صندوق حامی سهامداران و پیشگیر نوسانات شدید بورس آغاز بکار کرد

19 مهر 1396 ساعت 8:16

اخبار بانک: صندوق تثبیت بازار سرمایه با سرمایه اسمی یک میلیارد تومانی و تزریق منابع از چند محل، از دیروز آغاز به کار کرد تا در حمایت از سهامداران و پیشگیری از نوسانات شدید بازار سهام نقش داشته باشد.


به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، درحالی رئیس سازمان بورس ، سوم مرداد سال جاری مجوز فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه را صادر کرده بود که با تصویب چارچوب کلی فعالیت و نحوه استفاده از منابع، آیین نامه‏ ها و بودجه توسط هیات امنا و امضای وزیر اقتصاد، دیروز این صندوق رسما آغاز بکار کرد.

سرمایه این صندوق طبق قانون ، یک میلیارد تومان بوده که توسط دولت تامین شده و قرار است منابع آن از طریق تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی و کاهش کارمزد سازمان بورس و سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام تامین شود.

این صندوق در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید و با هدف اطمینان بخشی و ایجاد ثبات در بازار سرمایه، تاسیس شده و قرار است تاثیر بسزایی در حمایت از سهامداران و پیشگیری از نوسانات شدید بازار داشته باشد.

صندوق دارای هیات امنایی متشکل از وزیر اقتصاد، روسای سازمان بورس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی بوده و هدف اصلی آن، اطمینان بخشی برای مقابله با مخاطرات و نوسان‏ های قابل توجه در بازار سهام و پوشش ریسک‏ های خاص وارده بر بازار به منظور کاهش آسیب سهامداران خرد بوده و  به عنوان یکی از زیرساخت‎های بازاری کارآمد و عمیق، سبب افزایش ثبات، افزایش نقدشوندگی و کاهش ریسک بازار سهام کشور می‏ شود.

براساس این گزارش، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی به منظور کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی واجرای سیاست‌های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه فعالیت می‌کند.

به گفته حسن امیری معاون سازمان بورس، صندوق تثبیت بازار سرمایه مانند صندوق توسعه نخواهد بود که روزانه اقدام به انجام معاملات می کند. همچنین صندوق دارای سقف و کف منابع نبوده و به فراخور نیاز نقدینگی تامین خواهد کرد.


کد مطلب: 55581

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/55581/صندوق-حامی-سهامداران-پیشگیر-نوسانات-شدید-بورس-آغاز-بکار

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com