رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی مطرح کرد:

وضعیت موسسه میزان و اقدام دیر هنگام مسوولان

28 بهمن 1393 ساعت 11:54

اخبار بانك: عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ، خواستار کمک ویژه بانک مرکزی به موسسه اعتباری میزان شد .


موسی الرضا ثروتی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جو روانی ناشی از شایعات بی اساس و ازدحام مشتریان در شعب این موسسه گفت : ما از بانک مرکزی انتظار داشتیم در مشکلات ایجاد شده برای موسسه میزان که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی است ، به یاری این موسسه می شتافت . 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس با بیان این که بانک مرکزی در مواجه با موسسات و بانکها بایستی نقش پدرانه داشته باشد ، افزود: مشکل موسسه میزان زمانی ایجاد شده که در اثر شایعات بی اساس در یکی از شهرها ، مردم به شعب این موسسه به یکباره مراجعه و در خواست وجوه خود را داشتند ، در حالیکه موسسه میزان منابع مردمی را مثل سایر بانکها در اختیار سرمایه گذاران و کار آفرینان و بخش های صنعت ، کشاورزی و ساختمان قرار داده است . 

نماینده مردم بجنورد ، جاجرم ، سلمقان و مانه افزود: بانک مرکزی می تواند با توجه به نیازهای مالی شب عید مشتریان و نیز سرمایه های موسسه میزان ، به این موسسه وام داده تا این موسسه به نیازهای مردم بهتر پاسخ دهد. 

وی با اشاره به سرمایه های این موسسه وضرورت ایجاد آرامش در این نهاد بانکی گفت : بانک مرکزی چنانچه به این موضوع ورود پیدا کند و نقدینگی مورد نیاز این موسسه را تامین کند ، این موسسه با آرامش می تواند دارایی ها خود را به ریال تبدیل کنند و وام بانک مرکزی را باز پرداخت کند از اینرو بازهم تکرار می کنم که بانک مرکزی در اینگونه موارد باید نقش پدرانه خود را ایفا نماید. 

وی گفت : البته از مشتریان این موسسه که نیازی به پول خود ندارندانتظار می رود با توجه به سابقه این موسسه اسیر شایعات نشده و اجازه بدهند موسسه میزان با عبور از مشکلات ، توان پاسخگویی مطلوب به نیازهای مالی مردم را داشته باشد. 

ثروتی با تاکید بر برخورد قاطع با شایعه سازان بانکی تصریح کرد : در این ماجرا و مباحثی که برای چند شرکت باسابقه دیگر پیش آمد شاهد بودیم که عده ای موج سواری کردند در حالیکه مسوولان استانی به موقع می توانستند جلوی این موج سواری را با اقدامات لازم بگیرند . 

وی با اشاره به تبعات اجتماعی ناشی از ایجاد موج های مخرب اقتصادی افزود : به دلیل جذب نقدینگی در برخی از بخش های اقتصادی ، بعضی از بانکها علاقمندند که موجی ایجاد شود تا پول مردم دوباره به بانکهای دولتی برگردد. 

وی تصریح کرد : در شرایطی که یک موج ایجاد می شود و مردم پول های خود را جابجا می کنند بانکهای دولتی و حتی بانک مرکزی منتفع می شود در حالیکه این کار درست نیست که با موج درست کردن مردم را دچار مشکل کنیم و بازار سرمایه را با چالش مواجه کنیم . 

وی با ضرورت حمایت از بخش خصوصی در راستای تحقق سیاستهای اصل ۴۴ تصریح کرد : بانکهای دولتی با بانکهای خصوصی و موسسات اعتباری همواره رقابت دارند و متاسفانه این رقابت گاهی در جامعه چالش ایجاد می کند و آرامش را از مردم می گیرند.از اینرو معتقدم برای ایجاد آرامش در نظام بانکی و سپرده گذاران ،بانک مرکزی نقش اساسی دارد و باید به موقع به ایفای نقش خود بپردازد.
وی همچنین خواستار تسریع در ساماندهی موسسات مالی و اعتباری و نیز صندوق های قرض الحسنه شد و تصریح کرد : برای ایجاد اطمینان خاطر مردم باید همه موسساتی که کار بانکی می کنند تحت نظارت باشند، اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد دستگاه متولی باید پاسخگوی مردم باشد، زیرا دولت مسوول فعالیت های بخش خصوصی و دولتی است . 

ثروتی با بیان این که بانک مرکزی در ساماندهی موسسات اعتباری شتاب کند، ادامه داد : اگر دستگاه متولی وظیفه خودش را به درستی انجام دهد ما شاهد ایجاد آرامش در میان مردم خواهیم بود اما اگر دولت در این زمینه موفق عمل نکند ما همواره شاهد تلاطم هایی در جامعه خواهیم بود. 

وی در ادامه با بیان این که فعالیت های بانکی در بستر آرام شکل می گیرد ، تصریح کرد :زمانی که شایعات ساخته می شود ، جو روانی باعث هجوم یکباره مردم می شود و همه آنها پول خود را می خواهند ؛ معلوم است که هیچ بانکی نمی تواند به یکباره پاسخگوی کل مشتریان خود باشد ، موسسه میزان هم برای فعالیتهای خود نیاز به آرامش دارد که مسوولان و مشتریان می توانند این آرامش را به میزان هدیه دهند. 

وی با بیان این که بانک مرکزی باید همواره پیش بینی های شرایط سخت را بکند گفت : متاسفانه گاهی شاهد بودیم بانک مرکزی خود این آرامش را به هم زده و این مردم بودند که آسیب دیده اند.


کد مطلب: 31242

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/31242/وضعیت-موسسه-میزان-اقدام-دیر-هنگام-مسوولان

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com