تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی

11 دی 1395 ساعت 10:15

قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه با کاهش نسبی روبرو شد و در سالی که گذشت افزایش 8 درصدی را تجربه کرده است.


قیمت جهانی طلا که در سه سال گذشته با کاهش متوالی روبرو شده بود، در سال 2016 میلادی با افزایش 8 درصدی همراه بوده است.

بر اساس این گزارش در شش ماه نخست 2016 میلادی سرمایه گذاران بین المللی خرید طلا را به خاطر گمانه زنی های مربوط به سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا و نگرانی های مربوط به رشد اقتصادی جهان و همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ، افزایش دادند که این مساله موجب رشد چشمگیر قیمت طلا شد.

قیمت طلا در ماه جولای به بالاترین سطح در 2 سال اخیر رسیده است. قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به بیش از 1163 دلار رسید ولی بعدا با 0.7 درصد کاهش به کمتر از 1150 دلار رسید.

قیمت طلا در سالی که گذشت با رشد 8.5 درصدی روبرو شد که این بیشترین افزایش از سال 2011 میلادی بوده است.

قیمت این فلز گرانبها در ماه نوامبر بیش از 8 درصد کاهش یافت . انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا و افزایش نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا داشته است.

انتشار آمارهای اقتصادی مثبت در آمریکا موجب شد تا قیمت طلا 15 دسامبر به پایین ترین سطح در 10 ماه اخیر برسد. پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا در سال 2017 میلادی 3 بار نرخ بهره را افزایش دهد.

جفری سیکا تحلیلگر ارشد اقتصادی تاکید کرد: با توجه به افزایش نسبی شاخص سهام در بازارهای بین المللی، تقاضا برای طلا تا حدی کاهش یافته است. البته به نظر می رسد بازار سهام طی هفته های آینده با چالش های جدی روبرو خواهد شد و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود.

قیمت پالادیوم بهترین عملکرد را در سال 2016 داشته و با رشد 21 درصدی روبرو شده است. قیمت پلاتین نیز در سال گذشته با افزایش ناچیزی روبرو شده تا برای نخستین بار در 4 سال اخیر  روندی صعودی داشته باشد.

به نظر می رسد وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند و تقاضای بانکهای مرکزی بزرگ جهان نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.


کد مطلب: 49362

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/49362/تغییرات-قیمت-طلا-بازارهای-جهانی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com