عاقبت سپرده گذاری در موسسات غیر مجاز

چه کسی در بحران موسسات اعتباری غیر مجاز مقصر است؟

5 خرداد 1394 ساعت 13:59

اخبار بانک: چندین ماه از بحران موسسه یا تعاونی منحل شده میزان گذشته است.سپرده گذارانی که در زمان سرمستی از دریافت بالا به فکر هشدار های بانک مرکزی نبودند،حالا که این تعاونی دچار بحران شده،دولت و بانک مرکزی را مقصر می دانند و اشتباه خود را به گردن مسوولان انداخته اند.از سوی دیگر دولت و مسوولان هم در عدم نظارت جدی و سه انگاری در توسعه بی رویه این موسسات مقصر هستند که باید پاسخگو باشند.


به گزارش «اخبار بانک»، سپرده گذاران موسسه یا به تعبیر درست آن تعاونی اعتبار میزان از چندین ماه گذشته با هجوم به شعب این تعاونی منحل شده، خواستار دریافت مبالغ خود شده اند.

این تعاونی منحل شده حالا به خاطر برخی شایعات یا واقیعت ها توان باز پس دادن سپرده ها را ندارد و به ناچار بانک مرکزی،وزارت کشور و سایر دستگاهها برای حفظ سپرده مردم وارد عمل شده اند.

براساس آخرین گفته های مسوولان محلی و بانک مرکزی بانک صادرات متولی ساماندهی سپرده ها و دارای این تعاونی منحل شده است.با این تصمیم بانک صادرات اقدام به شناسایی منابع نقد و غیر نقد این تعاونی خواهد کرد.

این پروسه شامل بررسی نقدینگی حال این تعاونی شامل سپرده بانک مرکزی،املاک و مستغلات و وام های اعطا شده به اشخاص حقیقی و حقوقی است.

بانک صادرات این تعاونی را در خود ادغام نمی کند و تنها متولی حسابرسی اموال و بازپرداخت سپرده های مردم خواهد بود.این امر هم تقریبا کمی زمانبر است.

مشکل میزان که قرار بود تنها تعاونی کارکنان باشد از گسترش شعب خود و جمع آوری نقدینگی شروع شد.این تعاونی چند صد میلیارد تومان به چندین پروژه سنگین وام اعطا کرده که اگر این منابع را نزد بانک مرکزی تودیع کرده بود،اکنون جزو موسساتی بود که مجوز خود را سال گذشته دریافت کرده بود.اما سوال این است که چرا مسوولان این موسسه اقدام به این عمل نکردند.

از سوی دیگر تعلل در تصمیم گیری در زمان بحران باعث به دراز کشیده شدن بحران در شرق کشور شد.

همچنین طبق قانون بانک مرکزی متولی موسسات و بانک های مجاز و پاسخگوی این نهادهای تحت نظارت است و هیچ مسوولیتی در قبال موسسات غیر مجاز ندارد.

باید توجه داشت که در شرایط فعلی و کمبود منابع مالی در بانک ها، هیچ بانک و موسسه ای حاضر نیست ریسک ادغام را بپذیرد.

بانک مرکزی حداقل در دو سال اخیر چندین بار از طریق مصاحبه و اطلاعیه و غیره به مردم هشدار داده بود که پول های خود را در موسسات غیر مجاز به طمع چندین درصد سود سپرده نکنید. هر چند این اطلاع رسانی در طی این چند سال ضعیف و بدون اثر جدی بوده است.اما برخی به خاطر نیاز و عدم آگاهی این کار را کرده اند.

همچنین بسیاری از سپرده گذاران به برخی تبلیغات و نشان های استفاده شده در لوگوی آنها در نام این موسسات و حتی اسامی ائمه اطمینان کرده بودند.

البته باید سهل انگاری مسوولان وزارت تعاون و برخی دستگاهها در اعطای مجوزهای بیشمار به تعاونی های اعتبار و عدم نظارت که سبب گستردگی آنها را شد،نباید نادیده گرفته شود.

اگر مسوولان وقت در اعطای مجوز به تعاونی و صندوق های قرض الحسنه کمی با درایت بیشتری عمل و سختگیری بیشتری می کرند، شاید اکنون وضعیت بهتر بود.

بنابراین مسوولان از جمله بانک مرکزی در تمامی سال های گذشته و اخیر،وزارت تعاون به جهت اعطای مجوز بی رویه و مسوولان دیگر باید بپذیرند که کمی دیر وارد صحنه شدند و باید بدون هر گونه اغماضی این رویه را اصلاح می کردند.

حال سپرده گذارانی که حداقل در این دو سال اخیر که به هشدارها و اطلاعیه های رسمی و غیر رسمی گوش نداده اند و متضرر شده اند،چه انتظاری از مسوولان بانک مرکزی و دولت دارند؟

آیا باید تاوان کار اشتباه یک فرد یا گروه را یک فرد و گروه دیگر بپردازد؟آیا زمانی که سپرده گذاران سودهای بالا از موسسات غیر مجاز دریافت می کنند به فکر عاقبت کار و سرمایه خود هستند؟

البته باید به برخی هم حق داد،چراکه در سراسر کشور از این دست موسسات و صندوق های قرض الحسنه وجود دارد که مردم عادی نمی توانند صحت یا نادرستی مجوز آنها را مطلع شوند.

حال نیز سپرده گذاران، مطلع یا غیر مطلع ، دولت و بانک مرکزی را مقصر اصلی این حادثه می دانند.بی آنکه بدانند در پس پرده این مشکلات چه موضوعاتی است.

به عنوان نمونه بانک مرکزی در دولت قبل نیز در مقابل " صندوق جوانان خیر " در استان آذربایجان شرقی که خارج از توان و اختیارات خود اقدام به جمع آوری منابع و خرید املاک و خودروهای گران قیمت کرده بود ایستاد و آن را منحل کرد.

چرا تجربیات این چنینی برای مردم درس عبرت نمی شود؟چرا باید در زمان خسران و زیان به فکر مقصر و پشتیبان بگردند؟

در زمان حال و از این پس موضوع هشدار به سپرده گذاری در موسسات غیر مجاز از رسانه ها بویژه صدا و سیما به کرار گفته شده و دیگر نباید بهانه ای برای مردم و سپرده گذاران بماند.

بهتر است که تعدادی از  سپرده گذاران برای چند درصد سود زندگی و منابع مالی خود را به نابودی نکشانید و در زمان سرمستی از سود بالا به فکر این روزهای سخت هم باشید.از سوی دیگر مسوولان نیز باید برای کمک به مردم و بسیاری که از سر ناآگاهی یا نیاز وارد این ماجرا شده اند کمک کنند.


کد مطلب: 34035

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/34035/کسی-بحران-موسسات-اعتباری-غیر-مجاز-مقصر

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com