۰
شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
صندوق بین المللی پول خبر داد:

رشد اقتصادی قابل توجه در انتظار ایران است

اخبار بانک: صندوق بین المللی پول اعلام کرد که توافق ایران و قدرت های غرب امکان بهبود قابل توجه چشم انداز اقتصادی را به ایران می دهد.
رشد اقتصادی قابل توجه در انتظار ایران است
به گزارش خبرنگار اخبار بانک به نقل از المنار، صندوق بین المللی پول در گزارش ماه اکتبر خود در رابطه با چشم انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرد توافق هسته ای امکان لغو بیشتر تحریم های اقتصادی را فراهم می کند.

توافق اولیه ایران با پنج بعلاوه یک در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ انگیزه خوبی برای چندین بخش اقتصادی بخصوص نفت و تولید شد.

GDP حقیقی در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵، ۳ درصد رشد داشت و تورم ۱۲ ماهه کاهش قابل توجهی را شاهد بود و بر روی نرخ ۱۵ درصد ثابت شد.

بازتاب اقتصادی این ماجرا در جهان به وضوح مشخص نیست اما به احتمال زیاد کاملاً مثبت است. بازگشت ایران به تولید جهانی نفت و لغو تحریم ها فرصت های تجارت و سرمایه گذاری های جدیدی ایجاد می کند.

ایران و گروه پنج بعلاوه یک شامل ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا روسیه و آلمان متن نهایی برجام را در وین در تایخ ۱۴ ژوئیه امضا کردند.

در صورتی که برجام تایید و اجرا شود، می تواند در چهار زمینه اصلی ایران را از زیر بار تحریم خارج کند: صادرات و انتقال محصولات هیدروکربن و مربوط به هیدروکربن، خدمات بانکی و مالی دیگر و نقل و انتقال وجه از جمله دسترسی به سامانه پرداخت بین المللی سوئیفت، دسترسی به دارایی های بلوکه شده و فروش، و تولید قطعات و انتقال کالا و خدمات به صنعت خودروسازی و حمل و نقل هوایی و همچنین سرمایه گذاری های خارجی.

به گزارش اخبار بانک، رهایی از تحریم می تواند چند فایده اصلی برای ایران داشته باشد. اولین و مهمترین آن شوک تقاضای خارجی مثبت هم برای نفت و هم برای صادرات غیر نفتی است. بعلاوه کاهش هزینه مبادلات خارجی و نقل و انتقالات مالی نقش یک شوک مثبت شرایط تجاری را ایفا خواهند کرد (کاهش قیمت واردات و افزایش قیمت صادرات).
https://akhbarbank.com/vdcb5abf.rhbwspiuur.html
تازه ترین اخبار