۰
۲
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
سهام بانکی خود را نفروشید

وزش نسیم خوش سودآوری لوزان برای بانک ها

علی طالب زاده: چند روزی از انتشار اخبار مرتبط با توافق هسته‌ای لوزان می گذرد و در نخستین روز هفته می توان خوشحالی را در شاخص بورس و سایر صنایع دید.صنعت بانکداری جزو اولین بخش های اقتصادی کشور بود که دچار تحریم گسترده شد و حالا خود را کم کم برای روزهای طلایی آماده می کند،روزهایی که در آن بانک های بزرگ دولتی بیشتر می درخشند.
وزش نسیم خوش سودآوری لوزان برای بانک ها
علی طالب زاده: اگر توافقات منتشر شده در بیانیه لوزان تا تیرماه سال جاری به مرحله اجرایی برسد، می توان گفت که سال 94 سال خوبی برای اقتصاد کشور از جمله بازار پولی دانست.

باید توجه داشت که 80 درصد تامین مالی پروژه‌های کلان و خرد کشور از سوی بانک ها رخ می دهد و گشایش مالی در شبکه بانکی و تزریق ارزهای بلوکه شده به بانک ها می تواند چرخ های اقتصادی کشور را به حرکت درآورد.

تحریم بانک های بزرگ و مطرح ایران از جمله ملی،ملت،تجارت،صادرات،سپه و در راس آنها بانک مرکزی در چند سال اخیر فشار بالایی را به شبکه بانکی وارد ساخته است.

این تحریم ها باعث شد تا هزینه نقل و انتقال پول از جمله نفت به سختی و با هزینه بالایی صورت گیرد و بعضا دچار وقفه های چند ماهه شود.

شاید یکی از بی سابقه ترین تحریم ها را تحریم بانک مرکزی ایران برشمرد که در چرخه تحریم های معمول دنیا نمی گنجد.موضوعی که مسوولان دولت قبل آن را غیر ممکن می دانستند و برای همین تدبیری برای آن پیش بینی نکرده بودند.

تحریم یکی پس از دیگری بانک های مطرح ایران در عرصه بین المللی سبب کاهش شدید درآمدهای ارزی بانک هایی چون ملی،سپه،ملت و صادرات شد.

بانکی چون سپه بخش عمده‌ای از درآمد خود را مدیون دریافت کارمزدهای بانکی در سطح جهان بود و با تحریم آن ساختار مالی بانک سپه دچار تزلزل شدیدی شد.

حال اگر منابع بلوکه شده بانک های دولتی که شعب خارجی گسترده‌ای در دنیا دارند آزاد شود،سودآوری و افزایش سرمایه خوبی نصیب این بانک ها خواهد شد.البته چند بانک خصوصی نیز در لیست تحریم ها هستند.

از سوی دیگر رفع تحریم و رونق اقتصادی بانک های مشمول تحریم،سبب افزایش ارزش سهام آنها در بورس خواهد شد.بانک هایی چون صادرات،ملت، سینا و تجارت که در بورس نیز حضور دارند.

معایب تحریم نظام بانکی در چند سال اخیر را خیلی ها از دانشجو تا تاجر درک کرده و به خوبی لمس کرده اند.

شاید شدیدترین ضربه به نظام بانکی کشور از سوی تحریم بانک مرکزی دریافت شد.این امر به پیچیده و گران شدن تعاملات مالی ایران با دنیا منجر شد.یکی از مهمترین آسیب های اقتصادی از محل تحریم بانک مرکزی، سخت و در برهه هایی قفل شدن انتقال وجه فروش نفت به کشور بود.

اما حالا پس از سپری شدن سال های سخت و دشوار برای نظام بانکی و حتی بیمه‌ای کشور، گویا نسیم خوش موفقیت نسبی در حال وزیدن است و چنانچه در تیرماه توافق نهایی امضا و به قول وزیر امورخارجه و رئیس جمهوری تحریم های ناعادلانه غرب علیه اقتصاد ایران برچیده شود، اقتصاد ایران که بانک محور است جانی تازه خواهد گرفت.
https://akhbarbank.com/vdceoe8x.jh8wfi9bbj.html
مشاهده نظر مخاطبان
خدا کنه با این توافق بانک مرکزی با موسسات در حال اخذ مجوز مهربانتر بشه و رودتر مجوز آنها رو بده
باورکنید صدور مجوز موسسات از توافق هسته ای سخت تر نیست!!
بانک سپه دقیقا چکار میکرده؟ که در امد داشته؟
تازه ترین اخبار