اول آذر هم آمد اما؛

بانک های متخلف همچنان سودهای بالا می دهند

3 آذر 1394 ساعت 9:52

اخبار بانک: با وجود اینکه گفته می شد از اول آذرماه سود های بانک ها یکی خواهد شد اما هستند بانک هایی که همچنان سودهای بالا می دهند.این موضوع نشان می دهد که دستوری بودن کاهش سود فرجام خوشی ندارد و مشکل اصلی رکود اقتصادی است که نمی گذارد پول مردم از بانک ها خارج شود.


به گزارش خبرنگار اخبار بانک، علیرغم تذکرهای بسیار بانک های متخلف همچنان به روند اعطای سود های بالاتر از آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار ادامه می دهند.

چند روز پیش بود که رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها از آغاز به کار کمیته نظارتی اجرای نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار در همه بانک‌ها از ابتدای آذرماه امسال خبر داده بود.

بر اساس این اظهار نظر تصور می شد که از ابتدای آذر ماه هیچ بانکی دیگر نرخ سودی بالای ۲۰ درصد را به مشتریان خود پرداخت نکند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما حکایت از این دارد که برخی از بانک ها که در ماه های قبل نرخ های سود تا ۲۴ درصد پرداخت می کردند همچنان به ارائه نرخ های سود بالا ادامه می دهند.

چند روز پیش عبدالناصر همتی تصریح کرده بود در شورای مدیران بانک ها تفاهم شد از اول آذرماه کمیته نظارتی شورای هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی به طور جدی در کنار بانک مرکزی بر رعایت نرخ ها نظارت داشته و موارد تخلف را در جلسات مطرح و به بانک مرکزی گزارش دهند.

حال باید دید بانک مرکزی و کمیته انضباطی کی و چگونه نام بانک ها متخلف را رسانه ای خواهد کرد.

مشکل جای دیگر است
تجربه کاهش دستوری نرخ سود در دولت قبل نشان داد که نمی تواند موفق باشد.آن زمان هم دولت قصد داشت با کاهش مصنوعی نرخ سود و پرداخت وام ارزان تولید را رونق بدهد.اما در نهایت خزانه بانک ها خالی شد و سرمایه های اندوخته شده به جای مسیر تولید،راه دلالی را در پیش گرفت.

اکنون نیز موضوع ساده است و نیازی به فرمول های پیچیده ریاضی ندارد.رکود اقتصادی و افزایش ریسک سرمایه گذاری و بازگشت اصل پول و سود سبب شده که از کارخانه دار تا افراد عادی بهترین راه سرمایه گذاری را بانک ها بدانند.

نگاهی به بخش های مولد اقتصادی کشور چون مسکن موید این موضوع است که تا دولت نتواند رونق را به موتورهای محرک اقتصادی بازنگرداند،بانک و سود گرفتن بهترین راه برای سرمایه گذاری است.

اما نکته ای که بسیاری از آن غافل هستند و به نوعی بی جواب مانده این است که در این شرایط رکود و عدم سود دهی بخش های مختلف اقتصاد، بانک ها چگونه می توانند سود کنند و نرخ سود بالای 20 درصد به سپرده گذاران بدهند؟


کد مطلب: 39365

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/39365/بانک-های-متخلف-همچنان-سودهای-بالا-می-دهند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com