم ساخته است.

این طرح‌ها شامل تولید متانول، پروپیلن و محصولات پایین‌دستی در استان زنجان، احداث نیروگاه 350 مگاواتی گازی خوی و نیروگاه 950 مگاواتی گازی و بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه 480 مگاواتی ارومیه در استان آذربایجان غربی، احداث خط لوله ششم سراسری برای انتقال روزانه 4 میلیون متر مکعب گاز از پایتخت انرژی ایران(عسلویه) به استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه تا مرز عراق، تولید سالانه 14 هزارتن محصولات زنجیره بوتان در ماهشهر(خوزستان)، احداث پالایشگاه سیراف در طرح مجتمع پتروشیمی پارسیان بوشهر، همکاری با شرکت نفت فلات قاره در حفاری چاه‌های میدان گازی پارس جنوبی در بستر خلیج فارس(استان بوشهر)، ارائه سرویس‌های عملیات حفاری در جزیره کیش به همراه ساخت اسکله 70 هزارتنی بارگیری مواد جامد و میعانات هیدروکربوری در جزیره قشم(استان هرمزگان)، احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین جزیره قشم به ظرفیت 35 هزار بشکه در روز، ساخت نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی و نیروگاه 70 مگاواتی گازی و تجهیزات آب شیرین‌کن در جزیره قشم، تولید پروپیلن از گاز طبیعی در منطقه مُکران استان سیستان و بلوچستان، ساخت نیروگاه 25 مگاواتیCHP سیرجان و تولید زنجیره متانول، اتیلن و پروپیلن از گاز طبیعی در استان کرمان، نیروگاه 500 مگاواتی شریعتی به همراه نیروگاه 250 مگاواتی سیکل ترکیبی و نیروگاه 150 مگاواتی گازی در استان خراسان رضوی که همگی با تسهیلات مالی بانک پاسارگاد اجرا شده و یا در حال تکمیل است.

علاوه بر این بانک‌پاسارگاد برای اجرای نیروگاه‌های مقیاس کوچک 25/3 مگاواتی(گنبد یک)، 26 مگاواتی (گنبد2)، 16 مگاواتی (اتمسفر)، 16 مگاواتی(کهریزک) و یک نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در مرکز کشور موافقت استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی را اخذ کرده است.
اجرای این طرح‌ها در حوزه نفت، گاز و انرژی توسط بانک پاسارگاد برای حداقل 15 هزار نفر به‌طور مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند و زمینه افزایش فرصت‌های شغلی در صنایع پایین دستی زنجیره‌های تولیدی بعد را فراهم خواهد کرد.

به موازات اجرای این طرح‌ها بانک پاسارگاد با سرمایه‌ای معادل 8/8 میلیارد دلار طرح حمایت از صنایع مواجه با چالش‌های مالی را از طریق اعطای تسهیلات اعتباری پیگیری می‌کند. این اقدام علاوه بر آنکه به حفظ سقف تولید صنایع مذکور کمک می‌کند، مانع از ریزش نیروی شاغل در واحدهای صنعتی مذکور خواهد شد. صنایعی که از این کمک‌های مالی بانک پاسارگاد بهره‌مند شده‌اند، عبارتند از: فاز اول طرح توسعه صنایع شیمیایی سینا در شهرستان چابهار به ظرفیت یک میلیون و 650 هزار تن متانول در سال و فاز دوم همین طرح به ظرفیت سالانه 236 هزارتن پلی اتیلن و 420 هزار تن پلی پروپیلن، پالایشگاه میعانات گازی جاوید در منطقه سیراف استان بوشهر برای تولید گاز مایع تصفیه شده، نفتا، نفت گاز و نفت سفید، شرکت روماک انرژی سلامت در شهرستان ماهشهر استان خوزستان برای تولید زنجیره آگریلات‌ها به ظرفیت 20 هزار تن اکریلیک اسید یخی،12 هزارتن ایزوبوتانول،97 هزارتن بوتیل اکریلات،20 هزار تن نرمال بوتان،40 هزارتن دواتیل هگزانول،31 هزارتن بنزن پیرولیز و 12هزار تن گازمایعLPG در سال، نیروگاه 25 مگاواتی و طرح توسعه شهرک صنعتی پردیس فن‌آوران البرز در استان زنجان که پس از سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد از چالش مالی خارج شده‌اند.
 


کد مطلب: 59227

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/59227/گام-بلند-بانك-پاسارگاد-رفع-چالش-های-مالی-واحدهای-نفت-گاز-انرژی-های-نو

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com