۱
۱۷
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۵

افشاگری در مورد سپرده‌گذاران کلان موسسات مالی

روزنامه شهروند نوشت: واقعیت این است که مشکل صاحبان حساب در موسسات مالی غیر مجاز پیچیده است و گزارش امروز نیز حکایت از همین پیچیدگی دارد؛ پیچیدگی از اینجاست که دولت موجود عملا عهده‌دار مسئولیت‌های دولت‌های سابق نیز هست.

این موسسات به نحوی نیز ناشی از مسئولیت‌های دولت قبل است. کاری که غیرقانونی بود و ادامه آن ممکن بود کشور را با بحران بزرگی مواجه کند. پرسش این است که هزینه این وضع را چه کسی باید بدهد؟ دولت یا صاحبان سپرده یا مدیران موسسات؟ مدیرانی که جز گرفتن همه اموالشان و مجازات کار دیگری با آنان نمی‌توان کرد.

برخی از سپرده گذاران، سپرده‌های بالای میلیاردی و بیشتر داشتند که در حال حاضر مسأله اصلی همین افراد هستند والا سپرده‌گذاران کوچک و متوسط از مردم عادی هستند که مطابق تصمیم سپرده‌های آنان پرداخت شده است ولی سپرده‌گذاران میلیاردی کمتر زحمت این را به خود داده‌اند تا پاسخ دهند که چرا سایر مردم ایران مثل آنان پول‌های خود را برای کسب سودهای بیشتر و حتی در برخی موارد خاص نجومی در موسسات مزبور نگذاشتند؟ آیا سایرین از پول بدشان می‌آمد؟ از قدیم گفته‌اند هر گرانی بی‌حکمت نیست و طبعا هر سود بالایی نیز بدون ریسک و خطر نیست.

بگذریم از اینکه این موسسات هیچ مشارکتی در فرآیند مفید اقتصادی نداشتند و عموما از طریق پولشویی و امور مشابه اقتصاد کشور را تخریب می‌کردند، ولی مستقل از این ایرادها، حالا که کفگیر آنها به ته ‌دیگ خورده است، چرا باید بانک مرکزی و یا به تعبیر دقیق‌تر سایر مردم ایران، مطالبات عده‌ای سپرده‌گذاران کم‌مسئولیت را جبران کرده و اصل سپرده‌های میلیاردی آنان را با سودهای نجومی پرداخت کنند؟

جالب اینکه اقدامات این موسسات بیشتر مصداق عملیات شبه ربوی بود ولی هیچ‌گاه مخالفان ربا علیه آنها شعار ندادند و به دلیل شبهه ربوی داشتن، بانک مرکزی باید کلیه سودهای دریافتی آنان از صاحبان پس‌انداز میلیاردی را نیز به‌عنوان بخشی از اصل سپرده منظور می‌داشت.

ولی ظاهراً بانک مرکزی نه‌تنها این کار را انجام نداده، بلکه از منابع بانک مرکزی، ١١‌هزار میلیارد تومان پول بی‌زبان مردم را برای پرداخت به این افراد اختصاص داده است. وارونگی جامعه ایران این است که اگر این اتفاق در یک جامعه عادی رخ می‌داد، مردم و نهادهای طرفدار مردم به خیابان‌ها می‌آمدند و اعتراض می‌کردند که چرا پول ملت را به کسانی می‌دهید که با اختیار خودشان پولشان را در جایی قرار دادند که ریسک بالایی داشت؟
همان‌طور که گفته شد شاید سوال شود که مردم چه تقصیری دارند که پول خود را در موسسه‌ای گذاشته‌اند که تابلو داشته است؟ ظاهرا این استدلال درست است ولی اگر خوب بنگریم چند ایراد جدی دارد. نخست اینکه فرض کنیم که این موسسات کاملا هم قانونی باشند، مثل بانک‌های موجود کشور، حتی در این صورت هم مردم باید نسبت به گذاشتن پول‌های خود در هر بانکی احتیاط کنند.

برای مثال بانک «الف» که کمترین سود را می‌دهد، با بانک «ب» که دو برابر آن سود می‌دهد، یک تفاوت عمده دارد و آن ریسک و خطر ورشکستگی بیشتر بانک دوم است. طبیعی است که پس‌اندازکننده باید این خطر را به جان بخرد و الا اگر قرار باشد که بانک مرکزی متولی این خطر شود که دیگر رقابت میان بانک‌ها معنایی ندارد. به علاوه مگر مردم که از کارخانجات داخلی خودرو با قیمت‌های گوناگون می‌خرند، دارای کیفیت مشابه هستند؟ و اگر خودروی خریداری‌شده بی‌کیفیت بود، آیا وزارت صنایع خسارت می‌دهد؟

فارغ از این نکته ما باید حدی از مسئولیت کارهایمان را خودمان عهده‌دار شویم. پیش از بستن و جمع‌کردن موسسات غیرمجاز، بارها و بارها تذکر داده شده بود که این موسسات غیرمجاز هستند و تحت ‌خطر ورشکستگی قرار دارند. طبیعی است که پس‌اندازکننده معقول، باید احتیاط کند و پول خود را از موسسه خارج کند؛ نه آنکه تا آخر بماند و سودهای کلان و عجیب تا ٤٠‌درصد بگیرد، بعد معترض شود که چرا اصل و فرع پس‌اندازش را دولت یا بهتر است بگوییم مردم نمی‌دهند؟ مردمی که به اندازه دیگران ریسک‌پذیری نداشته‌اند، چرا باید هزینه ریسک‌پذیری بالای دیگران را بدهند.
نکته اینجاست که ٢‌درصد آنان پس‌اندازهای بالای دویست‌میلیون داشته‌اند که بخشی از اینها نیز جزو مردم عادی هستند ولی احتمالا نیمی از آنان از افراد قدرتمند و پشتوانه‌دار حتی در میان اهل سیاست هستند و در نتیجه درصدند تا با تظاهرات به بانک مرکزی فشار بیاورند تا بلکه مابقی پولشان را نیز از خزانه بانک مرکزی یا ملت بگیرند.

اگر دنیای ما وارونه وارونه نبود، امروز باید هزاران نفر جلوی بانک مرکزی تجمع می‌کردند و نسبت به پرداخت پول به این افراد میلیاردی اعتراض می‌کردند نه آنکه هرازگاهی عده‌ای در تهران یا مشهد جمع شوند و به نپرداختن سپرده خود از سوی مردم و دولت اعتراض کنند.
https://akhbarbank.com/vdcjoyei.uqehozsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
سپرده گذار
Iran, Islamic Republic of
با سلام مرد حسابي 6 ماه قبل از مشكلات مردم خواستند پولشان را بردارند ندادند و بنده با داشتن پس اندز 120 تومني 5 تومن از اصل پول كم كردن و همه با سود 15 يعني 5 درصد زير نرخ بانك مركزي تحويل دادند و يك سال هم پول مردم را بلوكه كردند و بقيه نيز رو هواست در ضمن بريد پيدا كنيند موسسين موسسات چه كساني هستند و به كجا وصل هستند اين جوري با مردم مالباخته صحبت نكن تو از جيبت چيزي پرداخت نكن
Iran, Islamic Republic of
"اگر خودروی خریداری‌شده بی‌کیفیت بود، آیا وزارت صنایع خسارت می‌دهد؟"
....اتفاقا" بله وزارت صنايع خسارت ميدهد منتها بشكل تعويض خودرو و اين اتفاق براي بنده حاصل شد كه اتومبيلي از ايران خودرو تحويل گرفتم وبعد از يكسال بعلت ضعف رنگ و با اعلان به انها در نهايت با يك خودرو صفر از همان مدل تعويض شد.
Iran, Islamic Republic of
"والا سپرده‌گذاران کوچک و متوسط از مردم عادی هستند که مطابق تصمیم سپرده‌های آنان پرداخت شده است." اتفاقا نحوه پرداخت پول ایراد بسیار دارد چرا که فرضا در سال 93 بانکها و موسسات به اصلاح مجاز سود بالای 22 درصد پرداخت میکردند در حالی که پول سپرده گذاران خرد از سال 92 به بعد با سود 15 درصد و در مواردی با 10 درصد پرداخت شده است.
کاسپین
Iran, Islamic Republic of
من خودم از یک سپرده 60 ملیون تومنی پنج ساله نزد بانک مهراقتصاد در همون سالها 5 سال سود 25 درصد گرفتم.
so
Iran, Islamic Republic of
مشخصه که با ترفند مردم رو به جون هم انداختن قصد گمراه کردن اذهان مردم رو داری پولی که سپرده شده نمیشه گفت از راه غیر حلال بوده تا زمانی که بررسی بشه و بعد اعلام نظر شود خیلی های افراد پیری بودن که توان کار نداشتن و بافروش منزل مسکونی برای تامین مخارج زندگی منازل خود رافروخته و سرمایه گذاری کردن و یا افراد معلول و جانبازی که توان کار کردن نداشتن اقدام به این نوع سرمایه گذاری کردن ضمنا بانک مرکزی در مقابل به وصیغه گرفتن اموال منقول و غیر منقول موسسات اقدام به پرداخت درصدی ازسپرده مردم را کرده است.
سعید
Iran, Islamic Republic of
برادر من سپرده گذاران میلیاردی سرمایه خود را درب منزل دریافت می کنند .کجای کاری .این مردم هستند که بازی می خورند .من سپرده گدار ثامن هستم .هفته ای میروم از اصل سپرده برداشت میکنم.اگه میلیاردر بودم با صد تا تعظیم وکریم از طرف مسئولین عالی رتبه پولمو درب منزل می گرفتم .
Iran, Islamic Republic of
آقای ادعا وزارت صنایع که مال ده قبل!
واقعا اگر جامعه عادی بود به قول شما باید در وزارت صنعت بست مینشستیم که این اربه هی مرگ بی کیفیت اجازه تولید نمیداد؟
حالا چیزی نشده دادش دلار رسید به 5 تومان عرصه داری آزاد بزارش بینم تا که به ثریا میرسد😂😂
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
کاملا حق با نگارنده مطلب است.دلیل گرانی افسار گسیخته دلار هم همین سپرده گزاران طمع کار موسسات مالی هستن که دولت داره با چاپ پول بی پشتوانه و متعاقبا کاهش ارزش پول ملی حسابهایشان را تصفیه میکنه.حالا دودش باید تو چشم مردم ایران بره
شمس
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره. صحنه گردان اصلی خود بانک مرکزیه.همین فردا اراده کنه میتونه نرح دلارو بکنه 4 هزار تومن
وحدت
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز همه چیز زیر سر امریکا بود الان شده سپرده گذار ، دزد و کلاهبردار دارند آزاد میگردند صاحب مال گرفتید پس کسانی که سپرده 15 درصد تو بانک گذاشته بودند الان که سود 20 درصد شده سپرده هایشان را تغییر دادند پول انها را ببرید چون فرصت طلب هستند آیا شما شریک و مدیران موسسات نیستید ؟
Iran, Islamic Republic of
اگر جنابعالی توی چاپخانه بانک مرکزی اشنا داری بگو حداقل به اندازه کافی پول چاپ بکنند که دیگر مردم مجبور نباشند برای دریافت پول خودشان هر روز در خیابانها اواره شوند. ضمنا هیچکدام از موسسات مالی ورشکسته نبودند و گرنه اگر موسسه کاسپین مجاز اعلام ورشکستگی نمی کند و کماکان در حال سپرده گیری از مردم است .
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست گرامی کجا به کی پول دادن منکه سه ساله دارم می رم چهل و پنج تومان دارم یک ریال هم نمیدن
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
شما کنار گود نشستی میگی لنگش کن ... فکر کردی من پیرمرد که سن بابای تو رو دارم دزدی کردم پانصد میلیون تو موسسه کاسپین گذاشتم که خرج دو دانشجو و مخارج زندگی از کار افتاده ام را تامین کنم ... حال تفسیر کن که مردم مقصران... خدا ازت نگذره
مالباخته ارمان وحدت
Iran, Islamic Republic of
واقعا برا طرز فکرت اخه این سپرده گذار چه میلیونیش چه میلیاردیش شما تحقیق کنید اگه از راه درست سرمایه نداشتن میتونید مجازات کنید بعد از اون کسی که از راه نادرست سرمایه بهم زده مطمئن باشید هیچ وقت به مشکل ما دچار نشده قبلا از این که دولت بخواد این بلا رو سر ما بیاره اونا همه حساباشون بستن مطمئن باشید اونا که موندن سپرده گذاران عادی هستن همه زندگیشون همینه
رضا
Iran, Islamic Republic of
آیا این سود 15 درصدی که میگن ،کاسپین هم میده به سپرده های مردم؟ اصلأ کسی از کاسپین تا حالا این سود رو دریافت کرده؟
Iran, Islamic Republic of
این دومین عیدی است که برای ما سپرده گذاران جهنم کردید . خدا جزای تمامی این مسئولین را بدهد .
مال باخته ارمان
Iran, Islamic Republic of
این چه تفسیر غلطی است شما ناراحت نباش از پول شما نمیدهند خط اعتباری میدهند وسودش را هم با بالاترین نرخ میگیرند
تازه ترین اخبار