بین الملل/

توافق هسته ای ایران چقدر برای هند سود سیل آسا دارد؟

12 مرداد 1394 ساعت 13:05

اخبار بانک: توافق اخیر ایران یا آمریکا و اروپا بعنوان پیروزی دیپلماتیک بزرگ اوبا مطرح شده است. در دوران تحریم صادرات هند به ایران تقریباً دو برابر شد و برداشته شدن موانع سیاسی و مالی پس از تحریم می تواند از جوانب مختلف به نفع این خریدار نفت ایران باشد.


به گزارش خبرنگار «اخبار بانک» به نقل از بیزینس اینسایدر، هند بعنوان وارد کننده نفت کسب سود از توافق تهران را شروع کرده است. قیمت نفت در سال های اخیر کاهش یافت و یکی از بزرگترین عوامل آن پیش بینی ورود نفت خام ایران به بازار بین المللی بوده است (در این میان هند می تواند تا ۱ میلیارد دلار از هزینه های واردات نفت با کاهش قیمت صرفه جویی کند).

در حقیقت زمانی که نخست وزیر هند با روحانی در حاشیه نشست روسیه ملاقات کرد و از وی دعوت کرد به این کشور سفر کند و تمایل سفر خود به ایران را ابراز کرد، هند برای توافق ایران آماده می شد. تمایل وی به دیدار از ایران بخشی از استراتژی سفر به خاورمیانه در دومین سال به دست گرفتن قدرت مودی است.

توافق ایران و آمریکا تاثیر بزرگی در پیوندهای انرژی و اقتصاد این دو کشور خواهد داشت. در عین حال هند همچنان چهارمین مصرف کننده انرژی جهان است و بیش از سه چهارم نفت خود را از طریق واردات تامین می کند.

چند سال پیش فقط ۱۷درصد از واردات نفت هند از ایران بود که در حال حاضر تبدیل به دومین تولیدکننده این کشور شده است.

افزایش حجم واردات نفت از ایران به هند بعد از لغو تحریم ها کمک می کند این کشور نیازهای سوخت خود را تامین کند و بتواند در راستای تبدیل به قدرت بزرگ منطقه همراه با چین حرکت کند.

دولت مودی که از افت بهای نفت سود زیادی برد امیدوار است وفور نفت ایران در بازار جهانی به نفع شرکت های پالایشگاهی هند تمام شود.

با توجه به اینکه هند ایران را بعنوان یک مسیر تجاری در نظر دارد تمایل به سرمایه گذاری در تقویت بندر چابهار نشان داده است. اگرچه مذاکرات در مورد این بندر بارها و بارها به تعلیق درآمده است اما این توافق می تواند موانع سیاسی و مالی زیادی را از سر راه بردارد.

همچنین از طریق این توافق راه برای بحث مفید پیرامون ایجاد یک مسیر تجاری دیگری از طریق ایران به روسیه و اروپا فراهم می شود.

همچنین هند می تواند از این طریق به تقویت رابطه خود با آمریکا دست یابد که بخاطر واردات نفت از ایران در دوران تحریم تحت فشار قرار گرفته بود.

در روی دیگر سکه با توجه به اینکه هند در دوران تحریم یکی از شرکای تجاری بزرگ ایران بود بعد از دوران تحریم باید با رقبای زیادی دست و پنجه نرم کند. اکنون صادرکنندگان هند باید با تولیدکنندگان اروپایی که با تضعیف یورو قابلیت رقابت بیشتری هم به دست می آورند، رو به رو شوند.


کد مطلب: 36043

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/36043/توافق-هسته-ایران-چقدر-هند-سود-سیل-آسا

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com