۰
بازارهای سهام جهان بدنبال تعطیلی دولت آمریکا و تلاش سرمایه گذاران برای ارزیابی آثار این تعطیلی، عملکرد مختلفی داشتند.
بی‌اعتنایی بورس‌های جهانی به تعطیلی دولت آمریکا
به گزارش اخبار بانک به نقل از بلومبرگ، پس از آن که تعطیلی دولت آمریکا به دلیل اختلاف رهبران سنا در زمینه مهاجرت و سایر موضوعات و به بن بست رسیدن مذاکرات وارد سومین روز خود شد، دلار آمریکا روز آرامی را سپری کرد و شاخص دلار بلومبرگ نسبتا بدون تغییر باقی ماند.

نرخ یورو پس از افزایشی نسبی در ساعات اولیه معاملات به دلیل افزایش خوش بینی‌ها نسبت به تشکیل دولت ائتلافی در آلمان، در نهایت بدون تغییر ماند و در بازار توکیو هر یورو با ۱.۲۲۲۹ دلار مبادله شد.

در حالی که یوان در برابر دلار آمریکا در قله تاریخی ۶.۴ یوان معامله می شود، معامله گران ارز همچنان تمایل چین برای تقویت یوان را زیر نظر قرار دارند. ین ژاپن در معاملات روز جاری نسبتا بدون تغییر ماند، هر دلار با ۱۱۰.۷۹ ین مبادله شد و پوند نیز بدون تغییر برابر با ۱.۳۸۶۹ دلار بود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد پس از درگیری ارتش ترکیه با شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه که جبهه جدیدی در بحران سوریه ایجاد کرد، لیر ترکیه بر خلاف سایر ارزها، با کاهشی ۰.۶ درصدی مواجه شد و هر دلار به ۳.۸۲۸۰ لیر رسید.

بازارهای سهام به کمک افزایش رشد جهانی و سود آوری که بازارها را ماه جاری به بالاترین رکورد ثبت شده خود رساندند، توانستند تا حدود زیادی تحت تاثیر تعطیلی دولت آمریکا قرار نگیرند.

نظرات سیاست گذاران پس از تصمیم‌گیری این هفته بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن ممکن است عامل بعدی افزایش بازده اوراق قرضه دولتی شود زیرا سیگنال‌هایی مبنی بر تغییر شماری از سیاست های محرک مالی بروز پیدا کرده است.

بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا نسبتا بدون تغییر ماند و در ۲.۶۵ درصد ایستاد که کماکان بالاترین سطح بازدهی از ژوئن ۲۰۱۴ است. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت استرالیا هم بدون تغییر، در ۲.۸۶ درصد باقی ماند.

پاول کریستنسن، مدیر پرتفوی کارگزاری " نیویورک لایف اینوستمنت منیجمنت" گفت: با توجه به تاثیرات اقتصادی اندک تعطیلی دولت آمریکا، بازارها نباید خیلی تحت تاثیر قرار گیرند، ما فکر می کنیم که اگر قیمت ها کمی پایین بیاید فرصت خوبی برای خرید سهام خواهد بود. پس از آخرین تعطیلی دولت آمریکا در سال ۲۰۱۳، بازارها صعود کردند.

شاخص "تاپیکس" ژاپن با ۰.۱ درصد افزایش بسته شد اما شاخص "نیک کی ۲۲۵" ژاپن نسبتا بدون تغییر باقی ماند. شاخص "کسپی" کره جنوبی ۰.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" استرالیا ۰.۲ درصد کاهش یافت و شاخص "هانگ سنگ" هنگ کنگ ۰.۴ درصد افزایش یافت.

شاخص معاملات آتی " اس اند پی ۵۰۰" که روز جمعه با ۰.۴ درصد افزایش به قله تاریخی خود رسیده بود، ۰.۱ درصد کاهش یافت. شاخص "ام. اس. سی. آی" بازارهای جهانی که امسال بیش از ۵ درصد افزایش یافته است و روز جمعه با ۰.۵ درصد افزایش به بالاترین رکورد خود رسیده بود، نسبتا بدون تغییر باقی ماند.

از سوی دیگر روند کاهشی بهای نفت برنت پس از رسیدن به بالاترین سطح سه سال اخیر متوقف شد، بهای نفت برنت پس از آن افزایش یافته بود که اوپک و روسیه اعلام کردند کاهش تولید نفتی تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت و نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی خود برای تمدید این توافق پس از آن مدت را از خود نشان دادند. بهای نفت " وست تگزاس اینترمدیت" هم با ۰.۲ درصد افزایش، به ۶۳.۵۱ دلار در هر بشکه رسید.
طلا نسبتا بدون تغییر ماند و هر اونس طلا ۱۳۳۱.۹۹ دلار معامله شد.

سفر دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- به داووس سوئیس برای شرکت در اجلاس جهانی اقتصاد، تصمیم‌گیری در خصوص سیاست های پولی بانک مرکزی ژاپن در ۲۳ ژانویه و بانک مرکزی اروپا در ۲۵ ژانویه، بررسی لایحه بریگزیت دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس، در مجلس اعیان این کشور، ملاقات اعضای اوپک و شرکایش شامل روسیه در عمان برای مرور استراتژی نفتی، اعلام صورت های مالی شرکت های بزرگی نظیر نت فلیکس، هالی برتون، جنرال الکتریک، اینتل، استارباکس و هیوندایی از جمله رویدادهای مهم تاثیرگذار بر بازارها در هفته جاری خواهند بود.
https://akhbarbank.com/vdcezv8n.jh8fei9bbj.html
تازه ترین اخبار