نقش آفرینی بانک سپه در حفظ ثبات نرخ بین بانکی

سرمایه بانک سپه 47 درصد افزایش یافت

31 مرداد 1396 ساعت 12:57

اخبار بانک: مدیر عامل بانک سپه از اختصاص 11 میلیارد و 176 میلیون دلار منابع ارزی برای اجرای طرح های کلان و ملی نظیر؛ پتروشیمی بیدبلند، نفت و گاز صبا اروند، سروک آذر، حفاری دانا کیش، نفت و گاز کنگان، نیروگاه هریس، فولادکاوه اروند، پتروشیمی های خط مرکز شامل؛ پتروشیمی های فیروزآباد، فسا، جهرم و داراب از محل صندوق توسعه ملی توسط این بانک خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، محمد کاظم چقازردی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه منابع فوق بدون احتساب تسهیلات اعطائی از طریق منابع داخلی به بخش های مختلف اقتصادی بوده است، افزود: از این محل، طی سال 1395 حدود 6 میلیارد و 660 میلیون دلار تسهیلات به مشتریان پرداخت و معادل 3 میلیارد و370 میلیون دلار نیز اعتبارات اسنادی گشایش شد.
وی ضمن تاکید بر مسئولیت پذیری بانک سپه در کمک به توسعه بخش های مختلف اقتصادی کشور، تصریح کرد: طرح پالایش گاز بید بلند؛ بزرگترین طرح سندیکایی نظام بانکی کشور؛ با گشایش اعتبار اسنادی یک میلیارد دلاری با عاملیت بانک سپه در حال اجرا است.
 
* اختصاص 55 هزارمیلیارد ریال منابع به بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری
رئیس هیات مدیره بانک سپه با اشاره به تعامل مطلوب بین بانک سپه و صندوق توسعه ملی، خاطر نشان کرد: حجم قراردادهای عاملیت این بانک با صندوق توسعه ملی بابت تأمین مالی ریالی طرح‌های بخش‌های آب و کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری حدود 55 هزارمیلیارد ریال است که از این محل بیش از 28 هزارمیلیارد ریال تسهیلات سال گذشته پرداخت شد.
 
*حدود 58 هزارمیلیاردریال بابت اوراق مشارکت پرداخت کردیم
وی در خصوص مشارکت بانک سپه در تأمین منابع مالی لازم برای بازخرید و پرداخت سود اوراق مشارکت مؤسسات و شرکت‌های دولتی، تصریح کرد: در راستای حمایت از طرح‌های کلان ملی و زیرساختی ‌رقم پرداختی بانک سپه بابت بازخرید و پرداخت سود اوراق مشارکت مؤسسات و شرکت‌های دولتی در سال 1395 از مرز 57 هزار و 811 میلیارد ریال فراتر رفت.
چقازردی رقم تأمین منابع مالی برای خرید اوراق مرابحه اسلامی توسط بانک سپه را 3 هزارمیلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این اوراق مربوط به‌خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی و براساس تبصره 36 اصلاحیه قانون بودجه سال 1395 کل کشور منتشر شده است.
 
*اجرای 155 طرح کلان در حوزه مهار و تنظیم آب‌های مرزی با مشارکت بانک سپه
رئیس هیات مدیره بانک سپه اظهارداشت: بر اساس تفاهم‌نامه انعقاد شده بین بانک سپه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور عاملیت تامین مالی در اجرای طرح‌های "مهار و تنظیم آب‌های مرزی و شبکه‌های اصلی و فرعی آبکشی و زهکشی" به این بانک واگذار شده و در سال 1395 حدود 112هزار میلیارد ریال بابت 60 طرح وزارت نیرو در این زمینه پرداخت شده است.
وی افزود: بابت 37 طرح وزارت جهاد کشاورزی در زمینه "مهار و تنظیم آب‌های مرزی و شبکه‌های اصلی و فرعی آبکشی و زهکشی" حدود11هزار میلیاردریال در سال گذشته اختصاص یافت.
 
*رشد 74 درصدی تعداد تسهیلات گیرندگان از بانک سپه
رئیس هیات مدیره بانک سپه رقم تسهیلات پرداختی به بخش های مختلف اقتصادی طی چهار ماهه نخست سال جاری را 52 هزار و 730 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سهم بخش صنعت و معدن، 25 هزار میلیارد، کشاورزی 4 هزار و 530 میلیارد، ساختمان 3 هزار و 470 میلیارد ، بازرگانی 16 هزار و 810 میلیارد و خدمات 3 هزار و 830 میلیارد ریال بوده است.
وی افزود: تعداد تسهیلات پرداختی به بخش های اقتصادی در چهارماهه نخست در مقایسه با سال قبل از آن 74 درصد رشد داشت.
 
* به 3816 بنگاه‌کوچک و متوسط اقتصادی تسهیلات پرداخت کردیم
چقازردی از پرداخت 29 هزار و 355 میلیارد ریال تسهیلات به 3 هزار و 816 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط توسط بانک سپه خبرداد و افزود: در راستای فعال کردن بخش های مختلف اقتصادی و حمایت از تولید داخلی 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات به 1785 بنگاه از طریق ثبت در سامانه هماهنگ پرداخت شد و بقیه تسهیلات توسط بانک سپه و خارج از ثبت سامانه ای به ‌این بنگاه‌ها اعطا شده است.
وی ضمن اشاره به سهم 8/7 درصدی بانک سپه از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به‌بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، تصریح کرد: با توجه به‌ سهم 5 درصدی بانک سپه از کل تسهیلات و کل سپرده‌های نظام بانکی، پرداخت نزدیک به 9 درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به‌بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط توسط بانک سپه؛ نشان می دهد این بانک توجه ویژه ای به ‌این‌گونه بنگاه‌ها در راستای حمایت از تولید و اشتغالزایی دارد.
 
*افزایش 16 درصدی تسهیلات اعطایی بانک
مدیر عامل بانک سپه مانده تسهیلات اعطایی این بانک را تا پایان سال گذشته 407 هزار و 639 میلیاردریال اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال قبل از آن 16/2 درصد رشد داشته و بیش از 65 درصد تسهیلات پرداختی به‌بخش‌های مولد اقتصادی تخصیص یافته است.
وی افزود: بانک سپه در سال 1395 از لحاظ رشد تسهیلات اعطایی، رتبه دوم را در بین 5 بانک بزرگ تجاری کسب کرد.
 
*پرداخت روزانه 2 هزار فقره تسهیلات در طرح ضربتی وام ازدواج
چقازردی با بیان اینکه در طرح ضربتی وام ازدواج شعب بانک سپه روزانه 2 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت می کنند، تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به لحاظ سهم درصد جزو سه بانک اول کشور هستیم و با اختصاص مبلغ 6 هزار میلیارد ریال اعتبار از منابع داخلی بانک در اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج مورد تاکید بانک مرکزی کارنامه درخشانی ثبت کردیم.
 
*پرداخت 24 هزار فقره وام ازدواج در سه هفته
وی افزود: ظرف سه هفته در مرداد ماه سال جاری حدود 24 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 2 هزار و 507 میلیارد ریال در قالب طرح ضربتی توسط بانک سپه به زوج های جوان پرداخت شد.
چقازردی به عملکرد مطلوب بانک سپه در شاخص های مختلف اشاره کرد و افزود: بانک سپه در کنار بهبود شاخص های عملکردی خود گامهای مؤثر و مهمی در اجرای سیاست های اقتصادی دولت در زمینه های مختلف نظیر؛ کمک به دولت محترم برای خرید محصولات کشاورزی، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی مسکن شهری و روستاها و همچنین حمایت از طرحهای کمیته امداد امام خمینی (ره) برداشته است.
 
*شعب خارجی بانک سپه آماده ارائه خدمات است
چقازردی رقم فعالیت های ارزی بانک سپه در سال 95 را 6 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بعد از رفع تحریم کلیه شعب خارجی بانک سپه به لحاظ امکانات سرمایه و نیروی انسانی مجهز شده و در حال حاضر آماده ارائه خدمات بانکی به مشتریان است.
 
*رشد 500 درصدی ضمانت نامه های ارزی
مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: صدور ضمانت نامه های ارزی این بانک از 14 میلیون دلار در سال 94 به 86 میلیون دلار در پایان سال گذشته رسید که رشد 500 درصدی را نشان می دهد.
 
* روند رو به رشد فعالیت های ارزی ادامه دارد
رئیس هیات مدیره بانک سپه به روند رو به رشد عملکرد این بانک در حوزه فعالیت های ارزی از ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: صدور ضمانت نامه های صادراتی بانک سپه در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش چشم گیری داشته است.
وی ادامه داد: در همین مدت گشایش اعتبارات اسنادی، 241 درصد و حواله های ارزی وارده 269 درصد رشد نشان می دهد.
 
* با 107 بانک خارجی رمز سوئیفت برقرار کردیم 
چقازردی گفت: پس از رفع تحریم ، اقدامات لازم در جهت از سرگیری فعالیت های ارزی بانک سپه صورت گرفت و توانستیم سال گذشته با 107 بانک خارجی رمز سوئیفت برقرار کرده و با 28 بانک کارگزار و همچنین با 65 بانک خارجی رابطه کارگزاری ایجاد کنیم.
 
*کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات
چقازردی ضمن اشاره به تلاش های صورت گرفته برای افزایش توان تسهیلات دهی در بانک سپه ، تصریح کرد: نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی در بانک سپه از 11/9 درصد در سال 94 به 10/5 درصد در سال 95 کاهش یافت.
 
* نقش آفرینی بانک سپه در حفظ ثبات نرخ بین بانکی
رئیس هیات مدیره بانک سپه به نقش موثر این بانک در حفظ ثبات و کاهش نرخ در بازار بین بانکی اشاره کرد و افزود: بانک سپه با تکیه بر مدیریت بهینه منابع و مصارف و تلاش مجموعه بانک، در کنار بهبود شاخص های عملکردی خودی در زمینه های مختلف، تنها بانک دولتی بود که اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی نداشته است.
 
*سرمایه بانک 47 درصد افزایش یافت
مدیرعامل بانک سپه درخصوص سرمایه این بانک گفت: سرمایه بانک سپه سال گذشته با 47 درصد افزایش از 75 هزار و 532 میلیارد ریال به 111 هزار و 32 میلیارد ریال رسید.
وی با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک بهبود نسبت کفایت سرمایه و شاخص های نظارتی را در پی داشت، افزود: سرمایه نقدی بانک از 5 هزار و 138 میلیارد ریال به 40 هزار و 638 میلیارد ریال در سال 95 افزایش یافت.
 
هاشمی رییس ارداه روابط عمومی:
در ابتداری این مراسم سید علی رضا هاشمی رییس اداره کل روابط عمومی بانک سپه ضمن قدردانی و تجلیل از زحمات خبرنگاران در انعکاس اخبار و مطالب بانک سپه طی سال گذشته ابراز امیدواری کرد این همکاری ادامه داشته باشد.
 وی افزود:همراهی و مجاهدت فعالان عرصه رسانه زمینه و امکان اجرایی شدن برنامه ها و تحقق اهداف در سطح کلان اقتصادی را فراهم می کند.
هاشمی اظهارداشت:مجموعه بانک سپه ضمن درک جایگاه رفیع و تاثیرگذار رسانه های جمعی همواره بر فراهم کردن زمینه ارتباط دو سویه با رسانه ها تاکید دارد.


کد مطلب: 54610

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/54610/سرمایه-بانک-سپه-47-درصد-افزایش-یافت

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com