۰
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹
چین مقدار زیادی طلا پنهان کرده است

چین چقدر طلا دارد؟

اخبار بانک: پرسش اینکه چین چقدر طلا دارد کنار گذاشتنی نیست چراکه پاسخ آن اهمیت دارد. پاسخ این سوال می تواند تعیین کننده اهمیت یا بی ربط بودن طلا در دنیای مدرن باشد.
چین چقدر طلا دارد؟
به گزارش خبرنگار «اخبار بانک» به نقل از بیزینس اینسایدر، آیا طلا کنار رفته است یا هنوز نقشی برای ایفا کردن دارد؟ امروز این پرسش را در نظر می گیریم و دوباره به طلای چین نگاهی می اندازیم.

برخی از افراد می گویند طلا یک فلز بدون استفاده است و فقط برای درست کردن جواهرات به کار می آید. نقش آن در امور مالی به اندازه نقش اسب در دنیای حمل و نقل امروز یا نقش تلگراف در دنیای ارتباطات امروز است! دنیا حرکت کرده و طلا فقط یک سنت به شمار می رود.

در طرف دیگر ماجرا عده ای هستند که می گویند طلا ضروری است. این پول طبیعت، پول صادقانه و پول امن است.

اما در این میان قیمت طلاست که به ما می گوید کدام جبهه در حال برد است.

زمانی که طلا بیش از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس بود و دائم افزایش قیمت داشت، با بحران یونان و سیاست های تسهیلی در گوشه و کنار دنیا و یک بحران مالی، "طلا پول است" برنده بود.

اکنون قیمت طلا به ۱۱۰۰ دلار در هر اونس تنزل کرده و در حال کاهش است، بازارهای بورس قوی هستند، اقتصادها احیا شده اند ولی البته بحران یونان هنوز جایی نرفته است. در این شرایط "طلا به تاریخ پیوست" برنده است.

پس چین این قدرت بزرگ نوظهور چه نظری در مورد این دیدگاه مهم دارد و چه کاری در این رابطه انجام می دهد.

برخی بر این باورند که چین خود را به بزرگترین تولیدکننده طلای جهان تبدیل کرده است. این یعنی چین می فهمد که طلا مهم است و طلا پول است. اما چین دلار و یورو دوست ندارد و می خواهد یوان یکی از ارزهای ذخیره جهانی باشد که دست کم با طلا پشتیبانی شود.

برخی دیگر می گویند جمعیت چین زیاد است و همه هم طالب طلا هستند. اگر چین به یکباره اعلام کند ۸۰۰۰ تن هولدینگ رسمی طلا دارد (که می تواند برای رسیدن به ذخایر آمریکا کافی باشد) حرف نفس گیری زده است. این کشور رقیب نظامی و اقتصادی آمریکا به وضوح طلا را بعنوان دارایی پولی استراتژیک می بیند.

اما در آخرین اطلاعیه رسمی هولدینگ طلا چند هفته پیش مقدار ناامیدکننده ۱۶۵۸ تن را اعلام کرد که البته نسبت به ۱۰۵۴ تن سال ۲۰۰۹ افزایش یافته است اما برای اینکه یک ارز ذخیره دیگر به پشتوانه طلا شناخته شود کافی نیست.

آنقدر این رقم برای مردم غیر قابل باور بود که می گویند مقدار واقعی هولدینگ طلای چین بیش از این است.

بنابراین چین چقدر طلا دارد؟ و ۹۵۰۰ تن دیگر آن کجا رفته است؟

بران سوچکی از ضرابخانه Perth برآوردی انجام داده است. وی می گوید: چین جمع آوری طلا در بخش خصوصی را تشویق کرده است. این کشور قصد دارد شهروندان ۵۵درصد از جریان را جمع آوری کنند و ۴۵درصد باقی مانده به بانک های تجاری و بانک مرکزی (بانک مردم چین) تعلق داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdccesq1.2bqem8laa2.html
تازه ترین اخبار