اختلاس‌گران «سرمایه»، «دی» را نیز غارت کردند

22 آذر 1396 ساعت 8:11

همان‌ها که در بانک سرمایه اختلاس کرده‌اند، بانک دی را نیز غارت کرده بودند. این خبری بود که امیر خجسته، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، ‌داد و گفت: این ٣١ نفر که در بانک سرمایه اختلاس کرده‌اند، در تمام بانک‌ها دست انداخته‌اند و پیش‌از‌این نیز بانک دی را غارت کرده بودند.


روزنامه شرق: همان‌ها که در بانک سرمایه اختلاس کرده‌اند، بانک دی را نیز غارت کرده بودند. این خبری بود که امیر خجسته، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، ‌داد و گفت: این ٣١ نفر که در بانک سرمایه اختلاس کرده‌اند، در تمام بانک‌ها دست انداخته‌اند و پیش‌از‌این نیز بانک دی را غارت کرده بودند.
 
به گفته رئیس هیئت تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید یکی از مبالغ اختلاس در بانک سرمایه هزارو صد میلیارد تومان بوده که به اسم یک شرکت، زمینی را که ارزش آن صد میلیارد تومان بود، به‌عنوان وثیقه، سندسازی کردند و روی آن هزارو‌ صد میلیارد تومان وام گرفتند که این مبلغ دیگر غیرقابل وصول است. خجسته در گفت‌وگو با ایلنا همچنین به آخرین وضعیت تحقیق‌وتفحص از پرونده بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: ٣٠‌ هزار سند خدمت آقای لاریجانی بردم و بعد پیش آقای آملی‌لاریجانی رفتیم که در نهایت به آقای دولت‌آبادی،‌ دادستان تهران،‌ دستوراتی دادند و تعدادی دستگیر شدند.
 
به گفته خجسته این تفحص در حال عملی‌شدن است و این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا حقوق خانواده شهدا و ایثارگران احیا شود. اینها خیلی بی‌انصاف هستند که اموال یتیم و صغیر را که جزء خانواده شهدا و جانبازان هستند، این‌گونه سرقت کرده‌اند. رئیس هیئت تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید به بازپس‌گیری قسمتی از اموال بربادرفته بانک دی نیز اشاره کرد و گفت: فقط در یک قلم ٥٠٠ میلیارد تومان از صرافی بانک دی اختلاس شده و به دوبی منتقل شده بود؛ اما ما ایستادگی کردیم تا این مبلغ برگشت داده شد. هتل سفیدکنار بندر انزلی از دست رفته بود؛ اما ما آن را بازگرداندیم. این هتل الان ٢٠٠ میلیارد تومان ارزش دارد.
 
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ‌همچنین توضیحاتی درباره میزان وام‌های بی‌پشتوانه دریافتی از این مجموعه داد و گفت: وام‌های کلانی که از این مجموعه صادر شده، از رقم صد میلیارد تا ٣٠٠ میلیارد بوده است و ٣١ نفر مفسد اقتصادی در بانک‌های دیگر هم دست برده بودند و وثایق مشکوک‌الوصول و غیرقابل وصول نیز داشتند. درحالی‌که اصلا معلوم نیست این پول‌ها برگردد یا خیر.
 
بر بانک دی چه گذشت؟
 
به نظر می‌رسد مسئله تخلفات گسترده در بانک دی که چند سالی است از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود، هنوز ناگفته‌های بسیاری دارد و مطرح‌شدن موضوع تخلفات صورت‌گرفته در بانک سرمایه باعث شده موضوع تخلفات در بانک دی نیز به خط اصلی خبرها بازگردد. تخلفاتی که به گفته غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، محرز و اظهر من‌الشمس است. بانک دی که در سال ٨٩ با سرمایه بنیاد شهید و اجازه بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفته بود، در سال ٩١ با اولین افشاگری‌ها درباره تخلفات صورت‌گرفته مواجه شد.
 
در آن سال مأموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید متوجه شدند یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات درحالی‌که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه پنج میلیارد تومان بود، ٩ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است. در ابتدا سخن از تخلفی ١٥ میلیارد‌تومانی بود؛ اما با بالا‌گرفتن اعتراضات در خرداد ٩٢ نمایندگان مجلس وقت تصویب کردند از بنیاد شهید و امور ایثارگران تحقیق‌وتفحص انجام شود. تحقیق‌وتفحصی که خیلی زود با نتایج جالبی همراه شد و امیر خجسته، رئیس هیئت تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید، در همان سال از وقوع تخلفات دیگری به جز این تخلف ١٥ میلیارد‌تومانی در بنیاد خبر داد.
 
در ادامه پیگیری‌های نمایندگان رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و تا ارجاع گزارش هیئت به دادسرای کارکنان دولت پیش رفت. قسمت دیگری از آن گزارش نیز در قوه قضائیه بررسی شد و در نهایت در سال ٩٥، جعفری‌دولت‌آبادی،‌ دادستان تهران، اعلام کرد که مدیرعامل سابق بانک دی به لحاظ اتهامات انتسابی بازداشت شده است.


کد مطلب: 56840

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/56840/اختلاس-گران-سرمایه-دی-نیز-غارت-کردند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com