۰
۴
اخبار بانک: مدیر عامل بانک مهر اقتصاد گفت:درباره اینکه دلیل عدم تخصیص سهام جدید از بابت افزایش سرمایه 500 درصدی به این سهامداران چیست؟ پاسخ داد:‌ سهام جدید از بابت افزایش سرمایه جدید بانک مهر به این اشخاص تعلق نمی‌‌گیرد، چرا که تا بهمن ماه 1393 مجوز انتشار سهام صادر نشده بود، بنابراین تعلق سهام جدید از محل افزایش سرمایه به این اشخاص موضوعیتی ندارد، چرا که تا پیش از این تاریخ عنوان سهامدار به آنها تعلق نمی‌گرفته است
به گزارش «اخبار بانک»، غلامحسن تقی‌نتاج، مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به ابلاغ قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی در سال ۱۳۸۳ عنوان کرد: تا پیش از این تاریخ هیچ الزامی برای فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری، قرض‌الحسنه و یا تعاونی‌های اعتباری وجود نداشت و بنابراین مجموعه‌های اعتباری بدون نیاز به الزامات بانک مرکزی در جذب و تجهیز منابع با نظارت مراجع قانونی اقدام می‌کردند اما پس از ابلاغ قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی و بانکی، مقرر شد مجموعه‌های پولی و مالی ضمن تطبیق عملیات خود با الزامات بانک مرکزی، هرگونه فعالیت پولی و بانکی در کشور تحت نظارت این نهاد ناظر قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به تأسیس مجموعه مالی بانک مهر اقتصاد در سال ۱۳۷۲ عنوان کرد:‌ پس از ابلاغ قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی و بانکی، حجم بالایی از اقدام‌های ضروری برای سرو سامان دادن چارچوب‌های بانکی با الزامات بانک مرکزی صورت گرفت که البته هنوز هم ادامه دارد.

این در حالی است که مجموعه مهر اقتصاد در مرحله نخست تصمیم گرفت، در بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ از مجموعه قرض‌الحسنه مهر بسیجیان به مؤسسه مالی و اعتباری مهر تبدیل شود که به دلیل برخی مشکلات مدیریتی و مالکیتی سهام در مجموعه و حجم بالای ساز و کارها این تصمیم در اداره ثبت شرکت‌ها صورت نپذیرفت.

نتاج با تاکید بر ارزشی بودن آرمان‌ها و چارچوب‌های مجموعه مهر اقتصاد، عنوان کرد: مالکیت این مجموعه به بنیاد تعاون بسیج و سازمان‌های تابعه آن تعلق داشته و با توجه به نظارت بانک مرکزی و ساماندهی امور سهامداری، در عمل به بانک خصوصی تبدیل شده است. از این‌رو با توجه به مالکیت سهامدار عمده از سال ۱۳۷۲ تاکنون و فرآیند تبدیل مجموعه قرض‌الحسنه مهر به بانک هرگونه نادیده گرفتن حقوق سهامداری مجاز نیست. این در حالی است که مجموعه مهر با کمک سهامدار عمده در مدت مذکور به ۸۰۰ شعبه هم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد تلاش می‌کند، تا در موضوع سهامداری حقوق اشخاص جامعه هدف خود را در نظر گیرد؛ عنوان کرد: با هماهنگی صورت گرفته از سوی سهامدار عمده، از سال ۸۸ ضمن ارزیابی هزینه و فایده تبدیل شدن به بانک به این نتیجه رسیدیم که با وجود اختلاف یکسان در هزینه‌ها، اما صرفه و صلاح تبدیل شدن به بانک از لحاظ جایگاه و فعالیت‌های ارزی و جاری و یا ضمانت‌های بانکی از ارجحیت بالاتری برخوردار است. از این‌رو از سال ۱۳۸۸ موضوع پیگیری درخواست برای اخذ مجوز فعالیت بانک در دستور کار مجموعه مهر قرار گرفت.

وی افزود: در نهایت موافقت اصولی اولیه برای تشکیل بانک در شرف تأسیس مهر اقتصاد از سوی بانک مرکزی صادر شد. این رخداد در درجه اول برای مجموعه مهر به منظور تعیین ترکیب سهامداری بانک با اهمیت بالایی روبه‌رو بود.

از همین‌رو با انتشار اوراقی تحت عنوان برگه درخواست خرید سهام که نوعی پیش پذیره نویسی برای اقشار جامعه هدف بنیاد تعاون بسیج بود، اعلام شد، آن دسته از افرادی که متقاضی خرید سهام در زمان تشکیل بانک هستند، تحت عنوان برگه درخواست خرید سهام، اعلام آمادگی کنند این اقدام به نوعی جلب اعتماد یا پیش‌پذیره‌نویسی بود که به محض صدور مجوز صدور برگه سهام بانک به آنها تخصیص می یافت.

نتاج با بیان اینکه در جریان پیش‌پذیره‌نویسی حدود یکصد هزار متقاضی با حدود یکصد میلیارد تومان آورده اقدام به تنظیم برگه درخواست خرید سهام کردند، افزود: نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشت تخصیص سهام به نام این اشخاص حقیقی در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ بود با ابلاغ فاصله پس از اخذ مجوز انتشار سهام بود که انجام گرفت.

وی در برابر این پرسش خبرنگار فارس که دلیل عدم تخصیص سهام جدید از بابت افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی به این سهامداران چیست؟ پاسخ داد:‌ سهام جدید از بابت افزایش سرمایه جدید بانک مهر به این اشخاص تعلق نمی‌‌گیرد، چرا که تا بهمن ماه ۱۳۹۳ مجوز انتشار سهام صادر نشده بود، بنابراین تعلق سهام جدید از محل افزایش سرمایه به این اشخاص موضوعیتی ندارد، چرا که تا پیش از این تاریخ عنوان سهامدار به آنها تعلق نمی‌گرفته است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد افزود:‌ در طول دوره‌ای که منابع پذیره‌نویسان در اختیار بانک بوده رقمی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان با اخذ سود سپرده ۲۰ تا ۲۳ درصدی هر ساله از سوی متقاضیان پس گرفته شد. طی ۴.۵ سال بیش از حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سود داده شد.

در عین حال مجموعه بانک برای آن دسته از متقاضیان که تا بهمن ۹۳ صبوری کردند، امتیازاتی از جمله سود سالیانه ۲۰ تا ۲۳ درصدی سپرده‌گذاری و تقسیم سود نقدی در مجمع عادی سالیانه پیش‌رو در نظر گرفته شده است، این در حالی است که سهام بانک مهر به قیمت اسمی ۱۰۰ تومانی به اشخاص مذکور واگذار شده، در حالی که هر سهم بانک در تابلوی معاملات فرابورس هم‌اکنون حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ تومان ارزش گذاری می‌شود.

نتاج ارزش‌های پنهان دارایی‌های این بانک در گزارش‌های ترازنامه‌ای آن را یاد‌آور شد و گفت:‌ در حال حاضر از اسفندماه سال ۱۳۹۳ متقاضیان خرید سهام تبدیل به سهامدار بانک شده‌اند و از این پس هرگونه افزایش سرمایه جدید به این افراد تعلق می‌گیرد.

به گزارش فارس، هر سهم بانک مهر اقتصاد در بازار پایه فرابورس ایران هم‌اکنون به مبلغ ۱۲۵۷ ریال معامله می‌شود
https://akhbarbank.com/vdcdfz0s.yt0o96a22y.html
مشاهده نظر مخاطبان
سلام اقای دکتر لطف بکن شعبه های این بانک درشهر اصفهان بیشتربکن
ali
Iran, Islamic Republic of
اقای محترم ول کن دیگه زیر تمام تیتر خبر ی مهر اقتصاد می نویسی یک شعبه اصفهان بزنند اینها همه بانک مجاز در اصفهان هست فقط چسبیدی به این بانک مهر اقتصاد
سهام
هيچكس حاضر به سپرده گذاري با سود ۲۰ درصد با توجه به شرايط تورمي در كشور نيست و نخواهد بود چه رسد به ما كه حداقل سرمايه خود را بنا به اظهارات اعتماد ساز مديران بانك مهر جهت عايداتي در اختيار اقايان گذاشتيم . تمامي مدارك و مستند حاكي از سهام دار بودن ما در سال ۸۹ دارد و طي اين ۵ سال هيچگونه اطلاعيه از طرف مسولان بانك مبني بر سپرده بودن حساب سهامداران در هيچ جا وجود ندارد چون بانك مذبور داراي قدرت است از شرايط حاكم خويش بر عليه يه عده سهامدار مظلوم سوء استفاده مي كند و به راحتي اظهارات يكطرفه و ضد و نقيض ارائه مي نمايد در صورتيكه برگه اوليه موجود در اختيار سهامداران مشخصا به بندهاي ۱۳ و ۱۵ قانون تجارت و به عنوان پذيره نويسي بانك در شرف تاسيس با قيمت اسمي اشاره نموده است و طبق ماده ۲۷ قانون تجارت بانك بايد ظرف يك سال برگه اصلي سهام را در اختيار سهامداران قرار مي داد خواهشمند است از تضيع حقوق سهامداران جلوگيري گردد.
ali
Iran, Islamic Republic of
اخبار بانک سهام ولوح زرین ومدیریت برتر اینها دیگه چه صیغه ایی برای بانک مهر اقتصاد نشد که مجوز نهایی این اون موقع کارایی دارد که بانک مجاز باشد
تازه ترین اخبار