نکته/

بانک مرکزی تصمیم عجولانه خود در قبال موسسات را اصلاح کرد

16 فروردين 1394 ساعت 10:18

اخبار بانک: بانک مرکزی تصمیم عجولانه و عجیب خود در قبال موسسات مالی و اعتباری را اصلاح کرد.


به گزارش «اخبار بانک»، بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در آخرین جلسات خود در سال ۹۳ تصمیم عجولانه خود در قبال موسسات را اصلاح کرد.

بانک مرکزی اواخر آذر ماه سال گذشته در بخشنامه عجیب که کاملا از محتوای آن مشخص بود احساسی و عجولانه تصمیم گیری شده است، از بانک ها خواست به موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز هیچ گونه خدماتی ندهند.

بر اساس یکی از بندهای بخشنامه ۲۹/۹/۹۳ که به تمامی بانک ها و موسسات اعتباری تحت نظارت ابلاغ شده بوده اینگونه آمده است:

"در خاتمه،‌ خاطر نشان مي‌سازد ارائه هرگونه خدمات بانکي به مؤسسات غير مجاز(شامل مؤسسات اعتباري، تعاوني‌هاي اعتبار، شرکت‌هاي ليزينگ، صرافي‌ها و ساير مؤسسات مشابه که بدون مجوز معتبر بانک مرکزي در بازار پولي و بانکي کشور فعاليت مي‌کنند) توسط شبکه بانکي کشور ممنوع است"

این بدان معنی بود که از تاریخ یادشده باید کلیه موسسات مالی و اعتباری که هنوز نتوانسته بودند مجوز نهایی خود را کسب کنند دیگر نباید چشم امیدی به خدمات شبکه بانکی داشته باشند و عملا تعطیل شوند!

این در حالی است که بر اساس اظهارات مسئولان امر هم اکنون بیش از ۲۰ درصد نقدینگی کشور که بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان است توسط شهروندان در این موسسات مالی و اعتباری سپرده گذاری شده است.

پایگاه خبری اخبار بانک در همان روزهای ابلاغ این بخشنامه نیز از نادیده گرفتن این حجم عظیم نقدینگی موجود در این موسسات توسط بانک مرکزی انتقاد کرده و خواهان بررسی بیشتر آنها در آن بخشنامه شده بود. (لینک خبر)

حال به نظر می رسد با توجه به اتفاقات اخیر موسسات مالی و اعتباری، بانک مرکزی تصمیم معقولانه تری نسبت به آنها داشته و از بانک ها خواسته نسبت به پرداخت سود ۱۰ درصدی به سپرده های کوتاه مدت آنها اقدام کنند.

شهامت بانک مرکزی در پذیرش اشتباه و اصلاح بخشنامه صادر شده هر چند با ۳ ماه تاخیر قابل ستایش و تقدیر است.

امیدواریم بانک مرکزی با تصمیم صحیح تر و بدور از احساسات و بر اساس واقعیت ها و منطق نسبت به موسسات مالی و اعتباری برخورد معقولانه تر و سریع تری را اتخاذ کند تا در نهایت نگرانی های سپرده گذران، مدیران و پرسنل جوان موسسات مالی و اعتباری از بین برود و آرامش به شبکه بانکی باز گردد.


کد مطلب: 32509

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/32509/بانک-مرکزی-تصمیم-عجولانه-خود-قبال-موسسات-اصلاح

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com