۰
۲۵
اخبار بانک: برای ساماندهی سپرده‌گذاران موسسات غیرمجازاز جمله فرشتگان، تعاونی البرز ایرانیان، تعاونی وحدت و افصل توس، تاکنون 12 هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری بانک مرکزی پرداخت شده است.
به گزارش اخبار بانک به نقل از فارس، رشد نرخ سود سپرده در سال ۹۲ و ۹۳ با اوج‌گیری فعالیت و سپرده‌گیری موسسات اعتباری غیرمجاز توام شد، نرخ‌هایی که از سطح ۳۰ درصد هم فراتر رفت.

بر اساس این گزارش تعداد سپرده‌گذاران برخی از این موسسات به حدی زیاد شد که بانک مرکزی گزینه حذف و انحلال و یا هر اقدام تنبیهی دیگر را تقریبا از روی میز برداشت و موسسات بزرگ شده را ملزم به طی کردن فرایند دریافت مجوز از بانک مرکزی کرد. در ظاهر امر کارهایی هم برای دریافت مجوز از سوی این موسسات از جمله موسسه ثامن الحجج و میزان انجام شد، اما قبل از اتمام این فرایند، موسسات مذکور به یکباره با بحران نقدینگی مواجه شده و به سمت ورشکستگی حرکت کردند. موسسه میزان با عدم رعایت ذینفع واحد در چاه ویل پدیده شاندیز افتاد و ثامن الحجج هم بدون توجه به مدیریت منابع و نقدینگی، بیش از ۷۰ درصد منابع را در بخش ساختمان سرمایه‌گذاری کرد که در شرایط رکودی بازار مسکن، قابل فروش نبود.

این آغازی بر بحران موسسات اعتباری بدون مجوز شد و یکی، یکی این موسسات از بازار پول خارج شدند. موسساتی که خود یک عامل مهم در بر هم زدن تعادل بازار پول بودند. این مساله موجب شد چند موسسه ورشکسته با هزاران سپرده‌گذاران روی دست بانک مرکزی و نظام بانکی بماند. بانک مرکزی برای ساماندهی، هر موسسه غیرمجاز، یک بانک مجاز را مسئول بازپرداخت سپرده‌های آن موسسه غیرمجاز کرد. البته منابعی که بانک به سپرده‌گذاران می‌پرداخت، پول دریافت شده از بانک مرکزی بود.

بانک مرکزی در ابتدا، به دنبال تعیین تکلیف دارایی‌ها و بدهی‌های موسسات بحران زده از محل فروش اموال و دارایی‌ها بود اما این فرآیند زمان‌بر بود و اعتراض‌ها و تجمعات هر روزه، مشکلاتی را برای فضای اقتصاد، نظام بانکی و امنیت کشور به وجود می‌آورد. به همین دلیل با تاکید مقام معظم رهبری در راستای سرعت بخشیدن به بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران در این نهادهای غیرمجاز، بانک مرکزی با همکاری سران سه قوه و با تأکیدات مقام معظم رهبری فرایند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران این تعاونی های منحله را به مرحله اجرا درآورد.

اما میزان پرداختی به سپرده‌گذاران موسسات بدون مجوز تا چه میزان بوده است.

*تعاونی منحله فرشتگان

تعاونی منحله فرشتگان با ۴۵۸ هزار نفر سپرده گذار، به موسسه اعتباری کاسپین واگذار شد. بانک مرکزی یک خط اعتباری در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار داده و نسبت به تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان، اقدام کرده است. بر این اساس اصل سپرده‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان سپرده‌گذاران این تعاونی به مأخذ مانده اول شهریور ۱۳۹۴ به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است. همچنین براساس تصمیمات اخذ شده در جلسه سران قوا و نمایندگان آنها از تاریخ ۲۰‏/۰۸‏/۱۳۹۶ به سپرده‌های با مجموع مانده بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، به هریک تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است. از محل این خط اعتباری تاکنون ۹۸ درصد سپرده‌گذاران، به طور کامل منابع سپرده خود را دریافت کرده و ۲ درصد باقی مانده تا ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

به این ترتیب تاکنون بانک مرکزی ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای سپرده‌گذاران موسسه خط اعتباری پرداخت کرده است.

*تعاونی البرز ایرانیان

همچنین مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی منحله البرز ایرانیان به بانک تجارت واگذار شد. مدیران متخلف تعاونی فوق در حال حاضر به دستور مرجع قضائی در بازداشت هستند. از این رو، باتوجه به عدم تعیین تکلیف سپرده‌گذاران این تعاونی و با توجه به گسترش نارضایتی سپرده‌گذاران، وجوه زیر صد میلیون تومان و به عبارتی یک میلیارد ریال سپرده‌گذاران این تعاونی که بیش از ۹۶ درصد سپرده‌گذاران این موسسه را در بر می‌گرفت، در این مدت از محل منابع بانک مرکزی پرداخت شد. همچنین ۴ درصد باقی مانده سپرده‌گذاران این موسسه تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به صورت علی الحساب دریافت کرده‌اند.

*تعاونی وحدت

تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی وحدت هم با عاملیت موسسه ملل در حال انجام است. این تعاونی ۳۹۰ هزار سپرده‌گذار داشته است که تا قبل از آذر ماه امسال، وجوه سپرده‌گذاران تا سقف ۳ میلیون تومان پرداخت شده و از آذر ماه سپرده‌های ۱۰۰ میلیون تومانی در حال پرداخت است. با این حساب بیش از ۹۷ درصد سپرده‌گذاران این موسسه، تعیین تکلیف شده می‌شوند. برای سایر سپرده گذاران، برنامه پرداخت تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به هریک از سپرده‌گذاران بالاتر ۱۰۰ میلیون تومان، نیز از ۱۱ آذرماه اجرایی شده است.

*افضل توس

همچنین برای ۳۶۰ هزار سپرده‌گذار تعاونی افضل توس هم بانک آینده برای عاملیت انتخاب شد که این بانک پس از بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران با مبالغ کمتر از۳ میلیون تومان، بازپرداخت سپرده‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را از آذر ماه امسال اجرا کرده است که در صورت پرداخت کامل به این سپرده‌گذاران ۹۸.۸ درصد سپرده‌گذاران این موسسه پول خود را دریافت می‌کنند. برای سایر سپرده گذاران، برنامه پرداخت تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به هریک از سپرده‌گذاران بالاتر ۱۰۰ میلیون تومان، نیز از ۱۱ آذرماه اجرایی شد.

به گزارش فارس، طبق قانون مسئولیت بازپرداخت تعهدات و بدهی‌های موسسات منحله بر عهده هیات امنا، هیات مدیره، هیات موسس و سهامدار است اما در این مدت بانک مرکزی بخش عمده (بیش از ۹۹ درصد) از وجوه را از محل خط اعتباری پرداخت کرده و در قبال آن دارایی‌های این موسسات را به وثیقه گرفته است.

به این ترتیب میزان خط اعتباری در نظر گرفته شده نیز شامل مجموع سپرده های زیر ۱۰۰ میلیون سه تعاونی البرز ایرانیان، وحدت و افضل توس به علاوه ۱۰۰ میلیون تومانی است که برای هر سپرده بالای ۱۰۰ میلیون پرداخت شده است. همچنین درباره تعاونی منحله فرشتگان نیز خط اعتباری برابر با مجموع سپرده های زیر ۲۰۰ میلیون تومان این تعاونی و تا ۲۰۰ میلیون تومان به هریک از سپرده گذاران بالای ۲۰۰ میلیون تومان است.

طبق برآورد‌ها و اطلاعات به دست آمده در مجموع تاکنون حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری بانک مرکزی به سپرده‌گذاران این موسسات، پرداخت شده است. این رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان با احتساب ضریب فزاینده ۷.۱، معادل ۸۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید است. در واقع از حدود ۱۹۶ هزار میلیارد تومان پایه پولی (آمار مهر ۹۶) ۱۲ هزار میلیارد تومان آن ناشی از این پرداخت‌هاست که البته در صورت تعیین تکلیف همه سپرده‌گذاران، باید مبالغ بیشتری اختصاص یابد.

اما شاید اگر در همان سال‌های اولیه شکل‌گیری این موسسات و یا از همان بدو تاسیس هماهنگی‌ها و کنترل‌های امروز وجود داشت، نیاز به پرداخت این هزینه سنگین مادی و اجتماعی نبود. امید است مجموعه نهادهای متولی با درس گرفتن از این تجربه که با هزینه بسیار زیادی به دست آمده، از بروز این پدیده‌ها جلوگیری شود.
https://akhbarbank.com/vdcfvxdt.w6decagiiw.html
مشاهده نظر مخاطبان
بهزاد
باز هم مشخص نشد چرا سود پرداختی سالهای 92 و 93 باید 15 درصد محاسبه شود.... چرا باید طلب سپرده گزاران را غیر قانونی صفر کنند...اگر قرارداد نرخ سود سپرده ها غیر قانونی است....پس قراداد تسهیلات که با نرخهای 35 و 40 درصد پرداخت شده نیز باید به افراد مسترد گردد
معلوم نشد این چه تحلیل کم ارزشی است که نه آمارش دقیق است نه‌ سایر اطلاعاتش، لذا نه نتیجه گیری دارد ونه از طرف ذینفعان ارزش اقتصادی دارد! بیچاره تصمیم گیرنده هایی که با این قماش مطالب خوراک فکری میگیرند! یک کلام: خرج که از کیسه مشتری بود، تعیین تکلیف سپرده گذاران آسان بود؛ مرد حسابی از سپرده ۷۵ میلیونی حدود ۹ میلیون میخواهند بپردازند که آنرا نگرفتیم تا معلوم شود که چگونه محاسبه شده؟!
کاسپینی
ما سپرده گذاران موسسه کاسپین خواهان دریافت سود سپرده های خود هستیم. موسسه کاسپین از همان ابتدا مجوز بدون شرط داشته و باید به تعهدات خود عمل کند. سهامداران این موسسه وظیفه دارند پاسخگوی ما باشند.
Iran, Islamic Republic of
بابا پول بقول خودتان همان ۲% که سرمایه شان بیش از ۹۸% است را چرا نمی دهید کی می خواهید برای آن مثلا ۲% که قسمت اعظم منابع موسسه کاسپین را تشکیل می دهند فکری بکنید ما تا کی باید صبر کرده و خون دل بخوریم این ۲% که دو میلیون نفر هستند چرا تکلیف سپرده و سود سپرده اینها را مشخص نمی کنید شما مفهوم اعتماد را می فهمید .چرا مسئولین کشوری جواب مردم را نمی دهند بابا این پول ها صاحب دارد سپرده گذاران کاسپین تحصیلکرده هستند و با قوانین کاملا آشنا .تا کی می خواهید امروز و فردا کنید باید طبق قرارداد اصل و سود سپرده مردم را بدهید چه اقدامی کرده اید گزارش بدهید حرف های تکراری و قدیمی نشانه ضعف است بعد از ۱۴ ماه هنوز نتوانستید سپرده گذاران یک موسسه را تعیین تکلیف کنید و فقط حرف های تکراری را منعکس می کنید بعد چگونه انتظار دارید بانک های دنیا با همچنین فهم هایی ارتباط برقرار کنند.چرا کار را به کاردان نمی دهید در ایران متخصصان جوان و تحصیلکرده اقتصاد زیاد داریم چرا از وجودشان استفاده نمی کنید.
سه میلیارد دلار از جیب بیت المال خرج طمع شد
با درود
درخواست تعیین تکلیف سپرده های بالای 100 میلیون در موسسات آرمان وحدت و البرز ایرانیان و افضل توس و نیز بالای
پس بقیه پول مردم کی پرداخت میشود؟
Iran, Islamic Republic of
این که همش توضیح واضحات بود بقیه پول مردم رو کی می دهند همون 2 درصد که بیشتر نقدینگی در این دو درصد نهفته است چرا هیچ کس پاسخگو نیست ؟
دلارام
United Kingdom
مشخص نشد چرا سود پرداختی سالهای 92 و 93 باید 15 درصد محاسبه شود.... چرا باید طلب سپرده گزاران را غیر قانونی صفر کنند...اگر قرارداد نرخ سود سپرده ها غیر قانونی است....پس قراداد تسهیلات که با نرخهای 35 و 40 درصد پرداخت شده نیز باید به افراد مسترد گردد (من 100تومن افضل داشتم 77 تومن دادند بقیه چی شد ؟؟؟ کدام 98.8درصد ؟؟؟؟؟؟؟؟ البته دروغ استخوان ندارد
سپرده گذار فرشتگان و کاسپین
Denmark
یعنی چه ؟سپرده گذاران ۹۸ درصد پول خود را کی و کجا دریافت کرده اند ؟!!!!!!!!!! شما تا حالا طی چند مرحله ۶۰ شصت درصد ازپول ما را پس داده ید پس ۴۰ چهل درصد باقی مانده اش چی شد ؟!!!!!!!!! ما از ناراحتی و بی پولی شب و روز نداریم ۱۴ ماهه که به ما وعده می دهید ؟ فکر کردید ما این پولها را از توی جوب خیابان پیدا کرده ایم که شما می خواهید نصفش را بالا بکشید ؟!!!!!!!!!!
بدر توسی
آقایان مسئول تکلیف سپرده گذاران بقیه موسسات زیر مجموعه کاسپین چیه؟
آیا اینها جزء این کشور نیستن؟
آیا گوش شنوایی نیست ؟
پرویز محمدی زاده
کدوم ۹۸ درصد.افضل توس به بهانه مازاد سود ۱۵ درصد از اصل پول تمام سپرده گذاران کم کرده.
۴۰ میلیون اصل سپرده من رو بدون داشتن هیچ وامی صفر کرده!!. اخه سود ۱۵ درصد ۳ یا ۴ ماهه تصویب شده.چه ربطی به قبل داره.اون موقع تمام بانک های رسمی هم سود بالای ۲۰ درصد میدادن.مثل همین بانک اینده که هنوز هم به سپرده های قبلیش سود ۲۴ یا بالاتر میده.ایا الان از اصل سپرده ها کم کرده؟ تازه با پول ما وام های بالای ۳۰ در صد دادن.ایا الان مازاد بهره رو برمیگردونن؟
خواهش میکنم زور نگین ومردم رو ....فرض نکنین واصل پول مردم رو بی کم وکاست برگردونین.
تازه سود این چند ماهه هم پیش کشتون.
غارت شده الزهرا
الزهرا وبدر توس دیگر از این همه به خواب غفلت زدن مسئولین بی مسئولیت عاصی شده اند .3 سال گذشته همش وعده دروغ و تفرقه اندازی ؟؟ پولمان را پس دهید که سرنگونتان میکنیم
گرفتار
Iran, Islamic Republic of
باتشکر از اطلاع رسانی اخبار بانک ولی یه تقاضا دارم اینکه بالای 100میلیونی ها پس کی به پولشون میرسن باور کنیداکثر افرادی که گرفتار این موسسات ازجمله البرز ایرانیان شدیم بخاطر جبران هزینه های زندگی ازجمله بیماری .دانشگاه.اجاره. ازدواج وخلاصه نیاز باعث شد که گرفتار شویم لطفا
ذراین خصوص اطلاع رسانی کنید
سیمین
الزهرایی هم که برن بمیرن کسی ما رو حساب نمیکنه
پس 7 تعاونی دیگر چی ؟
به خدا من بعد از گرفتن مجوز حساب باز کردم ، از کجا خبر داشتیم که یهو قراره این شعب تفکیک بشه و حالا هیچ خبری از پولمون داشته باشیم ، فکر کنم این هزارمین دفعه ست که فقط اینجا پیگیر هستم، واقعا اگر شما خبرنگار هستین چرا پیگیر نظرات خواننده هاتون نیستین ؟!!!!!!!
برادر گرامي بنده سپرده گذار موسسه فرشتگان هستم باور بفرماييد با تمامي فرمول هايي بي پايه و اساس موسسه هر طور حساب مي كنم باز هم با كسر سود و بقيه قواعد بي قاعدشون بازهم از اصل پولم حدود كه هشتاد ميليون بوده و ٦٠ ميليون ان فقط و فقط دو ماه سود ٢٥ درصد گرفته بودم حدود ٨/٥ ميليون باز هم كم شده است به غير از اين كه يكسال كامل پولم در اختيار اين مجموعه بوده زماني كه دلار ٣٨٠٠ بود نه الان كه دلار بالاي ٤٠٠٠ تومان شده.خواهشا به شعور افراد توهين نشه به خداوندي خدا به بزرگي علي خسته شديم يك بار تو اين مدت نشد يك مسئول واقعي تشريف بيارن يك ساعت توضيح بدن بگم يك نفر ديگه ديگر پولاتونو بردن مردم نه اين كه بگن ما طماع بوديم و هزار توهين ديگه به خدا گرفتاريم. نه كار هست و پول هست واقعا گناه ما چيست هر توصيه اي داريد بفرماييد.
با تشكر از اخبار بانك كه حداقل شايد يك درصد اين مطالب را اون افرادي كه پول مردم بي زبونو غارت كردن ببينن و يكم اگر وجدان دارن به خودشون بيان.
مالباخته الزهرا
Iran, Islamic Republic of
موسسه الزهرا که 4 سال است پول نداده چرا از مانمی گوئید.
ظاهرا زیر نظر کاسپین است ولی هیچ خبری از موسسه الزهرا نیست.
کاظمی
چراجساب های سپرده گذاران الزهراء بدون دلیل مسدود است .لطفاً پیگیری شود
حسن
Denmark
5حساب کوتامدت افضل توس چهارراه میکائیل رشت راقابل برسی وپرداخت نمیدانند چون درسیستم قدیم ثبت میشده اقای سیف وهمکارانش بارها گفته بودندافضل توس مشکل ندارد شایسته است عدالت وانصاف بی شک اگاهی کافی داریدقانون ووجدان رارعایت فرمایید شایسته است پرداخت حقوق مظلم4حساب از5حساب زیرصدتومان است مربوط به 5 نفر
داغ دیده
این چه فلسفه ای است از طرفی سود سپرده ها را از شهریور 1394 صفر می کنند از طرف دیگه میگن باید سود تسهیلات 31 و 32 را با جریمه تاخیرش پرداخت کنید آه مردم روزی دام شما رو میگیره
مالباخته
از بدرتوس و الزهرا هم بگین اگه صلاحه خدا.....
شهره
Iran, Islamic Republic of
اوف بر شما مثلا ثامن الائمه مورد تایید تان است الان که 200هزار تومان هم نمیدهدممنون میشیم تمام این امروز وفرداتون مارو کشته خدا بیامرزد عهدیه را حرفشو میزد شما عمل میکنید مردانگی به این میگویند
افضل توس
با سلام لطفا سپرده های بالای 100ملیون تا سقف200ملیون تومان افضل توس را تعین تکلیف کنید بخدا گرفتاریم مسولین هرچه زودتر به داد ما برسن تمام دار وندار زندگی مان بوده هرچه زودتر اقدام کنید
دامغانی
لطفا در خصوص وضعیت موسسه ثامن الائمه و پرداخت سپرده آنهانیز اطلاع رسانی فرمایید.
تازه ترین اخبار