۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۳

سکه تمام بهار آزادی، مرزشکنی می‌کند؟

دنیای اقتصاد: در آخرین روز کاری هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی چهارمین افزایش متوالی را تجربه کرد تا به آستانه مرز روانی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برسد. روز چهارشنبه، سکه ۵ هزار تومان رشد کرد و به بهای یک میلیون و ۳۴۹ هزار تومان رسید. به گفته برخی بازیگران ارزی، معامله‌گران انتظار داشتند، پس از روز سه‌شنبه روند افزایشی سکه به‌دلیل اشباع خریدها متوقف شود، ولی رشد بهای اونس و ورود به محدوده هزار و ۲۸۰ دلار تا حدی انتظارات را تغییر داد. با تکیه بر رشد اونس، معامله‌گران فنی نیز خریدهای خود را بالا بردند. افزون بر این، معامله‌گران مهمانی نیز در روز انتهایی هفته وارد بازار سکه شدند تا زمینه‌ها برای ثبت یک رشد دیگر به‌طور کامل فراهم شود. به گفته فعالان، روند افزایشی روزهای قبل سکه و آرامش بازار ارز موجب شد که برخی معامله‌گران به بازار سکه وارد شوند.

بنا بر اخبار غیررسمی، روند افزایشی سکه حتی در ساعات پایانی و غیررسمی روز چهارشنبه ادامه داشت و این فلز گرانبها مرز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان را در معاملات پشت‌خطی شکست. در این شرایط، شنیده‌ها حاکی از آن است که انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی پس از رشد روز چهارشنبه بیشتر شده است. در این مسیر، عبور سکه در معاملات پشت‌خطی دیگر متغیری است که می‌تواند در آغاز هفته جاری قیمت سکه در معاملات واقعی را تحت‌تاثیر قرار دهد. به گفته فعالان، معامله‌گران زیادی در انتظار آغاز روز شنبه و ورود به بازار سکه هستند. در این شرایط هیجانی احتمال مرزشکنی سکه دور از ذهن نیست، ولی نباید فراموش کرد که روز چهارشنبه روند اونس جهانی مسیر انتظارات را از کاهش به افزایش تغییر داد. به این ترتیب، همین موضوع می‌تواند در روز شنبه روند انتظارات را یک‌بار دیگر و این‌بار از افزایش به کاهش معکوس کند.

در شرایطی که سکه تمام روز آخر هفته را با افزایش به پایان برد، دلار در بازار موازی گرایش بیشتری به افت داشت و در نهایت با کاهش یک تومانی روی نرخ ۴ هزار و ۷۳ تومان ایستاد. به گفته فعالان، روز چهارشنبه متغیر افزایشی خاصی در بازار حضور نداشت و میزان تقاضا نیز نسبت به روزهای قبل پایین آمده بود. در این شرایط، به گفته فعالان، عرضه بازیگران بازارساز نیز تا حدی پایین آمده بود؛ ولی به‌دلیل نبود نیروهای افزایشی این ارز تغییر صعودی خاصی را تجربه نکرد. با وجود افت روز انتهایی هفته، شاخص ارزی در هفته گذشته ۴ دهم درصد افزایش را ثبت کرد. این در حالی بود که دلار ۲ هفته پیش، بازدهی بیشتر ۷ دهم درصدی را به ثبت رسانده بود. عده زیادی از معامله‌گران انتظار دارند روند آرام دلار در ابتدای هفته ادامه پیدا کند. به گفته آنها، در روزهای انتهایی آبان ماه تقاضای خاصی در بازار حضور ندارد که قیمت راتحریک کند. این در حالی است که معامله‌گران فردایی به‌شدت به‌دنبال عبور دلار از مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان هستند.


بازدهی ۲ درصدی سکه

هفته گذشته، معامله‌گران بیشتر از بازار دلار به معاملات سکه توجه داشتند؛ در واقع روند نسبتا آرام شاخص ارزی و تغییرات هیجانی در بازار سکه موجب شده بود که معامله‌گران هفته گذشته رفتار خود را تغییر دهند. افزایش توجهات به سکه تمام موجب بازدهی ۳/ ۲ درصدی آن شد.این اتفاق در حالی رخ داد که سکه هفته را نیز کاهشی آغاز کرده بود. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان به پایان برد که کاهشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. این اولین و تنها کاهش فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته بود. پس از آن قیمت در جاده افزایشی قرار گرفت که حرکت خود را تا آستانه مرز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ادامه داد. روز یکشنبه، سرآغاز رشد فلز گرانبهای داخلی با افزایش۶ هزار تومانی بود که آن را به کانال یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان برد. روز دوشنبه هیجان‌انگیزترین روز بازار در هفته گذشته بود، جایی که سکه تمام بهار آزادی با ۱۴ هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۳۳۷ هزارتومان رسید. این بیشترین بهای سکه در ۵۳ ماه گذشته بود. رکوردزنی فلز گرانبهای داخلی تحت‌تاثیر رشد جزئی اونس و دلار کلید خورد؛ ولی آنچه سرعت رشد قیمت را بالا برد به تحرکات معامله‌گران بزرگ بازار مربوط بود. به گفته شماری از فعالان، معامله‌گران بزرگ بازار، برای جلوگیری از ضرر خود در معاملات آتی خریدهای خود را افزایش دادند. برخی نیز انتظار برای افزایش تقاضا پس از اربعین حسینی را در رکوردزنی قیمت سکه موثر دانستند.

روز سه‌شنبه، رشد سکه نصف شد و این فلز گرانبها با ۷ هزار تومان افزایش به بهای یک‌میلیون و ۳۴۴ هزار تومان رسید. در چهارمین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی به آستانه مرز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید، ولی نتوانست از آن عبور کند. این موضوع موجب شد که برخی معامله‌گران تصور کنند سکه به سقف قیمت خود رسیده است. آنها باور داشتند، از این پس سکه به احتمال زیاد وارد فاز اصلاحی خواهد شد؛ چراکه عدم‌کشش برای شکست مرز روانی می‌تواند نشانه‌ای از اشباع خریدهای سنگین در بازار باشد. سکه‌بازان خریدهای زیادی را در بازار انجام داده‌ بودند و احتمال داشت تصمیم بگیرند در روزهای آتی برخی از سکه‌های خریداری شده را به فروش برسانند. با این حال، روز چهارشنبه روند افزایشی سکه ادامه یافت و با ۵ هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و ۳۴۹ هزار تومان رسید. به گفته فعالان؛ مهم‌ترین عاملی که نجات‌بخش سکه از قرار گرفتن در فاز نزولی شد، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

طلای جهانی روز چهارشنبه در محدوده هزار و ۲۸۰ دلار قرار گرفت و این موضوع بار دیگر انتظارات افزایشی را در بازار سکه فعال‌تر کرد. هم‌زمان، به گفته فعالان، روند افزایشی سکه موجب شده بود که برخی از معامله‌گران بازارهای موازی نیز وارد معاملات طلا شوند و با خریدهای سکه قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهند. به گفته فعالان، پس از ساعت ۳ بعدازظهر و تعطیلی تقریبی بازارهای رسمی، قیمت سکه تمام راه افزایشی را ادامه داد و از مرز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان عبور کرد. پیش از آن در معاملات خرد نیز سکه مرز یاد شده را شکسته بود؛ با این حال در معاملات عمده وتا ساعت ۳ بعدازظهر سکه چنانکه اشاره شد روی نرخ یک میلیون و ۳۴۹ هزار تومان به کار خود پایان داد. برخی از معامله‌گران تحت‌تاثیر اتفاقات ساعات پایانی روز چهارشنبه و روزهای تعطیل پنج‌شنبه و جمعه انتظار دارند که بهای سکه در ابتدای معاملات روز شنبه بالای مرز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معاملات خود را آغاز کند. در این میان، کاهش بهای اونس و دلار می‌توانند مانعی بر سر افزایش قیمت سکه باشند.


آرامش سکه‌های کوچک

هفته گذشته، در‌حالی‌که سکه تمام بهار آزادی رشد بالای ۲ درصدی را به ثبت رسانده بود، فضای معاملات سکه‌های کوچکتر آرام تر بود. نیم سکه که با قیمت ۶۷۵ هزار تومان هفته را آغاز کرده بود، در نهایت با قیمت ۶۷۹ هزار تومان به کار خود پایان داد. این روند نشان‌دهنده بازدهی ۶ دهم درصدی بود که فاصله چشمگیری با سکه تمام داشت. از آن سو، ربع سکه نه تنها افزایشی را در هفته گذشته تجربه نکرد؛ بلکه نیم درصد از ارزش خود را از دست داد. سکه که پنج‌شنبه ۲ هفته پیش با قیمت ۳۸۲ هزار تومان به کار خود پایان داده بود، پنج‌شنبه گذشته روی قیمت ۳۸۰ هزار تومان قرار گرفت. فعالان بازار مهم‌ترین دلیل ناهمسویی روند سکه‌های کوچک با سکه تمام را به روند دو هفته پیش بازار سکه نسبت دادند. به گفته آنها، نیم سکه و ربع سکه زودتر از سکه تمام به پیشواز افزایش قیمت‌ها رفتند و همین موضوع موجب شد که این فلزها در هفته گذشته رشد خاصی را تجربه نکنند. نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب ۲ هفته پیش افزایش ۵/ ۱ و ۴/ ۲ درصدی را به ثبت رسانده بودند. در آن مقطع زمانی، سکه تمام بهار آزادی رشد کمتر از ۷ دهم درصدی را به ثبت رسانده بود.


روزهای آرام دلار

دلار هفته گذشته را نسبتا نوسانی آغاز کرد، ولی در روزهای انتهایی هفته به تغییرات تک‌‌تومانی اکتفا کرد. روز شنبه دلار با ۶ تومان کاهش به بهای ۴ هزار و ۵۱ تومان رسید؛ در‌حالی‌که عده‌ای از معامله‌گران در انتظار نزول شاخص ارزی به زیر سطح ۴ هزار و ۵۰ تومان بودند، شاخص ارزی با قدرت زیادی روز یکشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و با ۱۷ تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۶۸ تومان رسید. به گفته فعالان، تصور برخورد شاخص ارزی به کف قیمت در میان معامله‌گران مهم‌ترین عاملی بود که قیمت را در آن مقطع زمانی در راستای صعودی قرار داد.

این تصور هنگامی تقویت بیشتری شد که دلار در ساعات ابتدایی روز توان نزول به زیر مرز ۴ هزار و ۵۰ تومان را از خود نشان نداد. در این شرایط، برخی معامله‌گران آتی در آستانه تسویه معاملات خریدهای خود را افزایش دادند و قیمت را بالا بردند. روز دوشنبه، رشد دلار پی گرفته شد و این ارز با ۸ تومان افزایش تا قیمت ۴ هزار و ۷۵ تومان بالا رفت. به گفته فعالان، رشد بهای دلار تا حدی ناشی از تحرکات معامله‌گران فردایی‌ بود. البته انتظارات افزایشی معامله‌گران در کنار رشد نرخ حواله درهم نیز در افزایش قیمت شاخص ارزی اثر داشتند. روز سه‌شنبه بیشتر معامله‌گران در انتظار ادامه روند صعودی و شکسته شدن سطح ۴ هزار و ۱۰۰ تومانی بودند. با این حال، برخلاف انتظار آنها بازار به واسطه عرضه بازارساز و در پی آن احتیاط معامله‌گران روز آرامی را پشت سرگذاشت و در نهایت با یک تومان افت به قیمت ۴ هزار و ۷۴ تومان رسید.


افت روز آخر

روز چهارشنبه نیز این ارز یک تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد تا در نهایت با قیمت ۴ هزار و ۷۳ تومان به کار خود پایان دهد. روز چهارشنبه همسو با دلار، دینار عراق نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. هزار دینار عراق روز چهارشنبه ۳ هزار و ۲۴۰ تومان قیمت خورد که ۱۰ تومان کمتر از سه‌شنبه بود. خروج تقاضای زوار عتبات عالیات مهم‌ترین عاملی است که تقاضا را برای خرید دینار پایین آورد و زمینه‌ساز افت آن شد.
https://akhbarbank.com/vdcaiunm.49niu15kk4.html
تازه ترین اخبار