خطر استیضاح یا تزریق آرامش

دلیل سخنان محتاطانه سیف و تهرانفر نسبت به موسسات چه بود؟

2 شهريور 1394 ساعت 16:51

اخبار بانک:برخلاف موضع گیری های تند گذشته، رئیس کل و معاون بانک مرکزی در مصاحبه های خود نگاهی محتاطانه به موسسات مالی و اعتباری داشتند.


به گزارش اخبار بانک، رئیس کل بانک مرکزی و معاونش دو مصاحبه جداگانه با دو رسانه مختلف انجام دادند. ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته در شبکه خبر حاضر شد و معاون نظارتی وی نیز با خبرگرای فارس مصاحبه ای را انجام داد.

در این دو مصاحبه برخلاف مصاحبه های گذشته این دو مدیر ارشد بانک مرکزی که موسسات غیر مجاز را با لحن تند تری مورد خطاب قرار داده و حتی تهدید به شکایت قضایی می کردند، نگاه محتاطانه ای توسط این دو مسئول نسبت به موسسات مالی و اعتباری وجود دارد.

گرچه در این مصاحبه ها بازهم صحبت از موسسات مالی و اعتباری بصورت کلی مطرح شد و حرف و خبر جدیدی در باره آنها به میان نیامد اما می توان اینگونه استنباط کرد که نگاه محتاطانه ای در این موضوع وجود دارد.

مصاحبه های این دو درباره موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بگونه ای صورت پذیرفته که اینگونه به نظر می رسد درباره نحوه بیان جملات دقت نظر شده است.

به این قسمت از مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی با شبکه خبر که درباره موسسات مالی بود دقت کنید:


"سیف ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز را یکی از ضروریات اصلاح نظام بانکی دانست و گفت: موسسات مالی غیرمجاز در اقتصاد دو مشکل ایجاد کرده اند اول اینکه رعایت انضباط توسط بانک های مجاز را دچار اختلال می کنند و دیگر اینکه سپرده های مردم در این موسسات در معرض خطر است و بنده بارها اعلام کرده ام که مردم سپرده هایشان را برای امنیت بیشتر در بانک های دارای مجوز بانک مرکزی قرار دهند.

سیف ادامه داد: بانک مرکزی ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز را با محوریت صیانت از سپرده های مردم دنبال می‌کند و اکنون در راستای ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز، همکاری کامل با قوه قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت کشور و شورای امنیت کشور وجود دارد.

وی اعلام کرد: اکنون جلوی هر فعالیت جدید از سوی موسسات مالی غیرمجاز گرفته شده و نیروی انتظامی با آن برخورد می کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر موسسان موسسات مالی غیرمجاز همراهی کنند ساماندهی موسسات می تواند به زودی انجام شود و هیچ مشکلی هم برای سپرده گذاران ایجاد نمی کند و در صورت عدم همیاری، بانک مرکزی با روش هایی تلاش می کند ضمن مراقبت از سپرده‌های سپرده گذاران این موسسات، از طریق مراجع قضایی و نیروی انتظامی برخورد کند."

همچنین حمید تهران فر معاون نظارتی بانک مرکزی در گفتگو با فارس اینگونه درباره موسسات سخن گفته است:

"معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص برنامه ۴ مرحله‌ای بانک مرکزی برای برخورد با موسسات غیرمجاز، اظهارداشت: چهار گام برای ساماندهی موسسات غیرمجاز طراحی شده که براساس آن موسسات بدون مجوز یا پس از طی فرایندی مشخص مجوز فعالیت می‌گیرند و یا اینکه حذف و ادغام می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اقداماتی که توسط بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز گزارش می‌شود، این موسسات همچنان در کشور به وجود آمده و فعالیت می‌کنند، گفت: بانک مرکزی موسسات بزرگ بدون مجوز را ساماندهی کرده و ساماندهی خواهد کرد. تعدادی را به مرحله اخذ مجوز می رساند و تعداد اندکی که قادر یا مایل به پذیرش ضوابط حاکم بر بازار پول نیستند نیز مشمول اقدامات خاص و ویژه ای خواهند شد."

همانطور که ملاحظه می کنید مثل همیشه رئیس و معاون بانک مرکزی بدون اعلام نام موسسات همان حرف های همیشگی را زده و حتی امروز سخنی از موسسه مالی و اعتباری میزان که همچنان درگیر مشکلات بسیار است نیز نکرده اند.

دلیل این احتیاط درباره موسسات مالی و اعتباری و همچنین موسسه میزان می تواند حساسیت ویژه نمایندگان مجلس و به خصوص استیضاح کنندگان وزیر اقتصاد و تزریق آرامش و جلوگیری از جو هیجانی بویژه در هفته دولت باشد.

سیاست نگاه محتاطانه ای که به نظر می رسد بر خلاف سیف و تهران فر رئیس کل و معاون نظارتی بانک مرکزی، برخی دیگر از آن بی خبر بوده و یا به کار نگرفته اند.

به هر حال این نگاه محتاطانه نسبت به موسسات مالی و اعتباری در حال اخذ مجوز را به فال نیک می گیریم تا در نهایت بدون جنجال و هیاهو و همچنین ایجاد مشکل برای سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری ساماندهی شوند.


کد مطلب: 36690

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/36690/دلیل-سخنان-محتاطانه-سیف-تهرانفر-نسبت-موسسات

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com