نكته/

نرخ سود سپرده كم شد ولي سود وام بانكها همچنان بالاست

8 بهمن 1393 ساعت 12:33

اخبار بانك: علیرغم کاهش نرخ سود سپرده ها در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نرخ سود تسهیلات اعطایی بانک ها همچنان بالاست.


به گزارش اخبار بانک با وجود اینکه حدود ۴۰ روز از جدیدترین ابلاغیه بانک مرکزی در باره نرخ سود سپرده های می گذرد اما به نظر می رسد این کاهش نرخ سود سپرده ها به نفع بانک ها بوده است.

این بدان معناست که گرچه بانک مرکزی نیت خوبی برای کاهش نرخ سود سپرده ها داشته و به فکر کاهش نرخ سود تسهیلات و در نهایت رونق تولید داشته اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است.

قبل از کاهش نرخ سود سپرده ها نرخ تسهیلات اعطایی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از ۳۰ درصد نیز فراتر رفته بود و تولید کنندگان امیدوار بودند این نرخ کاهش پیدا کند.

اما با وجود گذشت ۴۰ روز هنوز بانک ها رضایت به کاهش نرخ سود تسهیلات به موازات نرخ سود سپرده ها نداده اند و عملا کاهش نرخ سود سپرده ها به نفع بانک ها شده تا تولید کنندگان.

به عبارت ساده تر پیشتر که نرخ سود سپرده ها در بانک ها و موسسات به بیش از ۲۵ رسیده بود نرخ تسهیلات نیز ۳۰ درصد بود و حال که نرخ سود سپرده ها حداکثر ۲۲ درصد شده باز هم نرخ تسهیلات حدود ۳۰ درصد می باشد و در این میان بانک ها به طور تقریبی ۳ درصد سودآور تر شده اند.

بهتر بود مسئولان بانک مرکزی همانگونه که بی محابا سخن از کاهش نرخ سود سپرده ها در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دارند نیم نگاهی نیز به نرخ تسهیلات داشته باشند و حداقل اگر نمی توانند در حال حاضر نرخ ها را کاهش دهند حداقل وعده کاهش آن را بدهند تا شهروندان نسبت به تصمیمات بانک مرکزی بی اعتماد نشوند.


کد مطلب: 30606

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/30606/نرخ-سود-سپرده-كم-ولي-وام-بانكها-همچنان-بالاست

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com