۰
طرح رونق تولید براساس برنامه ابلاغی معاون اول رییس جمهوری در سال ۱۳۹۶ از روز شنبه آغاز شده است و در همین راستا بانک مرکزی به منظور طرح رونق تولید، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و نیز تکمیل طرح‌های نیمه تمام ابلاغیه‌ای را به تمام بانک‌های عامل صادر کرده است.
به گزارش اخبار بانک، رونق تولید و افزایش اشتغال یکی از ضرورت های اقتصاد کشور است و به باور اغلب کارشناسان اقتصادی رسیدن به این مساله از مسیر توانمند شدن صنایع و تجهیز آنها به فناوری های روز دنیا می گذرد. دولت یازدهم در چهار سال گذشته این مساله را مورد توجه قرار داده است و در قالب بسته های خروج از رکود، تسهیلاتی برای کمک به صنایع کشور و تجهیز آنها به ماشین آلات جدید اختصاص داده است. سال گذشته تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به حدود ۲۱ هزار واحد صنعتی پرداخت شد و بر اساس خبرهای جدید برای سال ۹۶ نیز ٣٠ هزار میلیارد برای رونق ٢١ هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، کارشناسان با بیان اینکه برای کاهش نرخ بیکاری دو راهکار ضروری است معتقدند حفظ اشتغال موجود در بخش صنعت و تولید و به طور کل اشتغال آفرینی از جمله راهکار های کاهش نرخ بیکاری است؛ موضوعی که مورد توجه دولت نیز قرار داشته است. آمارهای بانک مرکزی از میزان تسهیلات دهی بانکها در دو ماه نخست امسال نشان می دهد که سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش با افزایش ۱۹ درصدی رو به رو بوده و ۴۲ درصد از این سهم به صنعت پرداخت شده است که نشاندهنده اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش و حمایت از تولیدکنندگان است.

مجموع این حمایت ها موجب شده تا بخش صنعت که در سال ۹۴ با رشد منفی رو به رو بود رشد ۶ درصدی داشته باشد. اگرچه در این میان همچنان سهم بخش صنعت در رشد اقتصادی بالا نیست و این مساله اصلاح زیرساخت ها و همکاری همه دستگاه ها را می طلبد. در حال حاضر سود بالای بانکی مهمترین مانع برای رشد تولید و رقابت پذیری کالاهای ایرانی است.

ارائه تسهیلات ٣٠ هزار میلیارد تومانی به ٢١ هزار واحد صنعتی

طرح رونق تولید براساس برنامه ابلاغی معاون اول رییس جمهوری در سال ۱۳۹۶ از روز شنبه آغاز شده است و در همین راستا بانک مرکزی به منظور طرح رونق تولید، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و نیز تکمیل طرح‌های نیمه تمام ابلاغیه‌ای را به تمام بانک‌های عامل صادر کرده است.

برهمین اساس تمام واحدهای صنعتی و معدنی همانند سال گذشته امکان ورود و ثبت نام جهت دریافت تسهیلات را دارند و می‌توانند با مراجعه به کارگروه‌های تسهیلات استانی امور مربوط به دریافت تسهیلات را طی کند.

براساس ابلاغیه بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت ارائه‌ به ۲۱ هزار واحد صنعتی و معدنی پیش بینی شده که در این راستا ۱۰ هزار میلیارد تومان جهت رونق ۱۰ هزار واحد صنعتی، ۱۰ هزار میلیارد تومان جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام ۶۰۰۰ واحد صنعتی و نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر جهت نوسازی، بازسازی و بروزرسانی ۵۰۰۰ واحد صنعتی اختصاص یافته است.

محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر تاکید کرد که واحدهای تولیدی متقاضی می‌توانند مراجعه به کارگروه‌های تسهیل استانی جهت دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند.

وی در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران با اشاره به تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته به تولیدکنندگان، اظهار داشت: متوسط تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و معدنی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و در واحدهای کشاورزی ۳۲۷ میلیون تومان بوده است.

ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی در شرایطی است که نظارت بر این واحدها نیز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع برای ارائه وام به واحدهای متقاضی کارگروهی تشیکل شده و در صورت تشخیص کارشناسان اقدام به ارائه تسهیلات می شود؛ موضوعی که همواره مورد تاکید کارشناسان است. کارشناسان معتقدند ارائه تسهیلات اگرچه امری ضروری برای توانمندسازی واحدهای تولیدی است اما باید به گونه ای باشد که ضابطه مند باشد و تنها در این صورت می توان گفت در مسیر واقعی خود قرار گرفته است. این موضوع مورد توجه معاون وزیر صنعت نیز قرار گرفت. وی در جمع خبرنگاران گفت: از بین ۱۲ هزار واحد صنعتی که تسهیلات دریافت کرده اند بر ۶۶۰۰ واحد نظارت صورت گرفته است که در این ۶۶۰۰ واحد حدود ۱۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و البته ۲۰۳ واحد نیز با کاهش اشتغال روبرو بوده‌اند که دلایل آن در حال بررسی است.

اختصاص ۴۲ درصد از سرمایه در گردش به صنعت

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، میزان تسهیلات دهی بانکها در دو ماه نخست سال ۱۶ درصد رشد داشته است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی در دو ماه امسال مبلغ ۳۸۶.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۶۷.۸ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۶۱.۹ هزار میلیارد ریال معادل ۱۹.۱ درصد افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در این مدت معادل ۱۶۴.۸ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۴۲.۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی است. در واقع از۱۸۷.۵هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۷.۹ درصد آن (مبلغ ۱۶۴.۸ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

صنعت از رکود خارج شده است

مجموع حمایت های دولت از بخش صنعت در کشور موجب شده تا به گفته معاون امور صنایع وزارت صنعت این بخش به صورت کامل از رکود خارج شود. بر اساس آمار مرکز آمار رشد بخش صنعت در سال گذشته ۶.۵ درصد و بر اساس آمار بانک مرکزی ۶.۹ درصد بوده است. رشد بخش صنعتی در کشور در سه ماهه نخست سال ۹۵، ۲.۲ درصد، سه ماهه دوم ۴.۷ درصد، سه ماهه سوم۶.۸ درصد و در سه ماهه چهارم ۱۲.۱ درصد بود. این در حالی است که پیش از این نرخ رشد اقتصادی صنعت در سال ۹۱ حدود منفی ۱۰.۵ درصد، سال ۹۲ منفی ۱.۷درصد، سال ۹۳ مثبت ۷.۶ درصد و در سال ۹۴ منفی ۰.۳ درصد بود. کارشناسان و فعالان اقتصادی آمار بخش صنعت در سال ۹۵ را نشان دهنده رشد مستمر در بخش صنعت عنوان می کنند و معتقدند این حمایت ها باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند. ضمن اینکه به گفته آنها باید به مساله نوسازی و بروز شدن ماشین آلات و تجهیزات هم توجه بیشتری صورت گیرد. کارشناسان با اشاره به لزوم ورود فناوری های جدید به کشور بر این باورند که بدون توجه به این مساله هر صنعتی در هر کجای دنیا محکوم به شکست است.
https://akhbarbank.com/vdcf1ydt.w6dmcagiiw.html
تازه ترین اخبار