۰
در بازار ارز، اگر چه قیمت دلار و یورو بر تابلوها به ترتیب به 4650 و 5800 تومان رسیده اما صرافی ها معاملات ارز را سه قفله کرده اند،گویا این بار تعبیر طهماسب مظاهری در بازار ارز عینیت یافته است.
به گزارش مهر، بازار ارز همچنان متلاطم است. صرافی ها معاملات را متوقف کرده و تنها جوابی که شاید تنها با بداخلاقی به مشتریان می دهند آن است که خرید و فروش نداریم. اینجا در چهارراه استانبول تنها، دلالی جواب می دهد؛ دلالانی که به هر طریقی سکان بازار ارز را به دست گرفته اند و در غفلت نبود نظارت ها و برخوردهای جدی با چنین حرکاتی تلاش دارند تا قیمت را به نفع خود بالا و پایین کنند.

گزارش میدانی خبرنگار ما از فاصله پاساژ افشار تا میدان فردوسی این را به خوبی نشان می دهد که معاملات ارزی تا حدود زیادی قفل شده و حتی کسانی که از ساعات ابتدایی صبح مقابل صرافی های منتخب بانک مرکزی صف کشیده اند هم، امروز دست خالی برمی‌گردند.

بسیاری از صرافان حتی به خود زحمت نداده اند تا به صورت شفاهی جواب سوالات مشتریان را بدهند و در برگه های A۴ و بدون کادربندی، خطاب به مشتریان نوشته اند: «در این مغازه خرید و فروش ارز انجام نمی شود، لطفا سوال نفرمایید.» البته این رفتار آنها به بازار سکه هم سرایت کرده و این بار البته با احترام بیشتری به مشتری و در یک برگه کادربندی شده اعلام گردیده که «خرید و فروش انواع سکه های بانکی به قیمت کف بازار انجام می شود و به علت نوسانات شدید بازار، نرخ سکه را از داخل مغازه سوال بفرمایید».

این حال و روز امروز بازار ارز است. گویا تعبیر طهماسب مظاهری وزیر کهنه کار اقتصاد و رئیس کل اسبق بانک مرکزی که گفته بود: «خزانه سه قفله شده است» این بار در بازار ارز عینیت یافته است؛ چرا که معاملات تقریبا قفل شده و روی تابلوی بسیاری از صرافی ها، قیمتی مشاهده نمی شود و راسته خیابان فردوسی، شاهد مردمی است که سرگردان از این صرافی به آن صرافی مراجعت می کنند.

در این میان برخی صرافی هایی که می خواهند خود را فعال تر نشان دهند، دلار آمریکا را تنها به قیمت ۴۵۵۰ تومان از مردم می خرند اما فروش ندارند و این در شرایطی است که برخی صرافی ها نیز که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی رسد، خرید و فروش انجام می دهند و ۴۵۴۹ تومان می خرند و ۴۵۵۹ تومان می فروشند اما به شرطِها و شروطِها. اکنون برخی از صرافی‌هایی که دلارهای منتخب را به دست مردم می‌دهند، از آنها کارت ملی و کارت بانکی به همراه رمز دوم را طلب کرده و در کنار آن، بلیت سفر و ویزا و پاسپورت هم می خواهند و در نهایت، تا سقف ۵ هزار دلار به هر مشتری می دهند که اگر البته فرد طاقت بیاورد و بروکراسی و ضوابط و شرایط را رعایت کرده و ساعتها در صف های طولانی منتظر بماند.

در این میان برخی، از توزیع قطره چکانی ارز مداخله ای از سوی دولت خبر می دهند و می گویند دولت تنها به صرافی هایی که خودش مایل باشد،  دلار می دهد و همین امر سبب شکل گیری رانت برای برخی صرافی ها شده است.

یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ظاهرا  دلار مداخله ای در بازار توزیع می شود اما آنقدر میزانش کم است که هیچ تاثیری بر بازار و شکستن قیمت ها ندارد. گویا دولت تنها برای خالی نبودن عریضه صحبت از ارائه ارز مداخله ای می کند.
 
https://akhbarbank.com/vdccpmqp.2bqmo8laa2.html
تازه ترین اخبار