آخرین وضعیت تعیین تکلیف سپرده گذاران "آرمان"

6 اسفند 1396 ساعت 11:46

آخرین وضعیت رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران موسسه منحل شده "آرمان" از تعیین تکلیف حدود ٢٨٠ هزار سپرده‌گذار حکایت دارد.


به گزارش اخبار بانک، در جریان ساماندهی موسسات غیر مجاز و توقف فعالیت آنها، در تابستان سال جاری بانک مرکزی مسئولیت مدیریت دارایی و بدهی سه موسسه منحل شده افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت (آرمان) را به ترتیب به بانک آینده، بانک تجارت و موسسه ملل واگذار کرد.

در این مدت پرداخت مرحله‌ای وجوه سپرده‌گذاران با استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی در دستور کار بانکها و موسسه مسئول قرار گرفت و تا مبالغ ١٠٠ میلیونی نیز پیش رفت.

امروز (یک شنبه) در نشست خبری که در محل موسسه ملل و با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره برگزار شد بر اساس توضیحات ارائه شده از آخرین وضعیت تعیین تکلیف سپرده‌گذاران وحدت حدود ٢٨٠ هزار نفر تعیین تکلیف شده‌اند.

آخرین آمار از این حکایت دارد که سپرده‌های تا سقف سه میلیون تومان حدود ٢٧٧ هزار نفر تعیین تکلیف شده و از سه میلیون تا ١٠٠ میلیون تومان نیز حدود ٨٤ هزار نفر تعیین تکلیف شده و وجوه خود را دریافت کرده‌اند. همچنین از سپرده‌های بالای ١٠٠ میلیون تومان هم تاکنون حدود ٩٦٧٠ نفر توانسته‌اند هر کدام مبلغی حدود ١٠٠ میلیون تومان دریافت کنند.

سید امین جوادی -مدیرعامل موسسه ملل- در توضیحاتی گفت که حدود ٤٧٠٠ میلیارد تومان سپرده در موسسه وحدت از حدود ٣٧٤ هزار و ٢٠٦ نفر جذب شده بود که از این رقم حدود ٥٠٠ میلیارد تومان تسهیلات بود، اما ٤٢٠٠ میلیارد تومان دیگر در دسترس نبود.

وی ادامه داد : در مرحله اول تعیین تکلیف سپرده سه میلیون را شروع کردیم که هرچه بود با سود پرداخت کردیم، در مرحله دوم تا سقف ١٠٠ میلیون پیش رفتیم که سود آنها تا ١٥ درصد تعدیل شد. در مرحله سوم هم بالای ١٠٠ میلیون را مجوز پرداخت تا ١٠٠ میلیون گرفتیم و انجام شد که در مجموع حدود ٢٧٥٠ میلیارد تومان پرداخت شده است.

جوادی با اشاره به اینکه حدود ٩٨ درصد سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده‌اند گفت که برای دو درصد باقی مانده نزدیک به ١٧٠٠ میلیارد تومان دیگر منابع لازم است که به آنها پرداخت شود.

مدیرعامل موسسه ملل در رابطه با تعدیل سود سپرده‌گذاران نیز یادآور شد که به هرحال باید سودهای متفاوت و بالایی که گاها تا ٣٣ درصد هم می رسید و به سپرده‌گذاران در زمان فعالیت پرداخت شده بود، تعدیل و بر اساس سود رایج موجود که ١٥ درصد است پرداخت می‌شد.


٤٧٠٠ میلیارد کجاست؟
در ادامه این نشست مدیرعامل موسسه ملل در مورد اینکه از ٤٧٠٠ میلیارد تومان جذب شده که فقط ٥٠٠ میلیارد تومان آن به تسهیلات مربوط می شود، مابقی در چه وضعیتی قرار دارد و مدیران وحدت در چه شرایطی هستند، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: از ٤٢٠٠ میلیارد تومان باقی مانده عمدتا تبدیل به ملک شده بود و بخشی هم سودهایی که به مشتریان پرداخت شد. از این املاک تاکنون حدود ٦٠٠ میلیارد تومان طی مراحل کارشناسی شناسایی شده است.

وی افزود: برای املاک شناسایی شده ما از ابتدا خواستیم که مزایده برگزار شود و برای حدود ٣٧٠ میلیارد تومان آن مزایده برگزار کردیم، ولی با این حال فقط دو پاکت در مورد املاک ریز و نه چندان قابل توجه به ما رسید و نتوانستیم با وجود اینکه بازار ملک روند مثبتی طی می‌کند مزایده‌ها را با موفقیت انجام دهیم. اما با همکاری بانک مرکزی و قوه قضائیه در حال پیگیری هستیم تا بتوان املاک را شناسایی و به فروش رسانده و خط اعتباری بانک مرکزی را برگردانیم.


وحدت را به شرط بانک شدن نپذیرفتیم
خبرنگاری در مورد شرایط موسسه ملل برای پذیرفتن تعهدات موسسه وحدت و اینکه آیا درخواست دریافت مجوز بانک را از بانک مرکزی در برابر این موضوع داشته اند، سوال کرد و مدیر عامل موسسه گفت که اصلا چنین شرطی نداشته اند.
گ
جوادی توضیح داد: ما از سال ١٣٩٢ که مجوز موسسه را از بانک مرکزی دریافت کردیم، در حال انجام اقدامات برای تبدیل شدن به بانک بودیم. این در حالی است که سرمایه پایه برای یک بانک ٤٠٠ میلیارد تومان است و ما اکنون بیش از ٦٠٠ میلیارد سرمایه داریم. با این حال در مذاکرات خود با بانک مرکزی در مورد وحدت هیچ گاه شرط بانک شدن مطرح نشد و جدای از آن هم در مدت اخیر مذاکره کتبی در این مورد نداشتیم.

 


کد مطلب: 58822

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/58822/آخرین-وضعیت-تعیین-تکلیف-سپرده-گذاران-آرمان

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com