۰
بانک مرکزی ایران شکایتی را برای دریافت میلیاردها دلار خسارت علیه سازمان بورس اوراق بهادار آلمان طرح کرده است.
بانک مرکزی از یک موسسه اروپایی شکایت کرد
به گزارش اخبار بانک، رویترز گزارش داد: بانک مرکزی ایران شکایتی را برای دریافت میلیاردها دلار خسارت علیه سازمان بورس اوراق بهادار آلمان طرح کرده است.

این شکایت به تصمیم موسسه مالی کلیراستریم، مستقر در لوکزامبورک ارتباط دارد که مالکیت آن متعلق به سازمان بورس آلمان است. این موسسه سپرده‌های بانک مرکزی ایران را به درخواست شاکیان آمریکایی جمهوری اسلامی ایران مسدود کرده است.

مبنای شکایت این افراد، که آسیب‌دیدگان و بازماندگان قربانیان آمریکایی عملیات تروریستی هستند، اتهام حمایت ایران از تروریسم و شکایاتی است که جهت دریافت غرامت از جمهوری اسلامی در محاکم آمریکایی طرح شده است.

بانک مرکزی در شکایت خود، خواستار دریافت ٤.٩ میلیارد دلار شده که شامل دارایی‌های مسدود شده بانک نزد موسسه کلیراستریم و بهره تعلق گرفته به آن است.

بانک مرکزی ایران در شکایت خود گفته است که کلیراستریم باید اصل سپرده‌های ایران و بهره تعلق گرفته به آن را باز پس دهد و در غیر اینصورت، سازمان بورس آلمان موظف به پرداخت خسارت به همین میزان است.

شکایت ایران برای خارج کردن سپرده‌های خود نزد کلیراستریم سابقه چند ساله دارد و مربوط به مسدود شدن مبلغ حدود دو میلیارد یورو متعلق به بانک مرکزی است. این مبلغ تا پایان رسیدگی قضایی به شکایت علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا و لوکزامبورگ مسدود باقی خواهد ماند.

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار آلمان گفته است که "از نظر کلیراستریم، شکایت بانک مرکزی ایران علیه آن موسسه فاقد مبنای حقوقی است."

موسسه کلیراستریم یکی از دو نهاد اروپایی مسئول تسویه اوراق بهادار است.
https://akhbarbank.com/vdcaw0nm.49n0u15kk4.html
تازه ترین اخبار