بانک مرکزی واقعا استقلال دارد؟

عقب نشینی بانک مرکزی در مقابل برخی گروه‌ها

7 شهريور 1394 ساعت 10:46

اخبار بانک: بانک مرکزی را هنوز هم نمی توان بطور کامل مستقل نامید. نیازی به اثبات نیست چرا که این جمله مفهوم پیچیده‌ای ندارد. بررسی عملکرد بانک مرکزی در سال‌های گذشته بویژه از سال ۸۴ نشان دهنده انواع دخالت‌ها، بی‌تفاوتی‌ها و حتی اعمال نفوذها بوده است.


به گزارش خبرنگار «اخبار بانک»، افزایش نقدینگی به حد سرسام‌آور، کاهش ارزش پول ملی، افزایش بی‌رویه تورم، افزایش مطالبات بانکی، بی‌سامانی و آشفتگی بازار ارز، همه و همه نشان از عدم استقلال بانک مرکزی و توصیه‌پذیری آن داشت.در این دوره حتی بانک مرکزی از تخلفات برخی بانک‌ها  چشم پوشی کرد.

در طی دولت قبل برخی بانک‌ها به راحتی قوانین بانک مرکزی را دور می‌زدند و آب از آب تکان نمی‌خورد! بعنوان مثال در دولت قبل یکی از بانک های بزرگ در اواخر ماه و یا در زمانی که یارانه‌ها به حساب واریز می‌شد، سوئیچ کارت خودش را بروی یک بانک دیگر غیرفعال می‌کرد تا وجهه کارت بانکی آن بانک را از بین ببرد!

افزایش قارچ‌گونه بانک‌های بی‌پشتوانه و مؤسسات مالی از دیگر مباحث بحث برانگیز در عملکرد هشت سال بانک مرکزی در دولت قبل بود.

بانک مرکزی از طرفی هر روز در سایتش اعلام می‌کرد که در مؤسسات فاقد مجوز پولی سرمایه‌گذاری نکنید و از طرفی هیچ برخورد یا همکاری جدی برای اعطای مجوز به آنها نداشت!هر چند در این دولت بانک مرکزی این رویه را تا حدودی اصلاح کرده و خواستار بررسی و صدور مجوز برای موسسات به شرط حرکت آنها در مسیر قانونی است.

در آن روزها بانک مرکزی کجا بود؟ چگونه می‌توان تمامی تقصیرات را با فشارهای سیاسیون به بانک مرکزی توجیه کرد؟

در دولت فعلی نیز هر چند برخورد های سلیقه ای بسیار کمتر شده و حتی وجود ندارد، اما هنوز هم سوال برخی از مردم عادی و کارشناسان بانکی این است که چگونه بانک مرکزی با برخی مؤسسات مالی غیر مجاز که مسیر سخت مجوز را بطور کامل طی نکرده بوند کنار آمد و در نهایت آنها را تبدیل به موسسه کرد؟در مقابل برخی موسسات دیگر همچنان درگیر امور اداری هستند؟

در دولت یازدهم با اینکه بانک مرکزی در مقابل برخی فشارها چون اضافه برداشت بانک ها و حتی دولت ایستادگی کرده است،اما به نظر می رسد هنوز راه بسیار طولانی با استقلال واقعی دارد.

عقب نشینی از انجام طرح هایی چون اخذ کارمزد از تراکنش دستگاه های کارتخوان با فشار برخی اصناف و یا عدم جمع آوری صرافی های متخلف از جمله مواردی است که استقلال و قدرت بانک مرکزی را نشانه رفته است.

با اینکه بانک مرکزی در دوره فعلی سعی کرده چهره ای مستقل تر و قدرتمند تر نشان دهد،اما هنوز هم می توان رگه هایی از تحت تاثیر قرار گرفتن بانک مرکزی از دولت و سایر گروه های پرقدرت چون اصناف را دید.

استقلال بانک مرکزی قطعاً منجر به شکوفایی اقتصاد کشور خواهد شد و چه بسا دکتر سیف با سبقه قابل قبول خود بتواند استقلال بانک مرکزی را نه در شعار بلکه در عمل به منصه ظهور برساند.


کد مطلب: 36819

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/36819/عقب-نشینی-بانک-مرکزی-مقابل-برخی-گروه-ها

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com