۰
۳
سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۹

360 دانه درشت جمع بدهکاران بانکی را ترک کردند

اخبار بانک: کاهش حدود 10 هزار میلیارد تومانی معوقات بانکی در نزدیک به سه ماه در حالی با حساسیت هایی همراه شد که شواهد نشان می دهد لیست بدهکاران بانکی نیز به طور قابل توجهی خالی شده است.
به گزارش «اخبار بانک» به نقل از ایسنا، در هفته گذشته بود که بعد از مدتها رشد معوقات بانکی، رییس کل بانک مرکزی از کاهش این بدهی خبر داد؛ روند معکوس شده ای که انگار خود سیف را نیز متعجب و شاید دچار تردید در صحت آمار کرده بود.

در حالی بانک مرکزی در آخرین آمار اعلامی در سال گذشته عنوان کرد که میزان معوقات بانکی تا پایان آبان ماه به ۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که ارقام بیان شده از سوی رییس کل بانک مرکزی حاکی از کاهش این معوقات در پایان سال ۱۳۹۳ به ۸۵ هزار میلیارد تومان یعنی ریزش حدود ۱۰ هزار میلیاردی آن بود. کاهشی که اگر چه از یک سو سیف را امیدوار از این اتفاق نشان می داد، اما در سویی دیگر تاکید کرد که نسبت به صحت این آمار بسیار حساس بوده و به طور دقیقی آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در عین حال که به دنبال اعلام این کاهش، تهرانفر-معاون نظارتی بانک مرکزی- نیز بار دیگر بر این موضوع تاکید و با تکمیل آمار سیف خبر داد که نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات نظام بانکی که در اوایل سال گذشته ۱۵ درصد بود در خردادماه امسال به ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است.

اما با وجود اینکه بانک مرکزی هیچ توضیحی در رابطه با دلایل و چگونگی کاهش شاید یکباره معوقات بانکی نداده است ، اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه حاکی از خروج حدود ۶۰ درصد بدهکارانی بود که اسامی آنها در قالب لیستی ۵۷۵ نفری در اوایل سال گذشته از سوی بانک مرکزی به قوه قضائیه ارسال شده بود تا تحت بررسی و پیگیری قرار گیرند.

آخرین آمار دریافتی اژه ای نشان می دهد که حدود ۳۶۰ نفر از حاضران در لیست ۵۷۵ نفره بدهکاران اول بانکی و یا به عبارتی همان دانه درشت ها کم شده اند. اگر چه از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه هم این گونه بر می آید که اطلاع دقیقی از دلایل این کاهش ندارد اما با اعلام کم شدن ۵۷۵ بدهکار اول بانکی به ۲۱۷ نفر عنوان کرده که اگر این تعداد بدهی خود را پرداخت کرده باشند جای خوشحالی دارد.

با این وجود کاهش تعداد بدهکاران بانکی و میزان معوقات را نمی توان به تغییر رفتار بانکها برای دریافت معوقات خود و خاصه تقسیم بندی بدهکاران نامرتبط دانست به گونه ای که در سال گذشته بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای به بانکها از آنها خواست تا با مشتریانی که بدهکارند اما می توانند با ایجاد تولید محصولات خود را در بازار فروخته و اشتغال ایجاد کنند به گونه ای برخورد کند که بخشی از بدهی آن ها تسویه و با گرفتن وثیقه و قرارداد مناسب اوضاع آن ها از یک سو ساماندهی شده و از سوی دیگر بانک ها به طلب خود برسند. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی معتقد است بهترین شیوه برای ساماندهی معوقات بانکی همین است که مشتریان دسته بندی شده و با آن ها به تناسب عملکردشان برخورد کرد چرا که تنها دادگاهی کردن آن ها و برخوردهای این چنینی جوابگو نخواهد بود.
https://akhbarbank.com/vdcf1mdm.w6djeagiiw.html
مشاهده نظر مخاطبان
رضا
چقد ساده با اینا داره برخورد میشه!!!!!
masoud
یک ريال از این بدهی ها پرداخت نمی شود. فقط به بدهکار مهلت می دهند و وام ها را از سرفصل معوق به سرفصل جاری می آورند.
شیرودی
ایا می دانید بیش از 95 درصد از کسانی که نامشان از مطالبات معوق فعلا حذف شده اند با دریافت وام جدید بدهی قبلی خود را تسویه کردند یکی از علل افزایش امار تسهیلات پرداختی که بانک مرکزی هم روی ان خیلی مانور داد
تازه ترین اخبار