یک بانک متولی موسسه "آرمان" می‌شود

23 تير 1396 ساعت 19:31

اخبار بانك: سرانجام بعد از مدت‌ها حواشی موسسه اعتباری غیرمجاز آرمان ( وحدت) و مسائلی که برای سپرده‌گذاران آن پیش آمد، ظاهرا قرار است بر اساس توافقات انجام شده یکی از بانک‌های مجاز متولی پرداخت وجوه سپرده‌گذاران این موسسه باشد.


به گزارش اخبار بانك به نقل از ایسنا، موسسه آرمان از جمله غیرمجازهای فعال در بازار پول است که طی سال‌های گذشته خالی از حاشیه نبوده و اخیرا نیز با مسائلی جدی تر همراه شد. این موسسه تجمیع شده بود از ۱۰ تعاونی اعتبار شامل فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر و طوس مشهد، پیوند امید جلین گرگان، عام کشاورزان مازندران، وحدت و البرز ایرانیان که تحت عنوان موسسه آرمان ایرانیان و بدون هیچ مجوز رسمی از بانک مرکزی فعالیت می‌کردند. در اواخر سال ۱۳۹۴ بود که در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی هشت تعاونی از زیرمجموعه آرمان ایرانیان در مسیر ساماندهی قرار گرفته و در مجموعه کاسپین گرد آمده و مجوز فعالیت از بانک مرکزی برای این موسسه صادر شد اما دو تعاونی وحدت و البرز ایرانیان به دلایلی در قالب کاسپین ادغام نشده و به فعالیت خود با عنوان موسسه اعتباری آرمان ادامه دادند.

این در حالی است که از سال گذشته تعاونی البرز ایرانیان نیز دچار مشکلاتی شد و می‌توان گفت که از مجموعه آرمان تنها تعاونی وحدت باقی مانده و به فعالیت خود ادامه داد. با این حال این تعاونی نیز در طول مدت اخیر درگیر مسائلی بود که در نهایت دامن‌گیر سپرده‌گذاران آن شده و چندی است که برخی شعب آن تعطیل و مشتریان توان دریافت وجوه خود را ندارند، از این رو عمدتا در تجمعاتی اعتراض خود را اعلام کرده‌اند.

اما در تازه‌ترین تصمیمی که ظاهرا بانک مرکزی برای تعیین تکلیف وضعیت موسسه آرمان (وحدت) اتخاذ کرده قرار بر این است تا یکی از بانک‌های مجاز مسئولیت پرداخت وجوه سپرده‌گذاران را بر عهده گیرد. طبق توافقاتی که به زودی بین بانک مجاز مورد نظر و موسسه آرمان انجام خواهد شد، حساب جدیدی در این بانک باز شده و پرداخت وجوه و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آرمان را بر عهده می‌گیرد. آرمان (وحدت) اواخر سال گذشته نیز در جریان شایعاتی قرار گرفت و آن زمان اعلام شد که قرار بوده این تعاونی با موسسه اعتباری توسعه که دارای مجوز از بانک مرکزی است، ادغام شود حتی در مواردی وحدت دست به تغییر تابلوهای خود زد در حالی که هیچ مصوبه‌ای در این باره از سوی شورای پول و اعتبار صادر نشده بود.

هر چند که ظاهرا در همان زمان هم بحث‌هایی از سوی مقامات رسمی برای ادقام وحدت و موسسه توسعه مطرح بوده و این موضوع رسمی نشده بود و وحدت هم با استفاده از این فضا دست به تغییر تابلوهای خود زده بود. بر این اساس به نظر می‌رسد به زودی پرونده فعالیت مستقل موسسه آرمان نیز به طور کامل در بازار غیرمتشکل پولی بسته شده و با انتقال تعهدات این موسسه به یک بانک مجموعه تعاونی‌های ۱۰ گانه زیر نظر آرمان ایرانیان به فعالیت خود پایان داده باشند.


کد مطلب: 53736

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/53736/یک-بانک-متولی-موسسه-آرمان-می-شود

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com